In deze cursus worden de ontwikkelingen in het gezinsfunctioneren simultaan aan de ontwikkeling van jou als cursist gevolgd. Zoals een gezin haar faseontwikkelingen doorloopt doet de beginnende therapeut dat in deze cursus ook. De leidraad is het gezinsfasemodel. Omdat we de blokken koppelen aan specifieke gezinsfases word je getraind goed stil te staan bij leeftijd- en faseadequaat handelen. Er wordt voortdurend gewerkt met drie aandachtsgebieden:
- de gezinsfases en hoe daar rekening mee te houden, in te voegen e.d.
- de therapeutische vaardigheden, zoals reframen, cognitieve herstructurering, circulair vragen, registratie, huiswerkopdrachten, etc.
- de systeemtherapeutische perspectieven en het daarbij gebruikmaken van de cognitieve gedragstherapie
Buiten theoretische beschouwing en reflectie wordt er veel praktisch gewerkt en geoefend met behulp van eigen in te brengen casuïstiek. Tijdens de rollenspellen gaat de aandacht in het eerste deel van de cursus vooral naar het inleven en naar het (effect van) invoegen. In de loop van de cursus wordt er geleidelijk meer aandacht gegeven aan (de effecten van) de vragen en interventies. Er wordt van jou een actieve inbreng verwacht, zowel in het aandragen van casuïstiek als de participatie in
rollenspelen en discussies. Vanaf de tweede lesdag dien je naar aanleiding van de gelezen literatuur een vraag over jouw eigen casuïstiek in te brengen.
Omdat de onderwijsvormen in deze cursus vaak
ervaringsgericht zijn, ontwikkel je al snel een gevoel in het werken met en denken over gezinnen. Omdat de innerlijke dialoog van groot belang is in het werken met gezinnen, neemt het
ervaringsleren een belangrijke plek in. Andere leerstijlen komen gelijktijdig aan bod. Het cognitief leren, het theoretisch begrijpen hoe het in elkaar zit, dus ook. Bij de start van de cursus wordt een theoretische opzet en houvast geboden. In de praktijk blijkt het lastig de veelheid van nieuwe ervaringen en inzichten in een groter geheel te plaatsen. Dit wordt aangegeven, met als geruststelling dat op dag 6 al het geleerde in een theoretisch kader wordt geplaatst.
Je leert denken over en omgaan met posities, rollen en interacties in gezinnen. In dit contextdenken kun je na afloop cognitieve gedragstherapeutische vaardigheden en interventies toepassen. Je leert verschillende systeemtheoretische perspectieven onderscheiden, gebruiken en integreren met de cognitieve gedragstherapie. Je kunt systeemhypotheses maken en een aantal interventies bij gezinnen en echtparen toepassen. Naast meer zicht en vat op je eigen persoon, positie en handelen met betrekking tot gezinnen ontwikkel je vaardigheden om veranderingen in gezinnen tot stand te brengen. Daarbij kun je gebruik maken van reeds in de basiscursus ontwikkelde kennis.
De cursus wordt afgesloten met een gezamenlijke groepstoets. De voorbereiding en presentatie van een casus op de laatste twee cursusdagen wordt eveneens als toetsingsmoment gebruikt, in die zin dat van jou wordt verwacht dat je een casus compleet met achtergrondinformatie over het systeem en passende interventies inbrengt.
De cursus wordt ondersteund met een digitale leeromgeving. Zo heb je altijd toegang tot het lesrooster, digitale literatuur en contact met mededeelnemers en docenten.
Wil je gezamenlijk met je hele team deze cursus volgen? Dat kan! Deze cursus kan op jouw verzoek incompany gegeven worden.
Bij inschrijving op één dag voor drie of meer activiteiten met accreditatie i.h.k.v. de (her)registratie Kinder- en Jeugdpsycholoog NIP of NVO Orthopedagoog-Generalist, krijg je 10% korting per cursus. Gebruik op je inschrijfformulier kortingscode NIPNVO.