Het programma van de leergang voor gedragskundigen is vooral gericht op toepassing van kennis, inzicht en vaardigheden in complexe situaties. Het innemen van een inhoudelijke regisseursrol door de gedragskundige in het veranderingsproces staat daarbij centraal. Kritische reflectie op positionering, motiveren van teams, samenwerken en afstemmen komen in dit programma nadrukkelijk aan de orde. Ook oefenen met eigen gedrag als gedragskundige is een belangrijk onderdeel.
De leergang is bedoeld voor gedragskundigen die werken met mensen met een verstandelijke beperking.
Wij hanteren bij plaatsing de volgende criteria:
- je hebt een universitaire opleiding tot gedragskundige
- je werkt met mensen met een verstandelijke beperking én ernstig en langdurig probleemgedrag
- je werkt daarbij samen met familie en begeleiders (de context)
De leergang is niet bedoeld voor gedragskundigen die incidenteel met probleemgedrag te maken hebben.
Het realiseren van veranderingen bij probleemgedrag is in onze benadering een methodisch proces. Dit bestaat uit beeldvorming, idiografische theorie, interventieplan en effectbeoordeling. De cliënt wordt altijd bezien in relatie tot zijn of haar omgeving. Het innemen van een inhoudelijke regisseursrol door de gedragskundige in het veranderingsproces staat daarbij centraal.
Dag 1
Theoretisch kader: probleemgedrag in context (de CCE visie); interdisciplinariteit en de ideografische benadering
Dag 2
Beeldvorming en idiografische theorie, vanuit gedragskundig- en interdisciplinair perspectief; aan de hand van casuïstiek van deelnemers
Dag 3
Interventie op basis van een idiografische theorie
Dag 4
Evaluatie en de rol van de gedragskundige
Dag 5
Samenwerken met teams bij ernstig probleemgedrag
Omgaan met weerstand en andere samenwerkingsdilemma’s
Dag 6
Invloed van en op de organisatorische context bij ernstig probleemgedrag
Dag 7
Integratie van het geleerde in de praktijk, leerrendement (inclusief actieplan voor implementatie) en evaluatie van de leergang.
Reken per lesdag op twee tot drie uur zelfstudie (voorbereiding, verwerking en vertaling naar eigen casus) en aan het einde van de leergang twee tot drie uren extra voor het eindverslag
De deelnemers werken tijdens de leergang aan een eigen casus. Je krijgt na iedere lesdag een opdracht om de theorie te koppelen aan je eigen casus. Hieraan werk je tussen de lesdagen door met een oefengroep om samen verder te oefenen.
Je kunt in 2 kwartaaltermijnen betalen.
De meeste cursussen van de RINO Groep kunnen ook incompany in jouw organisatie worden gegeven.
Ook kun je zelf een deelnemersgroep samenstellen en profiteren van groepskorting met ons Samen SLIM concept.
Informeer naar de mogelijkheden.
Wil je gezamenlijk met je hele team deze cursus volgen? Dat kan! Neem hiervoor contact op met Inge Anthonijsz van CCE (088-44 66 186).