Start op:

Kosten: € 2.325

Inschrijven is niet meer mogelijk.

Probleemgedrag in context: de rol van de gedragskundige  (A2439)

Deze 7-daagse leergang is bedoeld voor gedragskundigen die werken met mensen met een verstandelijke beperking. Centraal staat je eigen rol en positie als gedragskundige bij het realiseren van veranderingen bij ernstig en aanhoudend probleemgedrag. De cursus gaat uit van de visie van CCE op de aard en het ontstaan van probleemgedrag.
 

Feiten

  • Omvang: 3 dinsdagen en 4 donderdagen van 9.00-17.00 uur
  • Datums: 28 september, 26 oktober, 23 november, 14 december 2023, 16 januari, 13 februari en 12 maart 2024
  • Locatie: Utrecht
  • Docenten: drs. Carmen van Busseldrs. Peter Koedoot MScdrs. Martin de VorYvonne Zimmerman
  • Docenten

  • Kosten: € 2.325
  • Cursuscode: A2439

Voor wie

  • Gz-psycholoog BIG
  • Kinder- en jeugdpsycholoog NIP
  • Orthopedagoog-Generalist BIG
Lees de volledige doelgroepinformatie
Gz-psycholoog BIG, Kinder- en jeugdpsycholoog NIP en Orthopedagoog-Generalist BIG

De leergang is bedoeld voor gedragskundigen die werken met mensen met een verstandelijke beperking.
 
Wij hanteren bij plaatsing de volgende criteria:

  • je hebt een universitaire opleiding tot gedragskundige
  • je werkt met mensen met een verstandelijke beperking én ernstig en langdurig probleemgedrag
  • je werkt daarbij samen met familie en begeleiders (de context)
De leergang is niet bedoeld voor gedragskundigen die incidenteel met probleemgedrag te maken hebben.

Accreditaties

Accreditatie: NIP, NVO, SKJ

Lees meer over de accreditaties

Je ontvangt een certificaat indien je minimaal 90% aanwezig bent geweest en de cursus met goed gevolg hebt afgerond.

De visie van CCE over aard en ontstaan van ernstig en aanhoudend probleemgedrag is het uitgangspunt van deze leergang. Op basis van deze visie vindt een kritische reflectie plaats op je eigen rol en positie als gedragskundige. Dat doen we door een theoretisch kader aan te bieden, door het behandelen van casuïstiek binnen dit kader en door vertaling naar je eigen, concrete werksituatie. Dit is dus geen leergang over bepaalde diagnostische categorieën, specifieke methodieken en praktische oplossingen voor bepaalde typen van probleemsituaties. Het is een leergang waarin CCE zijn expertise ten aanzien van rol en positie van de gedragskundige overdraagt.

Wat leer je?

Het programma van de leergang voor gedragskundigen is vooral gericht op toepassing van kennis, inzicht en vaardigheden in complexe situaties. Het innemen van een inhoudelijke regisseursrol door de gedragskundige in het veranderingsproces staat daarbij centraal. Kritische reflectie op positionering, motiveren van teams, samenwerken en afstemmen komen in dit programma nadrukkelijk aan de orde. Ook oefenen met eigen gedrag als gedragskundige is een belangrijk onderdeel.

Doelgroep

De leergang is bedoeld voor gedragskundigen die werken met mensen met een verstandelijke beperking.
 
Wij hanteren bij plaatsing de volgende criteria:

  • je hebt een universitaire opleiding tot gedragskundige
  • je werkt met mensen met een verstandelijke beperking én ernstig en langdurig probleemgedrag
  • je werkt daarbij samen met familie en begeleiders (de context)
De leergang is niet bedoeld voor gedragskundigen die incidenteel met probleemgedrag te maken hebben.

Inhoud

Het realiseren van veranderingen bij probleemgedrag is in onze benadering een methodisch proces. Dit bestaat uit beeldvorming, idiografische theorie, interventieplan en effectbeoordeling. De cliënt wordt altijd bezien in relatie tot zijn of haar omgeving. Het innemen van een inhoudelijke regisseursrol door de gedragskundige in het veranderingsproces staat daarbij centraal.

Dag 1
Theoretisch kader: probleemgedrag in context (de CCE visie); interdisciplinariteit en de ideografische benadering

Dag 2
Beeldvorming en idiografische theorie, vanuit gedragskundig- en interdisciplinair perspectief; aan de hand van casuïstiek van deelnemers

Dag 3
Interventie op basis van een idiografische theorie

Dag 4
Evaluatie en de rol van de gedragskundige

Dag 5
Samenwerken met teams bij ernstig probleemgedrag
Omgaan met weerstand en andere samenwerkingsdilemma’s

Dag 6
Invloed van en op de organisatorische context bij ernstig probleemgedrag

Dag 7
Integratie van het geleerde in de praktijk, leerrendement (inclusief actieplan voor implementatie) en evaluatie van de leergang.

Reken per lesdag op twee tot drie uur zelfstudie (voorbereiding, verwerking en vertaling naar eigen casus) en aan het einde van de leergang twee tot drie uren extra voor het eindverslag

Toetsen

De deelnemers werken tijdens de leergang aan een eigen casus. Je krijgt na iedere lesdag een opdracht om de theorie te koppelen aan je eigen casus. Hieraan werk je tussen de lesdagen door met een oefengroep om samen verder te oefenen.

Certificaat

Je ontvangt een certificaat indien je minimaal 90% aanwezig bent geweest en de cursus met goed gevolg hebt afgerond.

Termijnbetaling

Je kunt in 2 kwartaaltermijnen betalen.

Incompany en groepskorting

De meeste cursussen van de RINO Groep kunnen ook incompany in jouw organisatie worden gegeven. Ook kun je zelf een deelnemersgroep samenstellen en profiteren van groepskorting met ons Samen SLIM concept. Informeer naar de mogelijkheden.

Wil je gezamenlijk met je hele team deze cursus volgen? Dat kan! Neem hiervoor contact op met Inge Anthonijsz van CCE (088-44 66 186).

Literatuur & Benodigdheden

De cursus wordt ondersteund met een digitale leeromgeving. Zo heb je altijd toegang tot het lesrooster, digitale literatuur en contact met mededeelnemers en docenten.

  • Docenten: drs. Carmen van Busseldrs. Peter Koedoot MScdrs. Martin de VorYvonne Zimmerman
  • Docenten

    Enthousiast geworden?

    Meld je aan als belangstellende.
    Stuur mij bericht zodra er data bekend zijn en de inschrijving opent.

    Heb je vragen over deze opleiding of cursus?

    Bel of mail ons en vermeld daarbij de code: A2439 zodat we je snel kunnen helpen.

    030 230 84 50infodesk@rinogroep.nl