Diagnostiek van gehechtheidsproblemen bij kinderen en jeugdigen met een verstandelijke beperking  (A2428)

€ 825

Inschrijven

Mogelijk t/m 29 februari 2024,
tenzij eerder vol

Gemiddelde beoordeling > 8
Topdocenten uit de praktijk
CEDEO- / CRKBO-erkend
Mail mij bij nieuwe datumVoeg toe aan wensenlijst
Hoe signaleer je een verstoorde gehechtheid bij kinderen met een verstandelijke beperking? In deze cursus leer je om de signalen in het gedrag te herkennen die hierbij horen. Ook leer je ze te scoren met verschillende diagnostische instrumenten. Je oefent met het toepassen van deze lijsten in praktijksituaties en met het geven van een begeleidings- of behandeladvies.
 
  • Inhoud

    Het diagnosticeren van verstoorde gehechtheid vraagt om het leren signaleren van het verstoorde gehechtheidsgedrag. De best practice van Dekker-van der Sande en Janssen (2010) voor het diagnosticeren van gehechtheidsproblemen bij kinderen/jongeren met een visuele en/of verstandelijke beperking is een belangrijke richtlijn hiervoor. De cursus staat uitgebreid stil bij het gebruik van de Lijst Signalen van Verstoord Gehechtheidsgedrag, ontwikkeld door Boris en Zeanah (2005) en het volgen van het stappenplan zoals beschreven door Dekker-van der Sande en Janssen (2010). Hiermee kan gescreend worden of er signalen zijn van verstoorde gehechtheidsgedrag en kan advies worden gegeven m.b.t. vervolgdiagnostiek en/of behandeling. Dit stappenplan is gedeeltelijk overgenomen in de Richtlijn Problematische Gehechtheid voor de Jeugdzorg (2014).

    De volgende onderwerpen komen aan bod tijdens de cursus:

    • gehechtheidstheorie en stappenplan
    • lijst Signalen van Verstoord Gehechtheidsgedrag (LSVG: afname en scoring)
    • ontwikkelingsanamnese verstoorde gehechtheid
    • kennismaking Clinical Observation of Attachment (COA) en gedragsobservatie
    • kennismaking Disturbances of Attachment Interview (DAI) en Story Stem
    • behandelmogelijkheden en begeleidingsadvies (o.a. mentaliseren bevorderende begeleiding voor begeleiders)
    • bespreking van huiswerkopdracht – eigen casuïstiek
    Als je je wilt verdiepen in de behandelmogelijkheden bij gehechtheidsproblematiek, dan adviseren we je de Integratieve Therapie voor Gehechtheid en Gedrag (ITGG)

    Wat leer je?

    • Je leert over gehechtheidstheorie en het stappenplan, Lijst Signalen van Verstoord Gehechtheidsgedrag (LSVG: afname en scoring) en ontwikkelingsanamnese verstoorde gehechtheid.
    • Je doet inzicht op over het Clinical Observation of Attachment (COA), het Disturbances of Attachment Interview (DAI) en Story Stem.
    • Je doet ervaring op met het toepassen van deze kennis in praktijksituaties aan de hand waarvan je begeleidings- of behandeladvies kunt geven.

    Toetsen

    Voor de 3e lesdag bereid je een casuistiek opdracht voor. De cursus wordt afgesloten met een toets en een praktijkopdracht.

    Werkwijze

    De cursus wordt ondersteund met een digitale leeromgeving. Zo heb je altijd toegang tot het lesrooster, digitale literatuur en contact met mededeelnemers en docenten.  Wil je gezamenlijk met je hele team deze cursus volgen? Dat kan! Deze cursus kan op verzoek incompany in jouw organisatie gegeven worden.

  • Datums
    Lesdata

    Datums

    Do. 4 april van 9.30 - 16.30 uur, Utrecht
    Do. 18 april van 9.30 - 16.30 uur, Utrecht
    Do. 30 mei van 9.30 - 16.30 uur, Utrecht

    (Omvang: 21 uur)

    Locatie

    Utrecht
  • Accreditatie
    Accreditatie

    Certificaat

    Je ontvangt een certificaat indien je minimaal 90% aanwezig bent geweest en de cursus met goed gevolg hebt afgerond.

  • Doelgroep
    Doelgroep

    • Gz-psycholoog BIG
    • Eerstelijnspsycholoog NIP
    • Kinder- en jeugdpsycholoog NIP
    • Orthopedagoog-Generalist BIG
    • Basispsycholoog
    • Orthopedagoog

  • Docenten
    drs. Esther Tigchelaar

    drs. Esther Tigchelaar

    Esther Tigchelaar is sinds 1997 werkzaam in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking. In eerste instantie is zij gestart als orthopedagoog bij Bartiméus waarna zij bij deze organisatie ook haar opleiding tot gz-psycholoog heeft gevolgd. Zij heeft zich al die jaren beziggehouden met diagnostiek en behandeling van psychische problematiek bij deze doelgroep waarbij ze zich met name heeft gespecialiseerd in gehechtheids-problematiek en trauma. Van 2006 tot 2018 is zij werkzaam bij Reinaerde waarvan een groot gedeelte bij de afdeling diagnostiek en behandeling. Via Abrona is zij sinds 2019 weer terug bij haar oorspronkelijke werkgever Bartiméus, op de afdeling Psychotherapie.
    Lees meer
    drs. Marieke Weijburg-Melis

    drs. Marieke Weijburg-Melis

    Marieke Weijburg-Melis is Gz-psycholoog. Zij is werkzaam op de afdeling psychotherapie van Bartimeus.Lees meer
  • Literatuur
    Verplichte literatuur:
    • Dekker - van der Sande, F., & Janssen, C.G.C. (2010). Signaleren van verstoord gehechtheidsgedrag: Best practice voor het diagnosticeren van gehechtheidsproblemen bij kinderen/jongeren met een visuele en/of licht verstandelijke beperking. Amsterdam: Boom Lemma Uitgevers. ISBN 9789059313620.Te downloaden via: http://www.vilans.nl/docs/producten/signaleren_van_verstoord_gedrag.pdf
    Aanbevolen literatuur:
    • Dekker, F., & Sterkenburg, P., (2015). Mentaliseren kan je leren: Introductie in Mentaliseren Bevorderende begeleiding(MBB). Doorn: Bartiméus reeks. ISBN 9789491838354. Te bestellen via https://www.webedu.nl/bestellen/bartimeus/
  • Reviews
    Reviews