Start op:

Kosten: € 530

incl. digitale literatuur en lunch, excl. boek (ongeveer € 50)

In ons sfeervolle huiscafé stel je zelf je maal­tijd samen uit het buffet, verzorgd door onze huis­cateraar VITAM.

Mogelijk t/m 8 mei 2024, tenzij eerder vol

De kracht van motiverende gespreksvoering  (A2423)

Van probleem - via motivatie - naar oplossing

Het doel van motiverende gespreksvoering is het op gang brengen van gedragsverandering bij cliënten, via het ontwikkelen van de motivatie. Je verkrijgt kennis van motiverende gespreksvoering en weet deze te vertalen naar de praktijk van de wijk- en buurtteams. Je oefent met gespreksvaardigheden die aansluiten bij motiverende gespreksvoering.
 

Feiten

  • Omvang: 2 woensdagen van 9.30-16.30 uur
  • Datums: 12 en 26 juni 2024
  • Locatie: Utrecht
  • Docent: René Groothedde
  • Docent

  • Kosten: € 530
  • Cursuscode: A2423

Voor wie

  • Toegepast psycholoog
  • POH-GGZ
  • Sociaal psychiatrisch verpleegkundige
  • Hbo-verpleegkundige
  • Jeugdzorgwerker
  • Sociaal pedagogisch hulpverlener
  • Maatschappelijk werker
  • Diagnostisch werkende
Toegepast psycholoog, POH-GGZ, Sociaal psychiatrisch verpleegkundige, Hbo-verpleegkundige, Jeugdzorgwerker, Sociaal pedagogisch hulpverlener, Maatschappelijk werker en Diagnostisch werkende

Accreditaties

Accreditatie: Landelijke Vereniging POH-GGZ, Registerplein, SKJ

Lees meer over de accreditaties

Je ontvangt een certificaat indien je minimaal 90% aanwezig bent geweest en de cursus met goed gevolg hebt afgerond.

Een belangrijk doel van de betrokkenheid door medewerkers uit buurt- of wijkteams en Wmo-consulenten is bijdragen aan de leefsituatie van de inwoners/wijkbewoners. Hierbij staat eigen kracht en kracht van de omgeving centraal. Om deze verandering voor langere termijn op gang te brengen is de persoonlijke motivatie van de cliënt onmisbaar.

Hoe zorg je ervoor dat je in een gesprek de echte vraag, het echte probleem te pakken krijgt? Wat wil iemand aan zijn situatie of gedrag veranderen? Wat is de motivatie? Wat zijn iemands kwaliteiten om iets aan zijn situatie te doen? Er is altijd een bepaalde motivatie bij mensen aanwezig om iets te veranderen aan hun probleem of probleemsituatie. Zo is er een natuurlijke neiging om zich gezonder te willen voelen, goed met geld om te gaan, aardig te willen zijn naar anderen, minder pijn te voelen, weer aan het werk te gaan of om kinderen op een goede manier op te willen voeden. Mensen ervaren echter vaak ambivalente gevoelens ten opzichte van deze veranderingen. Ze zien wel redenen om te veranderen, maar zien tegelijkertijd ook allerlei bezwaren en hebben weinig vertrouwen in hun eigen mogelijkheden. Motiverende gespreksvoering biedt handvatten om de ambivalentie te verhelderen en aan te sluiten bij eigen redenen om al dan niet te veranderen. Motiverende gespreksvoering gaat uit van de autonomie van de cliënt, zijn of haar beslissingen zijn leidend.



VVP-leden krijgen 10% korting. Activeer op het inschrijfformulier de kortingscode VVP en vermeld je VVP-lidmaatschapsnummer in het opmerkingenveld.

Klassikale lessen

Deze scholingsactiviteit vindt klassikaal plaats. We rekenen op je fysieke aanwezigheid.

Wat leer je?

Je hebt kennis van motiverende gespreksvoering en weet deze te vertalen naar de praktijk van de wijk- en buurtteams. Je hebt geoefend met gespreksvaardigheden die aansluiten bij motiverende gespreksvoering.

Inhoud

Motiverende gespreksvoering kent verschillende processen. Bij de start staat engageren en ontwikkelen van de motivatie van de cliënt om te veranderen centraal. Dit wordt gedaan met behulp van verschillende gesprekstechnieken. Er is in deze fase vooral aandacht voor het verkennen van de ambivalentie van de cliënt (die aan de ene kant wel maar tegelijk ook níet wil veranderen) en het uitlokken van taal gericht op verandering bij de cliënt. Als de motivatie genoeg ontwikkeld is en de focus helder is wordt gewerkt aan het versterken van de betrokkenheid bij veranderingen en op het ontwikkelen van een plan om de verandering te realiseren. De burger/cliënt wordt gestimuleerd zijn of haar eigen wensen en plannen te bedenken en hulpbronnen aan te boren. Eén van de belangrijkste elementen is de coöperatieve aard van de relatie tussen hulpverlener en cliënt.

  • Motiverende gespreksvoering in grote lijnen
  • Theorie vertalen naar kansen en mogelijkheden
  • Samenwerkingsrelatie met de cliënt, coöperatief, evocatief en met respect voor de autonomie
  • Weerstand en verandertaal
  • Hoe stimuleer je het gebruik van verandertaal? Hoe pak je dat aan bij een specifieke doelgroep?
  • Motiverende en oplossingsgerichte werkvormen
Methodische gespreksvoering wordt steeds in het licht geplaatst van jouw praktijk. Er wordt gediscussieerd aan de hand van beeldmateriaal. Je kunt vragen uit je eigen praktijk inbrengen en vaardigheden oefenen met een trainingsacteur.

Certificaat

Je ontvangt een certificaat indien je minimaal 90% aanwezig bent geweest en de cursus met goed gevolg hebt afgerond.

Incompany en groepskorting

De meeste cursussen van de RINO Groep kunnen ook incompany in jouw organisatie worden gegeven. Ook kun je zelf een deelnemersgroep samenstellen en profiteren van groepskorting met ons Samen SLIM concept. Informeer naar de mogelijkheden.

Wil je gezamenlijk met je hele team deze cursus volgen? Dat kan! Deze cursus kan op verzoek incompany in jouw organisatie gegeven worden.

Accreditatie & Erkenning

Literatuur & Benodigdheden

Miller, W.R. & Rollnick, S. (2014). Motiverende gespreksvoering (3e druk). Gorinchem: Ekklesia. ISBN: 9789075569704

De cursus wordt ondersteund met een digitale leeromgeving. Zo heb je altijd toegang tot het lesrooster, digitale literatuur en contact met mededeelnemers en docenten.

  • Docent: René Groothedde
  • Docent

    Enthousiast geworden?
    Schrijf je meteen in!

    Heb je vragen over deze opleiding of cursus?

    Bel of mail ons en vermeld daarbij de code: A2423 zodat we je snel kunnen helpen.

    030 230 84 50infodesk@rinogroep.nl