Mentaliseren Bevorderende Therapie bij kinderen (MBT-K)  (B2453)

€ 1.315

Inschrijven is niet meer mogelijk

Gemiddelde beoordeling > 8
Topdocenten uit de praktijk
CEDEO- / CRKBO-erkend
Mail mij bij nieuwe datumVoeg toe aan wensenlijst
Vaak blijkt dat bij gedrags- en emotionele problemen bij kinderen problemen met mentaliseren onderliggend zijn. Met een mentaliseren bevorderende speltherapie in combinatie met oudertherapie kun je de ontwikkeling van het mentaliseren weer op gang brengen.
 
  • Inhoud

    In deze vierdaagse theoretische, maar zeker ook ervaringsgerichte, basiscursus maak je kennis met de theorie en praktische beoefening van MBT-K, mentaliseren bevorderende therapie voor kinderen in de leeftijd van 5 tot 12 jaar. We besteden aandacht aan verschillende theoretische concepten die samenhangen met de ontwikkeling van het mentaliseren en hoe deze samenkomen in diagnostiek en behandeling van latentiekinderen. Bij de start van een MBT-K traject is goede diagnostiek belangrijk. Je leert hoe je het mentaliserend profiel van een kind en ouders in kaart brengt en dit profiel vervolgens vertaalt naar een behandelplan/focusformulering. Vervolgens is er aandacht voor verschillende interventietechnieken en methodes om behandeling voor kinderen en hun ouders vanuit dit model vorm te geven.

    Omdat mentaliseren onder andere zo sterk samenhangt met authenticiteit en ervaren in het contact in het hier en nu wordt ruim aandacht besteed aan ervaringsgerichte werkvormen in deze cursus. Er wordt veel gebruik gemaakt van ervaringsgerichte oefeningen en voorbeelden uit de praktijk van de docenten en van jezelf. Naast de theoretische aspecten is er in deze cursus veel aandacht voor het bevorderen van een mentaliserende houding bij de deelnemers. Dit betekent dat er geregeld gebruik zal worden gemaakt van interactieve vormen en dat er een eigen inbreng van de deelnemers wordt verwacht evenals een bereidheid om naar zichzelf te kijken. Wil je je na deze cursus nog verder verdiepen in MBT-K? Bekijk dan de cursus MBT-K & Trauma van Centrum Hecht.

    De volgende onderwerpen komen aan de orde:

    • introductie mentaliseren
    • mentaliseren en hechting
    • ontwikkeling van mentaliseren en de pre-mentaliserende modi
    • mentaliseren bij latentie-kinderen
    • problemen met mentaliseren herkennen bij kinderen
    • mentaliserend vermogen van ouders in kaart brengen
    • MBT-K uitgangspunten
    • mentaliseren als attitude: de therapeutische relatie
    • mentaliseren en de context
    Wil je je na succesvolle afronding van deze cursus verder bekwamen in MBT?
    Bekijk hier de verschillende verdiepingscursussen die door de docenten in eigen beheer worden verzorgd.

    Wat kun je verwachten?

    De cursus wordt ondersteund met een digitale leeromgeving. Zo heb je altijd toegang tot het lesrooster, digitale literatuur en contact met mededeelnemers en docenten.

    Wat leer je?

    Na deze cursus heb je een goed begrip van het concept mentaliseren, hoe dit zich ontwikkelt binnen een (veilige) hechtingsrelatie en de specifieke aspecten van mentaliseren bij latentiekinderen. Ook heb je zicht op de verschillende manieren waarop problemen met mentaliseren ontstaan en hoe je deze kunt herkennen tijdens de behandeling van kinderen. Daarnaast is er aandacht voor hoe het mentaliserend vermogen van ouders in kaart te brengen en hoe het mentaliserend vermogen van ouders te bevorderen. Verder wordt binnen de cursus gewerkt aan het ontwikkelen van een mentaliseren bevorderende therapeutische attitude waarbij er aandacht is voor de uitgangspunten van een mentaliseren bevorderende therapie bij kinderen.

    Toetsen

    Deelnemers dienen na afloop verbatum en reflectie verslag van eigen therapiefragment in te dienen ter beoordeling

  • Datums
    Lesdata

    Omvang

    2 donderdagen en 2 vrijdagen van 9.30-16.00 uur

    Datums

    18 en 19 januari, 8 en 9 februari 2024

    Locatie

    Utrecht
  • Accreditatie
    Accreditatie

    Certificaat

    Je ontvangt een certificaat indien je minimaal 100% aanwezig bent geweest en de cursus met goed gevolg hebt afgerond.

  • Doelgroep
    Doelgroep

    • Gz-psycholoog BIG
    • Psychotherapeut BIG
    • Klinisch psycholoog BIG
    • Eerstelijnspsycholoog NIP
    • Kinder- en jeugdpsycholoog NIP
    • Orthopedagoog-Generalist BIG
    • Basispsycholoog
    • Orthopedagoog
    • Psychiater
    • Jeugdzorgwerker
    • Sociaal pedagogisch hulpverlener
    • Vaktherapeut
    • Vaktherapeut (speltherapie)

  • Docenten
    drs. Masja Juffermans

    drs. Masja Juffermans

    drs. Merlijn Rutten MSc

    drs. Merlijn Rutten MSc

    Merlijn Rutten is psychotherapeut. Zij werkt met kinderen, adolescenten en hun gezinnen, merendeels vanuit een MBT-kader.Lees meer
  • Literatuur
    Verplichte literatuur:
    • Annelies Verheugt-Pleiter en Jolien Zevalkink (2022) Mentaliseren in de Kindertherapie, leidraad voor de praktijk. ISBN 9789057125782 
    Aanbevolen literatuur:
    • Cooper, A. & Redfern, S. (2015) Reflective parenting: a guide to understanding what is going on in your child’s mind. (1e druk) Taylor and Francis Ltd. EAN 9781138020443
  • Reviews
    Reviews