Inclusief
- het nieuwste boek van Steven Pont
- 3 online colleges van Nul18
Doelgroep
Dit congres is bedoeld voor alle onderwijsprofessionals met interesse voor de mentale gezondheid van kinderen en jongeren. Zo zijn rectoren, conrectoren, zorgcoördinatoren, zorgbegeleiders, afdelingsleiders, teamleiders, schoolpsychologen, (nieuwe/aankomende) docenten, RT-ers en orthopedagogen van harte welkom. Ook als je op een andere manier werkt met schoolgaande jongeren, bijvoorbeeld als mbo-professional of ggz-professional, ben je van harte welkom.Toegenomen emotionele problemen bij kinderen en jongeren
Een school is natuurlijk geen hulpverleningsinstelling en moet dat ook nooit worden, maar toch kunnen we er niet omheen dat leerlingen het vaker dan ooit sociaal-emotioneel moeilijk hebben. Van de meisjes uit het voortgezet onderwijs heeft maar liefst 43 procent op het moment emotionele problemen. Nog maar vijf jaar geleden was dat 28 procent. Bij jongens ligt het percentage lager, maar ook daar geeft zo’n 15 procent aan het op dat vlak momenteel echt moeilijk te hebben. Tel daar de bezuinigingen in onze jeugdzorg bij op en het wordt duidelijk dat veel (gedrags)problematiek in de klas de komende tijd zal toenemen. Daar zullen we op onze middelbare scholen iets mee zullen moeten. Ook omdat uit hetzelfde onderzoek blijkt dat met name meisjes vinden dat hun relatie met leerkrachten de afgelopen vijf jaar slechter is geworden. Terwijl juist dat de meest kwetsbare groep is.(**Health Behaviour in School-aged Children (HBSC)-rapport (2022). Onderzoek van Universiteit Utrecht, het Trimbos-instituut en het Sociaal en Cultureel Planbureau).
Inhoud
De oplossing van een crisis zit veelal in de kwaliteit van de relatie. Onder leiding van voormalig onderwijzer, ontwikkelingspsycholoog en systeemtherapeut Steven Pont gaan we het hebben over de mentale gezondheid van leerlingen op onze middelbare scholen. Op een school vindt immers niet alleen kennisoverdracht, maar ook persoonsvorming plaats. Het is daarmee dus niet alleen een didactisch, maar zeker ook een pedagogisch instituut. Juist op de momenten dat het als leerling moeilijk voor je wordt, moet je van je school op aan kunnen. We presenteren hierin samen met neuropsycholoog Jelle Jolles en psycholoog en onderwijswetenschapper Bert Wienen twee perspectieven. Ten eerste onderzoeken we de dynamiek in de leerling als individu, en daarnaast juist ook de dynamiek die rond de leerling speelt. Tijdens deze bijeenkomst presenteert Steven Pont voor het eerst zijn nieuwe boek van ‘Een Pedagogisch Kompas voor het Voortgezet Onderwijs’ . Na afloop krijg je een exemplaar mee naar huis.Een maatschappij is uiteindelijk zo gezond als de kinderen en jongeren die het voortbrengt. Maar liefst 68% van de Nederlandse jongeren bezoekt tussen de 18 en 34 jaar een psycholoog. Er is op dat vlak dus nog een wereld te winnen, voornamelijk door juist op jongere leeftijd meer aandacht voor de psyche te hebben. Niet alleen omdat je als leerling op school minder presteert als je psychisch bezet bent, maar ook omdat we daar als maatschappij een verantwoordelijkheid in hebben. En als een school in de maatschappij wil staan en terecht meer wil zijn dan een kennisinstituut, dan kunnen we onze ogen niet sluiten voor het psychische welbevinden van onze leerlingen.
Thema's in het kort
Eigen team eerst, door Steven PontPedagogiek kan alleen functioneren in een relationeel veilige omgeving, het begint dus bij een stevig team. In de eerste lezing onderzoekt Steven Pont het teamfunctioneren vanuit de systeemtheoretische invalshoek.
Weten we van gekkigheid nog wat normaal is? door Bert Wienen
Wat vind jij eigenlijk een normaal kind? En hoe bepaal je dat? Het zijn belangrijke vragen om over na te denken, juist in een tijd waarin er zoveel kinderen zijn die kampen met mentale klachten en jeugdhulp nodig hebben. In deze lezing legt Bert Wienen de link tussen normaliseren en meer inclusief onderwijs. Hij verkent hoe de enorme focus op de individuele leerling ons niet dichter bij inclusief onderwijs zal brengen, maar ons er verder van zal verwijderen.
De lerende leerling, welbevinden en het brein, door Jelle Jolles
De lerende leerling is ‘werk in uitvoering’. De hele periode van de adolescentie is nodig om kennis te verwerven en ervaringen op te doen die nodig zijn om zich tezijnertijd als volwassene een eigen, zelfstandige positie te kunnen verwerven. Deze presentatie gaat in op de ontwikkeling van neuropsychologische vaardigheden over de periode van de adolescentie en beschrijft hoe de niet-cognitieve vaardigheden een grote rol spelen, juist voor het schoolse leren én voor de mens-wording.
Houding = verhouding door Steven Pont
In deze lezing kijken we naar optimale communicatie met leerlingen die het lastig hebben. Aansluitend presenteert Steven Pont zijn nieuwe boek 'Een Pedagogisch Kompas voor het voortgezet onderwijs'.
Doel
Dit congres geeft je beter inzicht en concrete handreikingen om de kwaliteit van de pedagogiek op onze middelbare scholen te verhogen. Zo biedt het richting aan hoe we beter om kunnen gaan met de toenemende mentale belasting en gedragsproblematiek van de jongere in ons voortgezet onderwijs.Inclusief: nieuwste boek van Steven Pont en online colleges
Dit congres biedt nog meer. Na afloop kun je nog verder leren door twee extra's ter waarde van ruim € 50. Na deelname ontvang je een exemplaar van het nieuwste boek van Steven Pont, 'Pedagogisch Kompas voor het voortgezet onderwijs'. Bovendien ontvang je toegang tot 3 online colleges van Steven Pont over de professionalisering van het onderwijs.Nul18
Dit congres wordt georganiseerd door de RINO Groep in samenwerking met Nul18. Dit is hét pedagogiekplatform voor professionals in het VO, PO en KO. Het platform ondersteunt leraren, docenten, pedagogisch medewerkers en ondersteunend personeel in hun dagelijks werk met mensen tussen 0 tot 18 jaar.Voor het voortgezet onderwijs en het mbo heeft Nul18 een uniek online programma dat je pedagogische kennis in minder dan tien minuten per week op peil houdt. Wekelijks ontvang je met je collega’s een inspirerend college waarin op een praktische manier pedagogische kennis wordt gedeeld. Per maand staat er een bepaald thema centraal, zoals motiverende gespreksvoering of groepsdynamiek in de klas.
Bij inschrijving voor dit congres wordt je mailadres gedeeld met Nul18 ten behoeve van de organisatie en opvolging.