IMH cursus 5: Ouder-kindbehandeling  (IM205)

Onderdeel van de opleiding IMH-specialist

Inschrijven is niet meer mogelijk

Online inschrijven is niet mogelijk.

Gemiddelde beoordeling > 8
Topdocenten uit de praktijk
CEDEO- / CRKBO-erkend
Mail mij bij nieuwe datumVoeg toe aan wensenlijst
Hoe behandel je ouders en zeer jonge kinderen zodat er weer sprake kan zijn van gezond en veilig opgroeien? In deze cursus doe je ervaring op met interventies waarmee je de (aanstaande) ouder, het kind en de ouder en het kind gezamenlijk behandelt. Je leert werken vanuit de visie van Infant Mental Health (IMH). Deze cursus is onderdeel van het opleidingstraject tot IMH-specialist.
 
  • Inhoud

    Infant Mental Health (IMH) staat voor de zorg voor de allerjongsten - van nog niet geboren tot 4 jaar - binnen de context waarin zij opgroeien. De IMH-visie is erop gericht dat de professional bijdraagt aan het opbouwen van een veilige band tussen (aanstaande) ouder(s) en kind. Met de verschuiving van budget en verantwoordelijkheid door de transitie van jeugdzorggelden naar gemeenten is de visie en het werkgebied van IMH van groot belang geworden voor alle professionals werkzaam met zwangeren en hun partners, en kinderen van 0 tot 4 jaar en hun ouder(s)/verzorger(s). Het gaat om een transformatie waarin rond het gezin (binnen de wijk) nauw samengewerkt wordt. Het adagio één gezin één plan vraagt om een overkoepelde en integrerende visie, zeker wanneer er een zwangere of een jong kind in het gezin aanwezig is. Het manifest 1001 kritieke dagen geeft aan hoe kwetsbaar deze eerste periode is, gezien de ontwikkeling van het brein en gehechtheidrelaties.

    De ouder-kindrelatie (ouder en kind en soms ieder afzonderlijk) 'staat open' voor behandeling om de gezinssituatie te verbeteren. Als behandelaar wil je de juiste behandeling en interventie toepassen zodat de interactie tussen ouder en kind zodanig wordt dat er weer sprake kan zijn van gezond en veilig opgroeien. Welke interventies pas je toe om de (aanstaande) ouder, het kind en de ouder en kind gezamenlijk te behandelen? En hoe gebruik je daarin jezelf als instrument? Tijdens de cursusdagen en supervisie werk je aan het vergroten van jouw inzicht en reflecteer je op je eigen handelen.

    De cursus is onderdeel van de opleiding tot IMH-specialist en is verplicht om in aanmerking te komen voor:

    • DAIMH registratie
    • het diploma IMH-specialist
    Bij gelijktijdige inschrijving (op dezelfde dag) voor drie of meer cursussen waarvoor accreditatie is toegekend of aangevraagd i.h.k.v. de herregistratie Kinder- en Jeugdpsycholoog NIP of NVO Orthopedagoog-Generalist, ontvang je 10% korting per cursus.

    Deze cursus maakt onderdeel uit van de mogelijkheid tot herregistratie als Kinder- en Jeugdpsycholoog NIP of NVO Orthopedagoog-Generalist.

    Je volgt eerst cursus 1; daarna is het mogelijk de verschillende cursussen in een voor jou passende volgorde te volgen (passend bij IMH-Generalist of IMH-Specialist). Passend bij het DAIMH-register hanteren we een periode van 5 jaar voor het volgen van alle cursussen. Het is, eventueel, mogelijk een vrijstelling aan te vragen middels een vrijstellingsverzoek aan de hoofdopleider.

    Wat kun je verwachten?

