Gezinsdiagnostiek  (A2444)

€ 750

Selecteer uitvoering:
Inschrijven

Mogelijk t/m 26 april 2024,
tenzij eerder vol

Gemiddelde beoordeling > 8
Topdocenten uit de praktijk
CEDEO- / CRKBO-erkend
Mail mij bij nieuwe datumVoeg toe aan wensenlijst
Om problemen van kinderen en jongeren goed te kunnen begrijpen, heb je zicht nodig op het hele gezin. Hoe je dat goed in kaart brengt, leer je in deze cursus. Je krijgt verschillende instrumenten aangereikt om alle perspectieven helder in beeld te krijgen en de verschillende kanten van de problematiek zichtbaar te maken. Om echt te ervaren hoe dit in de praktijk werkt, maken we gebruik van een oefencasus en oefen je de gespreksvaardigheden in een rollenspel met trainingsacteurs.
 
  • Inhoud

    ‘Ik heb veel praktische methodes ontdekt waar ik nog niet eerder mee gewerkt heb. Dit geeft inspiratie voor op de werkvloer!’

    Oud-deelnemer

    Het gezin vormt de primaire leefwereld voor kinderen en jongeren. Om problemen van kinderen en jongeren goed te begrijpen is het in het algemeen dan ook nodig meer zicht te krijgen op het gezinssysteem waarbinnen deze problemen zich voordoen.

    Tijdens een gezinsonderzoek wordt met de betrokken gezinsleden een dialoog aangegaan waarin ruimte wordt gemaakt voor een veelzijdigheid aan visies en perspectieven op de bestaande situatie. Vanuit verschillende invalshoeken wordt naar deze situatie gekeken, waardoor meerdere aspecten van de problematiek zichtbaar worden. Deze vorm van gezinsonderzoek veronderstelt van de hulpverlener een houding die gericht is op samenwerking met de gezinsleden. Door niet vanuit een positie als expert boven maar naast cliënten te gaan staan, worden zij uitgenodigd samen op zoek te gaan naar wat helpend is in de unieke situatie van het betreffende gezin.

    De cursus bespreekt verder:

    • Hulpverleningsrelatie: het vestigen van een samenwerkingsrelatie, visie op ouderschap, ouders aanspreken op metaniveau, een veilige cultuur creëren voor kinderen
    • Instrumenten en werkvormen: genogram, gezinskaart, netwerkkaart, levenslijn, NOSI, oplossingsgerichte werkvormen (o.a. schaalvragen, wondervraag), circulair interviewen, externaliseren, creatieve en speelse werkvormen om kinderen bij het gezinsonderzoek te betrekken
    Tijdens de eerste twee dagen wordt de geboden theorie door middel van gevarieerde werkvormen voortdurend vertaald naar de toepassing ervan in de praktijk. Aan het eind van de tweede dag worden verschillende mogelijkheden besproken om gezinsonderzoek vorm te geven en kan je nagaan welke vorm het meest passend is in de eigen werksituatie. De derde dag wordt een documentaire vertoond en besproken als oefencasus. In de middag kun je zelf de gespreksvaardigheden oefenen in de praktijk, tijdens een rollenspel met trainingsacteurs.

    Wat kun je verwachten?

    De cursus wordt ondersteund met een digitale leeromgeving. Zo heb je altijd toegang tot het lesrooster, digitale literatuur en contact met mededeelnemers en docenten.

    Wat leer je?

    • Je leert gezinsproblematiek vanuit verschillende invalshoeken te analyseren.
    • Je doet inzicht op over een breed scala aan instrumenten en werkvormen die hierbij gebruikt kunnen worden.
    • Je ontwikkelt vaardigheden op het gebied van het vestigen van een hulpverleningsrelatie gebaseerd op samenwerking met alle gezinsleden.
    • Je bent in staat om de geboden theorie te vertalen naar je eigen werksetting.

    Klassikale lessen

    Deze scholingsactiviteit vindt klassikaal plaats. We rekenen op je fysieke aanwezigheid.

  • Datums
    Lesdata

    Datums

    Di. 21 mei van 10.00 - 17.00, Utrecht
    Di. 18 juni van 10.00 - 17.00, Utrecht
    Di. 25 juni van 10.00 - 17.00, Utrecht

    Locatie

    Utrecht
  • Accreditatie
    Accreditatie

    Certificaat

    Je ontvangt een certificaat als je minimaal 90% aanwezig bent geweest en de cursus met goed gevolg hebt afgerond.

  • Doelgroep
    Doelgroep

    • Basispsycholoog
    • Orthopedagoog
    • Toegepast psycholoog
    • Sociaal psychiatrisch verpleegkundige
    • Jeugdzorgwerker
    • Sociaal pedagogisch hulpverlener
    • Maatschappelijk werker
    • Diagnostisch werkende

  • Docenten
    Claudia de Vries

    Claudia de Vries

    Claudia de Vries is (NVRG- geregistreerd) systeemtherapeut. Zij heeft ruim 20 jaar ervaring op het gebied van systeemgerichte hulpverlening binnen de kinder- en jeugdpsychiatrie, jeugdbescherming en jeugdhulpverlening. Haar expertise terreinen zijn kinderen, jongeren en hun gezinnen in moeilijke omstandigheden. Momenteel is zij werkzaam als systeemtherapeut bij Kenter Jeugdhulp waar zij werkt met kinderen, jongeren en jong volwassenen met complexe problematiek in de leeftijd van 0 tot 24 jaar. Ook is zij werkzaam in haar eigen praktijk voor systeemtherapie en training/scholing (www.praktijkcdevries.nl).
     Lees meer
  • Literatuur
    Uiterlijk vijf weken voor de startdatum word je geïnformeerd over eventuele aan te schaffen boeken.
  • Reviews
    Reviews