Start op:

Leefklimaat in de jeugd- en (licht verstandelijk) gehandicaptenzorg (D1942)

Bij de behandeling en begeleiding van jongeren en mensen met een licht verstandelijke beperking is een positief leefklimaat heel belangrijk. In deze cursus leer je hoe je zo’n positief leef- en leerklimaat kunt organiseren en welke vier elementen eraan bijdragen. Dankzij een mix van theorie en oefenen kun jij straks effectief bijdragen aan minder agressie-incidenten en meer emotionele stabiliteit bij deze mensen.
 

Kosten: € 510

incl. digitale literatuur en lunch, excl. evt. boek

In ons sfeervolle huiscafé stel je zelf je maal­tijd samen uit het buffet, verzorgd door onze huis­cateraar The Colour Kitchen. Zij geven mensen met een afstand tot de arbeids­markt een nieuwe kans door ze op te leiden tot horeca­professionals.

Meer weten?

Mogelijk t/m 14 oktober 2019, tenzij eerder vol

Feiten

  • Omvang: 1 maandag en 1 dinsdag van 09:30 tot 16:30
  • Datums: 18 november en 3 december 2019
  • Locatie: Utrecht
  • Docent: drs. Katrien Raemdonck
  • Docent

  • Kosten: € 510
  • Cursuscode: D1942

Voor wie

  • Basispsycholoog
  • Orthopedagoog
  • Ggz-agoog
  • Sociaal psychiatrisch verpleegkundige
  • Hbo-verpleegkundige
  • Jeugdzorgwerker
  • Sociaal pedagogisch hulpverlener
  • Sociaal pedagogisch werker
Lees de volledige doelgroepinformatie
Basispsycholoog, Orthopedagoog, Ggz-agoog, Sociaal psychiatrisch verpleegkundige, Hbo-verpleegkundige, Jeugdzorgwerker, Sociaal pedagogisch hulpverlener, Sociaal pedagogisch werker, Maatschappelijk werker en Leerkracht/leerlingbegeleider/RT'er

Accreditaties

Accreditatie: Registerplein, SKJ, V&V

Lees meer over de accreditaties

Je ontvangt een certificaat indien je minimaal 90% aanwezig bent geweest en de cursus met goed gevolg hebt afgerond.

Een positief leefklimaat vormt een belangrijke basis voor behandeling en begeleiding in een verblijfssetting. Het omvat voldoende mogelijkheden tot groei, begeleiding die aansluit op de hulpvraag van jeugdigen (responsiviteit van de begeleiding), een veilige en prettige sfeer en de afwezigheid van onevenredige inzet van repressie. Jeugdigen met een licht verstandelijke beperking hebben baat bij een open leefklimaat. Zo’n open leef- en leerklimaat verhoogt de motivatie van jeugdigen voor behandeling. Ook draagt het bij aan een afname van agressie-incidenten en leidt het tot meer emotionele stabiliteit.

Deze cursus geeft handvatten voor hoe je zo’n leefklimaat kunt organiseren.

Wat leer je?

    Je leert effectief bij te dragen aan een afname van het aantal agressie-incidenten en het vergroten van de emotionele stabiliteit van jongeren door een open leef- en leer/werk-klimaat te organiseren.
    Na het volgen van de cursus kun je:
  • verschillende gedragsbeïnvloedende technieken benoemen en inzetten om een pedagogisch leefklimaat te bewerkstelligen.
  • de vier elementen van een pedagogisch leefklimaat benoemen en omschrijven.
  • benoemen hoe een open pedagogisch leefklimaat gecreëerd kan worden.
  • benoemen wat de (licht) verstandelijke beperking van de jongeren voor invloed heeft op het leefklimaat.
  • de kennis over het leefklimaat overdragen aan je collega’s.

Doelgroep

  • Basispsycholoog
  • Orthopedagoog
  • Ggz-agoog
  • Sociaal psychiatrisch verpleegkundige
  • Hbo-verpleegkundige
  • Jeugdzorgwerker
  • Sociaal pedagogisch hulpverlener
  • Sociaal pedagogisch werker
  • Maatschappelijk werker
  • Leerkracht/leerlingbegeleider/RT'er

Inhoud

De cursus bestaat uit een mix van theorie en oefenen. De theorie gaat onder andere over:

  • De beschrijving van de vier elementen van een open leefklimaat: ‘steun en responsiviteit’, ‘groei en ontwikkeling’, ‘sfeer, structuur, veiligheid en onderling verhoudingen op de groep’  en ‘repressie’ (van der Helm, 2011)
  • Het sociale-informatieverwerkingsmodel als basis om uitleg te geven over de invloed van een licht verstandelijke beperking in sociale interactie (Nieuwenhuijzen et al, 2006)
  • Motiverende gespreksvoering: stadia van verandering
  • Samenhang met leer- en werkklimaat
  • Het laten aansluiten van coaching van het werk en leefklimaat op de teamontwikkeling op basis van het fasemodel voor teamontwikkeling (Hersey en Blanchard (1977)
Het oefenen bestaat onder meer uit casusbespreking en opdrachten:

  • Je leert hoe je je collega kunt ondersteunen of coachen.
  • Je doet opdrachten op het gebied van gedragsinterventie en de stadia van verandering.

Certificaat

Je ontvangt een certificaat indien je minimaal 90% aanwezig bent geweest en de cursus met goed gevolg hebt afgerond.

Incompany en groepskorting

De meeste cursussen van de RINO Groep kunnen ook incompany in jouw organisatie worden gegeven. Ook kun je zelf een deelnemersgroep samenstellen en profiteren van groepskorting met ons Samen SLIM concept. Informeer naar de mogelijkheden.

Wil je gezamenlijk met je hele team deze cursus volgen? Dat kan! Deze cursus kan op verzoek incompany gegeven worden.

Accreditatie & Erkenning

Literatuur & Benodigdheden

De cursus wordt ondersteund met een digitale leeromgeving. Zo heb je altijd toegang tot het lesrooster, digitale literatuur en contact met mededeelnemers en docenten.

  • Docent: drs. Katrien Raemdonck
  • Docent

    Enthousiast geworden?
    Schrijf je meteen in!

    Heb je vragen over deze opleiding of cursus?

    Bel of mail ons en vermeld daarbij de code: D1942 zodat we je snel kunnen helpen.

    030 230 84 50infodesk@rinogroep.nl