Start op:

Kosten: € 805

incl. digitale literatuur, en lunch excl. boeken (ongeveer € 85)

In ons sfeervolle huiscafé stel je zelf je maal­tijd samen uit het buffet, verzorgd door onze huis­cateraar VITAM.

Mogelijk t/m 29 oktober 2023, tenzij eerder vol

ADHD bij kinderen en jongeren  (A2341)

ADHD is meer dan slechte concentratie, impulsiviteit en hyperactiviteit. Deze cursus behandelt de nieuwste wetenschappelijke inzichten over ADHD en comorbide stoornissen en problemen. Je ontdekt dat in de loop van de ontwikkeling van kind tot volwassene het zwaartepunt van de problematiek verschuift. En je leert hoe je daarmee rekening houdt bij diagnostiek en behandeling.
 

Feiten

  • Omvang: 3 vrijdagen van 9.30-16.30 uur
  • Datums: 3 en 17 november en 1 december 2023
  • Locatie: Utrecht
  • Docenten: dr. Pinés Nukudrs. Karin Videc
  • Docenten

  • Kosten: € 805
  • Cursuscode: A2341

Voor wie

  • Gz-psycholoog BIG
  • Klinisch psycholoog BIG
  • Klinisch neuropsycholoog BIG
  • Eerstelijnspsycholoog NIP
  • Kinder- en jeugdpsycholoog NIP
  • Orthopedagoog-Generalist BIG
  • Basispsycholoog
  • Orthopedagoog
Lees de volledige doelgroepinformatie
Gz-psycholoog BIG, Klinisch psycholoog BIG, Klinisch neuropsycholoog BIG, Eerstelijnspsycholoog NIP, Kinder- en jeugdpsycholoog NIP, Orthopedagoog-Generalist BIG, Basispsycholoog, Orthopedagoog en Verpleegkundig specialist

Accreditaties

Accreditatie: FGzPt, NIP, NVO, SKJ, vLOGO, VSR

Lees meer over de accreditaties

Je ontvangt een certificaat indien je minimaal 90% aanwezig bent geweest en de cursus met goed gevolg hebt afgerond.

‘Nieuwste inzichten op gebied van ADHD, goede docenten, kan er gelijk mee aan de slag in de praktijk’

Oud-deelnemer

Als gevolg van uitgebreid onderzoek en klinische ervaring heeft de kennis over ADHD zich de afgelopen jaren in snel tempo ontwikkeld. De ‘klassieke’ kenmerken aandachts- en concentratiestoornis, impulsiviteit en hyperactiviteit blijken het topje van de ijsberg te zijn. Onder de oppervlakte gaan vaak nog tal van problemen schuil. Hierbij valt te denken aan zwakke executieve functies, ernstige leerproblemen, lage frustratietolerantie, emotionele problemen, gezinsproblemen en comorbide stoornissen.

Gedurende de ontwikkeling van kind naar volwassene verandert het zwaartepunt van de ADHD-problematiek. Zo staan in de vroege kinderjaren de gedragsproblemen vaak voorop, tijdens de basisschool komen de problemen met taakgerichtheid meer naar voren, in de adolescentie het risicogedrag en sociale problemen en in de volwassenheid de moeite met het organiseren en plannen van het dagelijkse leven. De complexiteit van ADHD en de verschuivingen van de symptomen over de levensloop vormen een uitdaging voor zowel de diagnostiek als de behandeling. Een eenvoudige behandeling van medicatie met een advies voor de ouders en leerkracht van ‘structuur en regelmaat’ volstaat al lang niet meer. In deze cursus wordt in zowel de diagnostiek als behandeling aangesloten op de huidige richtlijn(en) en recente internationale en nationale literatuur.

Klassikale lessen

Deze scholingsactiviteit vindt klassikaal plaats. We rekenen op je fysieke aanwezigheid.

Wat leer je?

Je bent op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen met betrekking tot ADHD bij kinderen en jongeren. Je bent in staat gedegen diagnostiek en een op maat gesneden behandeling uit te voeren.

Doelgroep

  • Gz-psycholoog BIG
  • Klinisch psycholoog BIG
  • Klinisch neuropsycholoog BIG
  • Eerstelijnspsycholoog NIP
  • Kinder- en jeugdpsycholoog NIP
  • Orthopedagoog-Generalist BIG
  • Basispsycholoog
  • Orthopedagoog
  • Verpleegkundig specialist

Inhoud

Aan de hand van recente literatuur en geldende richtlijnen worden de volgende onderwerpen behandeld:

  • historische en theoretische achtergronden van ADHD
  • classificeren volgens DSM-5
  • ADHD in maatschappelijke context
  • de verschijningsvormen van ADHD bij jongens en meisjes, uitgesplitst naar de volgende leeftijdsgebieden: 0-6 jarigen, 6-12 jarigen en adolescenten
  • handelingsgerichte diagnostiek van ADHD bij kinderen en jeugdigen
  • de rol van executieve functies bij ADHD
  • differentiaal diagnostiek en comorbiditeit
  • psycho-educatie en medicatie
  • multimodale behandeling van kinderen (6-12 jaar), jongeren (12-18 jaar), ouders en onderwijsmedewerkers, vanuit een cognitief gedragstherapeutisch perspectief
  • ontwikkelingen op het gebied van behandeling van ADHD, o.a. mindfulness, games en eliminatiedieet

Er wordt een verbinding gelegd tussen theorie en praktijk en een koppeling gemaakt naar de praktijk van de deelnemers.

Certificaat

Je ontvangt een certificaat indien je minimaal 90% aanwezig bent geweest en de cursus met goed gevolg hebt afgerond.

Incompany en groepskorting

De meeste cursussen van de RINO Groep kunnen ook incompany in jouw organisatie worden gegeven. Ook kun je zelf een deelnemersgroep samenstellen en profiteren van groepskorting met ons Samen SLIM concept. Informeer naar de mogelijkheden.

Wil je gezamenlijk met je hele team deze cursus volgen? Dat kan! Deze cursus kan op verzoek incompany in jouw organisatie gegeven worden. Wij hebben deze cursus incompany uitgevoerd voor o.a. Braams in de regio Oost-Nederland.

Accreditatie & Erkenning

Literatuur & Benodigdheden

  • Barkley, R.A. (december 2013). Diagnose ADHD, complete gids voor ouders en hulpverleners. Pearson Assessment and Information (derde geheel herziene druk). ISBN 9789026522659.
  • Sparrow, E.P. & Erhardt, D. (2014) Essentials of ADHD Assessment for Children and Adolescents (Engelse versie). John Wiley & Sons Inc. ISBN 9781118112700.

De cursus wordt ondersteund met een digitale leeromgeving. Zo heb je altijd toegang tot het lesrooster, digitale literatuur en contact met mededeelnemers en docenten.

  • Docenten: dr. Pinés Nukudrs. Karin Videc
  • Docenten

    Enthousiast geworden?
    Schrijf je meteen in!

    Heb je vragen over deze opleiding of cursus?

    Bel of mail ons en vermeld daarbij de code: A2341 zodat we je snel kunnen helpen.

    030 230 84 50infodesk@rinogroep.nl