Start op:
Kosten: € 530
incl. digitale literatuur, excl. boek (ongeveer € 50)
Mogelijk t/m 15 februari 2024, tenzij eerder vol
Het PrOP-model: kortdurende psychologische interventies bij kinderen en jongeren (A2492)
Met PrOP los ik het op!
Kinderen en jongeren met milde psychische klachten kun je weer op weg helpen met een kortdurende behandeling volgens het PrOP-model. Leer hoe je focust op hoe een kind zelf de problemen kan leren hanteren en meer zelfredzaam kan worden. Na de cursus kun je kinderen en jongeren snel en positief behandelen.
Feiten
- Omvang: 1 donderdag en 1 vrijdag van 9.30-16.30 uur
- Datums: 21 en 22 maart 2024
- Locatie: Utrecht
- Docent: Nathalie Haeck
- Kosten: € 530
- Cursuscode: A2492
Docent
Voor wie
- Gz-psycholoog BIG
- Eerstelijnspsycholoog NIP
- Kinder- en jeugdpsycholoog NIP
- NVO Orthopedagoog-generalist
- Basispsycholoog
- Orthopedagoog
- Gedragstherapeut
- POH-GGZ
Accreditaties
Accreditatie: NIP, NVO, SKJ, VGCt, vLOGO
Lees meer over de accreditatiesJe ontvangt een certificaat indien je minimaal 90% aanwezig bent geweest en de cursus met goed gevolg hebt afgerond.
In 2010 verscheen het stappenplan 'Kortdurende psychologische interventies voor de eerste lijn bij kinderen en jongeren' (Debruyne, Haeck, Rijnders, Heene & Deveugele, 2010). Het model is generalistisch en richt zich op een brede problematiek bij kinderen en jongeren. Het gaat uit van een eenvoudige probleemsamenhang op basis van het PrOP-schema. PrOP staat voor Problemen, Omgeving en Persoonlijke stijl. Het model bestaat uit drie fasen. De eerste fase is gericht op inzicht in de problemen, omstandigheden en omgeving van het kind en zijn of haar persoonlijke stijl. Vervolgens ligt de nadruk op het veranderen van de persoonlijke aanpak (coping) via modeling, cognitieve technieken en probleemoplossende vaardigheden. In een laatste fase komt de terugvalpreventie aan bod. Het PrOP-stappenplan kent succes en wordt inmiddels zowel in Nederland als in Vlaanderen toegepast in de generalistische ggz. Een kleinschalig opgezet effectonderzoek gaf goede resultaten (Van der Stappen, 2012; Debruyne & Haeck, 2013). Het stappenplan is met het label ‘veelbelovend’ opgenomen in het boek Protocollaire behandeling voor kinderen en adolescenten met psychische klachten 2 (Braet & Bögels, 2013).
In 2016 is het stappenplan herwerkt met nieuwe inzichten vanuit theorie en praktijk onder de titel ‘Met PrOP los ik het op!’. Het is modulair opgebouwd met meer nadruk op de Positieve Psychologie en met oefeningen rondom versterken van de emotieregulatie. Door het stappenplan heen horen we de verhalen van Lotte en Jasper die heel herkenbaar zijn voor kinderen en jongeren. In deze tweedaagse cursus leer je dit stappenplan heel concreet toepassen in de praktijk aan de hand van illustraties, praktische oefeningen en casussen.
Wat leer je?
Je leert het stappenplan via PrOP-model toe te passen in de praktijk en leert op die manier om kinderen en jongeren snel en positief te behandelen.
Doelgroep
- Gz-psycholoog BIG
- Eerstelijnspsycholoog NIP
- Kinder- en jeugdpsycholoog NIP
- NVO Orthopedagoog-generalist
- Basispsycholoog
- Orthopedagoog
- Gedragstherapeut
- POH-GGZ
- Verpleegkundig specialist
- Sociaal psychiatrisch verpleegkundige
Inhoud
- achtergrond van het PrOP-model
- indicatiecriteria, gebruik van SDQ-vragenlijst en indicatie voor generalistische basis ggz (kort, middel, intensief)
- probleemdefinitie via PrOP en doelen stellen, vanuit positieve psychologie
- stappenplan en actietechnieken bij kinderen en hun ouders (sociogram, aanpakken van denkgewoontes en gedragsverandering)
- klemtoon op versterken van emotieregulatie
- werken aan assertiviteit via het PrOP model
- terugvalpreventie, nameting en afsluiting van de behandeling
De cursus is sterk praktijkgericht. Jouw casuïstiek wordt besproken en je oefent het geleerde toe te passen.
Ter voorbereiding wordt gevraagd om één of meer casussen mee te brengen met de intakegegevens van een enkelvoudige problematiek, waarbij de inschatting is dat deze zich lenen voor een kortdurende behandeling binnen de generalistische basis ggz. Indien mogelijk is het prettig wanneer je ook uitgewerkte resultaten van een screeningsvragenlijst zoals de CBCL of de SDQ meeneemt.
Certificaat
Je ontvangt een certificaat indien je minimaal 90% aanwezig bent geweest en de cursus met goed gevolg hebt afgerond.
Incompany en groepskorting
De meeste cursussen van de RINO Groep kunnen ook incompany in jouw organisatie worden gegeven. Ook kun je zelf een deelnemersgroep samenstellen en profiteren van groepskorting met ons Samen SLIM concept. Informeer naar de mogelijkheden.
Wil je gezamenlijk met je hele team deze cursus volgen? Dat kan! Deze cursus kan op verzoek incompany in jouw organisatie gegeven worden.
Accreditatie & Erkenning
- NIP - Herregistratie Eerstelijnspsycholoog- Wordt aangevraagd
- NIP - Registratie Kinder- en Jeugdpsycholoog- Wordt aangevraagd
- NIP - Herregistratie Kinder- en Jeugdpsycholoog- Wordt aangevraagd
- NVO - Herregistratie Orthopedagoog-Generalist- Wordt aangevraagd
- NVO - Herregistratie basis orthopedagoog- Wordt aangevraagd
- SKJ Master - Herreg. Basispsycholoog en Orthopedagoog- Wordt aangevraagd
- VGCt - Herregistratie Cognitief Gedragstherapeut- Wordt aangevraagd
- vLOGO - Vereniging Landelijk Orgaan Gz-opleidingen1 ECT Behandelingsmodellen en strategieën
Literatuur & Benodigdheden
Debruyne, S. & Haeck, N. (2016). Met PrOP los ik het op: Kortdurende psychologische interventies: Stappenplan voor kinderen en jongeren (1e druk). Therapeutenboek en werkboek. Amsterdam: Uitgeverij Boom. ISBN: 9789058759269
Uiterlijk vijf weken voor de startdatum word je geïnformeerd over eventuele wijzigingen.
De cursus wordt ondersteund met een digitale leeromgeving. Zo heb je altijd toegang tot het lesrooster, digitale literatuur en contact met mededeelnemers en docenten.
Docent
Enthousiast geworden?
Schrijf je meteen in!
Heb je vragen over deze opleiding of cursus?
Bel of mail ons en vermeld daarbij de code: A2492 zodat we je snel kunnen helpen.
030 230 84 50infodesk@rinogroep.nl