Psychotraumatologie bij kinderen en jongeren  (B2318)

Inschrijven is niet meer mogelijk

Gemiddelde beoordeling > 8
Topdocenten uit de praktijk
CEDEO- / CRKBO-erkend
Mail mij bij nieuwe datumVoeg toe aan wensenlijst
Door pesterijen, mishandeling, misbruik of andere ingrijpende gebeurtenissen kunnen kinderen een posttraumatische stressstoornis (PTSS) oplopen. Deze cursus leert je hoe je traumagerelateerde klachten bij kinderen signaleert, uitvraagt en onderscheidt van andere problematiek. Je leert in diagnostiek onderscheid te maken tussen enkelvoudig en meervoudig trauma en bijkomende comorbiditeit. Je kunt een evidence-based behandelplan opstellen en bespreken met kinderen en hun ouders.
 
  • Inhoud

    Jaarlijks maken duizenden kinderen ingrijpende gebeurtenissen mee zoals pesterijen, fysieke en geestelijke mishandeling en/of seksueel misbruik. Het kan daarbij gaan om eenmalige gebeurtenissen, om gebeurtenissen die zich herhalen, om gebeurtenissen die binnen de familie plaatsvinden of daarbuiten. Hoewel niet alle kinderen die ingrijpende gebeurtenissen meemaken ook traumagerelateerde psychopathologie ontwikkelen, zal dit bij een aanzienlijk deel van de kinderen wel het geval zijn. Bij aanmelding binnen de jeugdhulpverlening is het vervolgens soms evident dat er sprake is van een Posttraumatische Stress-Stoornis (PTSS). Een kind wordt dan aangemeld met klachten als herbelevingen, vermijding van bepaalde plekken of situaties en verhoogde prikkelbaarheid, duidelijk omschreven en ontstaan na een ingrijpende gebeurtenis. Vaak zal het echter zo zijn dat een kind aangemeld wordt met problemen in het functioneren op school (bijvoorbeeld aandachts- en concentratieproblemen), problemen in de impuls- en emotieregulatie (bijvoorbeeld driftbuien, impulsief gedrag, angst- en stemmingsklachten en zelfbeschadigend gedrag), eetproblemen en/of problemen met het aangaan van relaties en vriendschappen.

    Hoe kun je traumagerelateerde klachten signaleren, op kwaliteit uitvragen en onderscheiden van andere AS-I problematiek? Hoe stel je een indicatie op van een traumabehandeling met bijbehorende behandeldoelomschrijving? Je leert het in deze cursus.

    Deze cursus is ontwikkeld in samenwerking met Karakter Kinder- en Jeugdpsychiatrie.

    Wat kun je verwachten?

    De volgende onderwerpen komen aan de orde:

    • theoretische visies en neurobiologische aspecten van psychotrauma
    • trauma, hechting en persoonlijkheidsontwikkeling
    • diagnostiek en etiologie van PTSS
    • complexe PTSS en traumagerelateerde dissociatie
    • indicatiestelling traumabehandeling
    • de PTSS-richtlijn behandeling en behandelprotocollen voor kinderen
    • fasegerichte traumabehandeling ten opzichte van een traumagerichte behandeling 
    Er wordt verwacht dat je tijdens de training een actieve bijdrage levert tijdens theoretische discussies en rollenspellen. Je wordt tevens gevraagd om eigen casuïstiek in te brengen.

    Wat leer je?

    Aan het einde van de cursus:

    • ben je in staat om traumagerelateerde (screenings)instrumenten in te zetten en te interpreteren in de context van een breder diagnostisch onderzoek.
    • ben je in staat om PTSS sneller en effectiever te signaleren en onderscheid te maken tussen enkelvoudig en meervoudig trauma en bijkomende comorbiditeit.
    • ben je op de hoogte van de verschillende theoretische visies over psychotrauma en evidence-based behandeling.
    • ben je in staat om een bij de problematiek passend behandelplan op te stellen en dit te bespreken met kinderen, jongeren en hun ouders.

    Toetsen

    Na afloop word je schriftelijk getoetst door middel van een casusuitwerking.

    Werkwijze

    De cursus wordt ondersteund met een digitale leeromgeving. Zo heb je altijd toegang tot het lesrooster, digitale literatuur en contact met mededeelnemers en docenten.  Wil je gezamenlijk met je hele team deze cursus volgen? Dat kan! Deze cursus kan op verzoek incompany in jouw organisatie gegeven worden.

    Klassikale lessen

    Deze scholingsactiviteit vindt klassikaal plaats. We rekenen op je fysieke aanwezigheid.

  • Datums
    Lesdata

    Omvang

    1 maandag en 1 dinsdag en 1 donderdag van 9.30-16.30 uur

    Datums

    23 en 24 januari en 9 maart 2023

    Locatie

    Utrecht
  • Accreditatie
    Accreditatie

    Certificaat

    Je ontvangt een certificaat indien je minimaal 90% aanwezig bent geweest en de cursus met goed gevolg hebt afgerond.

  • Doelgroep
    Doelgroep

    • Gz-psycholoog BIG
    • Eerstelijnspsycholoog NIP
    • Kinder- en jeugdpsycholoog NIP
    • Orthopedagoog-Generalist BIG
    • Basispsycholoog
    • Orthopedagoog
    • Systeemtherapeut
    • Psychiater
    Deze cursus is tevens toegankelijk voor kinder- en jeugdpsychiaters die affiniteit hebben met het werken met kinderen en jongeren met (vermoedens van) traumagerelateerde psychopathologie.

  • Docenten
    drs. Harmien Koopmans

    drs. Harmien Koopmans

    Harmien Koopmans is GZ-psycholoog, Supervisor VGCt en Psychotraumatherapeut NtVP. Ze is werkzaam bij Karakter, kinder- en jeugdpsychiatrie, met als specialisatie complexe traumabehandelingen, behandeling van eetstoornissen en persoonlijkheidsstoornissen.Lees meer
    drs. Doenja van Leeuwaarden

    drs. Doenja van Leeuwaarden

    Doenja van Leeuwaarden is Gz-psycholoog, cognitief gedragstherapeut VGCt, supervisor VGCt, Psychotraumatherapeut NtVP, EMDR-Practitioner en wetenschappelijk onderzoeker. Zij is werkzaam bij Karakter.Lees meer
  • Literatuur
    Vermetten, E., Kleber, R. & Van der Hart, O. (2007). Handboek Posttraumatische stressstoornissen (1e druk). Utrecht: de Tijdstroom. ISBN: 9789058981219
  • Reviews
    Reviews