Tweedaagse cursus Werkbegeleiding en supervisie  (D2441)

€ 695

Inschrijven

Mogelijk t/m 20 september 2024,
tenzij eerder vol

Gemiddelde beoordeling > 8
Topdocenten uit de praktijk
CEDEO- / CRKBO-erkend
Mail mij bij nieuwe datumVoeg toe aan wensenlijst
Wat zijn de kaders van werkbegeleiding en supervisie? In deze cursus worden deze verschillende rollen verhelderd, met de daarbij horende taken en verantwoordelijkheden. We verbinden de theorie hierover met de ervaringen en casuïstiek van de deelnemers. Je leert de dilemma’s die je in deze rollen kunt tegenkomen herkennen en hanteren. Er is veel aandacht voor leerprocessen: hoe help je de deelnemer om professionele vaardigheden en de bijbehorende attitude te ontwikkelen.
 
  • Inhoud

    In de cursus komen theoretische achtergronden en leeraspecten van supervisie en werkbegeleiding aan bod, waarbij we ingaan op overeenkomsten en verschillen en de brede context van de (BIG-) opleiding. Tevens besteden we aandacht aan de afbakening ten opzichte van psychotherapie en leertherapie, en aan parallelle kenmerken in de processen in deze begeleidingsvormen. Centraal staat hierbij wat de werkbegeleider/supervisor kan bijdragen aan het leren en ontwikkelen van de beginnend professional. 

    In deze cursus maak je kennis met modellen en didactische werkvormen die bruikbaar zijn in het vormgeven van werkbegeleiding en supervisie. Daarbij gaat het onder andere over hoe je gesprekken vormgeeft en aansluit bij de ontwikkeling en fase van de opleiding. De aangereikte werkvormen zijn gebaseerd op didactische kennis, en op wetenschappelijk onderzochte supervisiemodellen. Het onderwerp stagnaties in werkbegeleiding en supervisie komt aan bod, waarbij casuïstiek van de deelnemers wordt uitgewerkt en de aangereikte werkwijzen en modellen gebruikt worden om het proces op gang te helpen.

    Wil je meer leren over het hanteren van problemen en dilemma’s in werkbegeleiding en supervisie? Bekijk dan deze eendaagse cursus.

    Wat kun je verwachten?

    Deze cursus is gericht op het versterken van je competenties als begeleider van een lerende professional. De verschillende rollen worden verhelderd, met de daarbij horende taken en verantwoordelijkheden. We verbinden de theorie met de ervaringen en casuïstiek van deelnemers. Je leert de dilemma’s die je in deze rollen kunt tegenkomen herkennen en hanteren. Er is veel aandacht voor leerprocessen: hoe help je de opleideling om professionele vaardigheden en de bijbehorende attitude te ontwikkelen.

    Tijdens de cursus maakt iedere werkbegeleider/supervisor een sterkte/zwakte analyse van de eigen competenties als werkbegeleider/supervisor. Ook is er ruimte om stil te staan bij (de ontwikkeling van) een eigen stijl als werkbegeleider en supervisor. Door de lesdagen heen illustreren de docenten verschillende onderdelen aan de hand van videomateriaal en demonstraties.

    Wat leer je?

    • Oriëntatie op doelen en taken van de supervisor, werkbegeleider, regiebehandelaar en praktijkopleider. Overeenkomsten/overlap en verschillen
    • Contracteren en afspraken bij aanvang
    • Hoe sluit je aan bij de ontwikkelingsfase van deelnemers en breng je hen een stap verder?
    • Welke didactische vaardigheden kan je hierbij inzetten: o.a. hoe geef je feedback, hoe concretiseer je wat de deelnemer zou moeten laten zien? 
    • Hoe maak je een keuze tussen de verschillende invalshoeken die binnen de werkbegeleiding en supervisie aan bod kunnen en dienen te komen? 
    • Je krijgt zicht op veel voorkomende dilemma’s in de opleidingspraktijk, bijvoorbeeld door rolvermenging, niet functionerende opleidelingen of niet geschikte werkplekken.
    • Stagnaties analyseren en hanteren: problemen in de context, in de werkrelatie werkbegeleider/supervisor en opleideling of in de behandelrelatie, tekort aan competenties bij de supervisant
    • Leren feedback te geven en te ontvangen als middel om improductieve interacties in werkbegeleiding/supervisie te doorbreken en relaties te repareren
    • Evalueren, toetsen en beoordelen 
    • Welke handvatten zijn behulpzaam om je rol als poortwachter optimaal te vervullen? 
    • Persoonsgerichte versus methodische supervisie/werkbegeleiding: welke werkwijze hanteren binnen dit spectrum?
    • Hanteren van culturele en ethische aspecten
    • Inzicht verwerven in de veranderende rol van opleiders in competentiegerichte opleidingen

    Toetsen

    Presentatie van een casus of dilemma vanuit de eigen praktijk. Bijdragen aan het uitwerken van de casuïstiek tijdens de bijeenkomsten.

    Werkwijze

    De cursus wordt ondersteund met een digitale leeromgeving. Zo heb je altijd toegang tot het lesrooster, digitale literatuur en contact met mededeelnemers en docenten.  Wil je gezamenlijk met je hele team deze cursus volgen? Dat kan! Deze cursus kan op verzoek incompany in jouw organisatie gegeven worden.

  • Datums
    Lesdata

    Datums

    23 oktober en 6 november 2024

    Locatie

    Utrecht
  • Accreditatie
    Accreditatie

    Beroepsregistratie

    Deze cursus kan als nascholing gevolgd worden t.b.v. herregistratie in het NVP-supervisorenregister.

    Certificaat

    Je ontvangt een certificaat indien je minimaal 90% aanwezig bent geweest en de training met goed gevolg hebt afgerond.

  • Doelgroep
    Doelgroep

    • Gz-psycholoog BIG
    • Klinisch psycholoog BIG
    • Psychiater
    • Werkbegeleiders die al enige ervaring hebben met het geven van werkbegeleiding
    • (Beginnende) supervisoren (behandeling en diagnostiek) 
    Deelnemers dienen op de hoogte te zijn van de kaders die behandeld zijn in de basiscursus werkbegeleiding.

  • Docenten
    drs. José van Reijen

    drs. José van Reijen

    José van Reijen is klinisch psycholoog en psychotherapeut, supervisor en docent NVP, VGCt en NVGP. Zij is werkzaam in de eigen praktijk en als docent in de BIG-opleidingen, daarnaast geeft zij door de NVP en VGCt erkende supervisorencursussen.Lees meer
    dr. Salvatore Vitale PhD

    dr. Salvatore Vitale PhD

    Salvatore Vitale is klinisch psycholoog-psychotherapeut, supervisor NVP. Hij is werkzaam in eigen praktijk. Hij verzorgt tevens postdoctoraal onderwijs voor de RINO Groep in Utrecht. Daarnaast is hij Specialistisch groepstherapeut en supervisor NVGP.
    Lees meer
  • Literatuur
    Beunderman, R., Colijn S., Geertjens. L. & Van der Maas, F.M.B. (2016). Theorie en praktijk van supervisie in de ggz. Utrecht: De Tijdstroom. ISBN: 9789058983077

    Uiterlijk vijf weken voor de startdatum word je geïnformeerd over eventuele wijzigingen.
  • Reviews
    Reviews