    • observatie ouder-kindrelatie
    • ouder-kindinterventies
    • inleiding in psychotherapeutische interventies/technieken vanuit het model Port of Entry: er zijn meerdere manieren om het ouder-kindsysteem binnen te komen
    • interventies gericht op het kind, de ouder, de ouder-kindrelatie
    • verschil tussen ouder-kindinteractie en intersubjectiviteit
    • ouder-kindbehandeling, Beeb en Lachman, Watch, Wait & Wonder, Floortime, Ouder-kindGroepsbehandeling
     
    In de supervisie wordt nader ingegaan op het toepassen van de ouder-kindinterventies in jouw behandeling van de ouder-kindrelatie bij de patiënt.

    Daarnaast staat centraal:
    • de dimensie veilig gezond en onveilig verstoorde ontwikkeling
    • observatie als methodiek
    • de integratie somatiek en psyche
    • veerkracht en risico factoren
    • cultuursensitief werken

    Wat leer je?

    Na het volgen van deze cursus heb je inzicht in de verschillende ouder-kindinterventies en behandelingen voor het verbeteren van de ouder-kindrelatie. Je hebt ook inzicht in de psychotherapeutische technieken om het gezin via het model port-of-entry te benaderen. Daarnaast heb je geoefend met interventies gericht op het kind, gericht op de ouder danwel gericht op de ouder-kindrelatie. Je hebt je inzicht vergroot in het verschil tussen ouder-kind interactie en ouder-kindsubjectiviteit.

    Toetsen

    Ja, praktijkopdracht / reflectie opdracht gebaseerd op casus.

    Werkwijze

    De cursus wordt ondersteund met een digitale leeromgeving. Zo heb je altijd toegang tot het lesrooster, digitale literatuur en contact met mededeelnemers en docenten.  Wil je gezamenlijk met je hele team deze cursus volgen? Dat kan! Deze cursus kan op verzoek incompany in jouw organisatie gegeven worden.

  • Datums
    Lesdata

    Omvang

    4 dinsdagen van 09:30 tot 16:30 en 4 dagdelen supervisie van 13.30-16.30 uur

    Datums

    datums worden z.s.m. bekend gemaakt

    Locatie

    Utrecht
  • Accreditatie
    Accreditatie

    Certificaat

    Je ontvangt een certificaat indien je minimaal 90% aanwezig bent geweest en de cursus met goed gevolg hebt afgerond.

  • Doelgroep
    Doelgroep

    • Gz-psycholoog BIG
    • Psychotherapeut BIG
    • Klinisch psycholoog BIG
    • Klinisch neuropsycholoog BIG
    • Kinder- en jeugdpsycholoog NIP
    • Orthopedagoog-Generalist BIG
    • Psychiater
    • Arts
    • Jeugdarts

  • Docenten
    drs. Margreet Hornstra Moedt

    drs. Margreet Hornstra Moedt

    Margreet Hornstra Moedt is al ruim 10 jaar IMH-specialist en als zodanig lid van de vereniging DAIMH. Ze werkt als Gz-psycholoog en psychotherapeut bij Erasmus MC Sophia Kinderziekenhuis, onder andere bij de polikliniek 0-6. Sinds augustus 2019 is ze hoofdopleider van de IMH-opleidingen met de focus IMH-specialist. Verder is Margreet lid van de opleidingscommissie en de curriculumcommissie, en sinds 2018 docent bij de IMH-opleiding van de RINO Groep. Daarvoor heeft ze lesgegeven als IMH-docent bij verschillende Gz-opleidingen en bij de opleiding tot schoolpsycholoog.Lees meer
  • Literatuur
    • Baradon, T., Broughton, C., James, J., Joyce, A.(2016). The Practice of Psychoanalytic Parent-Infant Psychotherapy: Claiming the Baby. London: Routledge. 2e editie
    • Sameroff, A., McDonough, S,. (2004). Treating parent infant relationship problems. New York: Guilford
    • Rexwinkel, M., Schmeets, M., et al. (2011). Handboek Infant Mental Health. Assen: Van Gorcum
     

  • Reviews
    Reviews