Start op:
Kosten: € 595
incl. digitale literatuur en lunch, excl. eventueel aan te schaffen boek
Mogelijk t/m 14 december 2023
Je krijgt bericht als er plaats vrijkomt. Bij veel belangstelling proberen we extra datums te plannen.
Hoogbegaafdheid bij kinderen en jongeren (D2322)
Signalering, diagnostiek en behandeling
Hoogbegaafde kinderen in de ggz lopen het risico op misdiagnose wanneer kennis over deze doelgroep ontbreekt. Daardoor wordt de werkelijke problematiek in veel gevallen laat opgemerkt en krijgt het kind niet de juiste hulp. Wil je je leren verplaatsen in deze kinderen? Tijdens deze cursus vergroot je je inzicht en ontwikkel je sensitiviteit in het herkennen en signaleren van de complexe asynchrone ontwikkeling van hoogbegaafde kinderen en jongeren.
Feiten
- Omvang: 2 donderdagen van 9.30-16.30 uur
- Datums: 18 januari en 8 februari 2024
- Locatie: Utrecht
- Docenten: drs. Fenne Frumau, drs. Mia Frumau-van Pinxten, dr. Willy Peters
- Kosten: € 595
- Cursuscode: D2322
Docenten
Voor wie
- Gz-psycholoog BIG
- Kinder- en jeugdpsycholoog NIP
- Orthopedagoog-Generalist BIG
- Basispsycholoog
- Orthopedagoog
Accreditaties
Accreditatie: NIP, NVO, SKJ
Lees meer over de accreditatiesJe ontvangt een certificaat indien je minimaal 90% aanwezig bent geweest en de cursus met goed gevolg hebt afgerond.
Hoogbegaafde kinderen in de ggz lopen het risico op misdiagnose wanneer kennis over deze doelgroep ontbreekt. Daardoor wordt de werkelijke problematiek in veel gevallen laat opgemerkt en krijgt het kind niet de juiste hulp. Wil je je leren verplaatsen in deze kinderen? Tijdens deze tweedaagse cursus vergroot je je inzicht en ontwikkel je sensitiviteit in het herkennen en signaleren van de complexe asynchrone ontwikkeling van hoogbegaafde kinderen en jongeren. De cursus spitst zich voornamelijk toe op de complexiteit van hoogbegaafdheid, er worden vele aspecten behandeld en besproken in korte tijd. Zo kunnen we in vogelvlucht meerdere zaken bespreken die kunnen inspireren. Je krijgt handvatten aangereikt om effectief met deze doelgroep om te gaan en om misdiagnose te voorkomen.
Vanuit een multidisciplinaire aanpak bespreken we op een interactieve manier diagnostiek en behandeling. Je krijg kennis over wat er nodig is aan attitude en inspiratie over interventies bij het behandelen.
Na het volgen van deze cursus heb je je vaardigheid vergroot om kinderen en jongeren met een hoog ontwikkelingspotentieel te zien en te horen in wie ze zijn, in al hun individualiteit en complexiteit. Je kunt ze helpen om meer verbinding te voelen met zichzelf en met hun omgeving. Daarmee stimuleer je hun ontwikkeling in brede zin (fysiek, cognitief, emotioneel, sociaal en spiritueel). Bent u al bekend en ervaren met deze doelgroep in professionele werkomgeving en zoekt u naar meer diepgang, neem dan contact op om na te gaan of deze cursus voldoende bij uw doelen aansluit of een verdiepingscursus meer gewenst is.
Wat leer je?
Na het doorlopen van deze cursus:
- heb je je vaardigheid vergroot om kinderen en jongeren met een hoog ontwikkelingspotentieel te zien en te horen in wie ze zijn, in al hun individualiteit en complexiteit;
- kun je een passende diagnostische bril opzetten en heb je geoefend met het formuleren van een adequaat beschrijvend holistisch beeld over een kind of jongere met een hoog ontwikkelingspotentieel.
- heb je je kennis van de attitude en enige interventies die worden ingezet bij het behandelen van deze kinderen en jongeren, en handvatten daarvoor vergroot.
Inhoud
Lesdag 1
De eerste dag gaan we in op signalering en diagnostiek en staat het volgende op het programma:
- Hoogbegaafdheid, hoog ontwikkelingspotentieel en hoog bewustzijn
- Signaleren en diagnosticeren
- Oefenen met materialen
- Meenemen van een hoog ontwikkelingspotentieel in psychodiagnostisch onderzoek
- Asynchrone ontwikkeling en misdiagnoses
- Beschrijvend holistisch beeld in concept opstellen aan de hand van casuïstiek
De tweede dag focussen we op behandeling en komen de volgende onderwerpen aan bod:
- Pervasieve invloed op ontwikkeling
- Attitude van de therapeut
- Benaderingen die je goed kunt inzetten bij deze doelgroep waaronder Eclectische benadering, psychoanalytische en existentiële benadering en brede systemische benadering
Toetsen
Je rondt de cursus met goed gevolg af wanneer je de volgende opdrachten naar behoren hebt gemaakt:
- De voorbereiding voor lesdag 1
- De minitheorie & reflectieopdracht na lesdag 1
- De reflectie-eindopdracht na lesdag 2
Certificaat
Je ontvangt een certificaat indien je minimaal 90% aanwezig bent geweest en de cursus met goed gevolg hebt afgerond.
Incompany en groepskorting
De meeste cursussen van de RINO Groep kunnen ook incompany in jouw organisatie worden gegeven. Ook kun je zelf een deelnemersgroep samenstellen en profiteren van groepskorting met ons Samen SLIM concept. Informeer naar de mogelijkheden.
Wil je gezamenlijk met je hele team deze cursus volgen? Dat kan! Deze cursus kan op verzoek incompany gegeven worden.
Accreditatie & Erkenning
- NIP - Registratie Kinder- en Jeugdpsycholoog- Is aangevraagd
- NIP - Herregistratie Kinder- en Jeugdpsycholoog- Is aangevraagd
- NVO - Herregistratie Orthopedagoog-Generalist- Is aangevraagd
- NVO - Herregistratie basis orthopedagoog- Is aangevraagd
- SKJ Master - Herreg. Basispsycholoog en Orthopedagoog- Is aangevraagd
Literatuur & Benodigdheden
De cursus wordt ondersteund met een digitale leeromgeving. Zo heb je altijd toegang tot het lesrooster, digitale literatuur en contact met mededeelnemers en docenten.
Docenten
Enthousiast geworden?
Schrijf je in voor de wachtlijst.
Je krijgt bericht als er plaats vrijkomt.
Bij veel belangstelling plannen we extra data.
Bij veel belangstelling plannen we extra data.
Heb je vragen over deze opleiding of cursus?
Bel of mail ons en vermeld daarbij de code: D2322 zodat we je snel kunnen helpen.
030 230 84 50infodesk@rinogroep.nl