IMH cursus 1: Visie en vaardigheden om de ouder-kindrelatie te optimaliseren  (M1901)

Onderdeel van de opleidingen tot IMH-generalist en IMH-specialist

Inschrijven is niet meer mogelijk

Gemiddelde beoordeling > 8
Topdocenten uit de praktijk
CEDEO- / CRKBO-erkend
Mail mij bij nieuwe datumVoeg toe aan wensenlijst
Hoe stimuleer je het opbouwen van een veilige band tussen ouders en hun ongeboren of zeer jonge kind? In deze cursus ontdek je hoe belangrijk een gezonde wisselwerking is tussen ouder(s) en (ongeboren) jonge kind en hoe jij kunt bijdragen aan hechting, affectregulatie, stressreductie. Je leert werken vanuit de visie van Infant Mental Health (IMH). Deze cursus is de start en verplicht onderdeel van de opleidingstrajecten tot IMH-generalist en IMH-specialist.
 
  • Inhoud

    Infant Mental Health (IMH) staat voor de zorg voor de allerjongsten - van nog niet geboren tot 4 jaar - binnen de context waarin zij opgroeien. De IMH-visie is erop gericht dat de professional bijdraagt aan het opbouwen van een veilige band tussen (aanstaande) ouder(s) en kind. Met de verschuiving van budget en verantwoordelijkheid door de transitie van jeugdzorggelden naar gemeenten is de visie en het werkgebied van IMH van groot belang geworden voor alle professionals werkzaam met zwangeren en hun partners, en kinderen van 0 tot 4 jaar en hun ouder(s)/verzorger(s). Het gaat om een transformatie waarin rond het gezin (binnen de wijk) nauw samengewerkt wordt. Het adagio één gezin één plan vraagt om een overkoepelde en integrerende visie, zeker wanneer er een zwangere of een jong kind in het gezin aanwezig is. Het manifest 1001 kritieke dagen geeft aan hoe kwetsbaar deze eerste periode is, gezien de ontwikkeling van het brein en gehechtheidrelaties.

    Als professional heb je volop aandacht voor preventie, observatie, begeleiding, ondersteuning en kortdurende interventies en vervul je een signalerende en begeleidende functie als de ouder-kindrelatie verstoord lijkt en/of als er vermoeden is van ongezonde ontwikkeling of onveilig opgroeien. Het is dan ook van groot belang goed te leren observeren van de ouder-kindrelatie en bij vermoedens de juiste port-of-entry in het systeem van en rondom de ouder-kindrelatie te vinden en te benaderen.

    De cursus is onderdeel van de opleidingen tot IMH-generalist en IMH-specialist en is verplicht om in aanmerking te komen voor:

    • DAIMH registratie
    • het diploma IMH-generalist
    • het diploma IMH-specialist
    Deze cursus maakt onderdeel uit van de mogelijkheid tot registratie en tot herregistratie als Kinder- en Jeugdpsycholoog NIP of NVO Orthopedagoog-Generalist.

    Je volgt eerst cursus 1; daarna is het mogelijk de verschillende cursussen in een voor jou passende volgorde en tijd te volgen (passend bij IMH-Generalist of IMH-Specialist). Passend bij het DAIMH-register hanteren we een periode van 5 jaar voor het volgen van alle cursussen. Het is, eventueel, mogelijk een vrijstelling aan te vragen middels een vrijstellingsverzoek aan de hoofdopleider.

    Deze organisaties leveren de hoog gekwalificeerde en goed geëvalueerde docenten voor deze cursus:










    De cursus wordt georganiseerd en gefaciliteerd door IMH Twente.


    Wat kun je verwachten?

    • observatie ouder-kindrelatie
    • zwangerschap
    • integratie soma en psyche
    • basis neuropsychologie (invloed van stress)
    • regulatieprocessen
    • (prenatale) hechting
    • gezond/veilig en onveilig/verstoord ouderschap als dimensie
    • vaardigheden om de ouder-kindrelatie te beïnvloeden
    • preventie
    • gesprekstechnieken als de ouder-kindrelatie de 'cliënt' is
    • herkennen en signaleren
    • analysemodel door generalistisch team
    • inschatten complexiteit en veiligheid
    • weten wat je moet doen (lichte verstoring of complex ouderschap)
    • Tom Tom functie
    • triagemodel
    • stroomdiagram
     
    Daarnaast staat centraal:
    • de dimensie veilig gezond en onveilg verstoorde ontwikkeling
    • observatie als methodiek
    • de integratie somatiek en psyche
    • veerkracht en risco factoren
    • cultuursensitief werken

    Wat leer je?

      Na het volgen van deze cursus heb je inzicht in de Infant Mental Health visie. Je hebt inzicht in het belang en de wisselwerking van de ouder-kindrelatie in de context. Je hebt kennis over de kindontwikkeling, hechting en prenatale hechting. Ook heb je inzicht in het belang en de impact van (gezonde en verstoorde) regulatieprocessen van baby/kind op de ouder-kindrelatie.

      Je hebt kennis over de verschillende emotionele en lichamelijke aspecten van zwangerschap, de ontwikkeling van het jonge kind, de ontwikkeling van gezond en veilig ouderschap . Je hebt kennis over prenatale hechting, (gezonde en verstoorde) regulatieprocessen en de invloed daarvan op de ouder-kindrelatie en de onderlinge hechting.

      Je kunt gesprekstechnieken toepassen als de ouder-kindrelatie de cliënt is (en dus ouder en kind samen cliënt zijn). Je signaleringsvaardigheden zijn versterkt, maakt een betere inschatting van complexiteit en veiligheid. Daarnaast heb je inzicht in het toepassen van de Tom Tom functie, het triagemodel en het stroomdiagram.

    Toetsen

    T.b.v. accreditatie wordt er getoetst door middel van praktijkopdracht/reflectieopdracht op casus.

    Werkwijze

    De cursus wordt ondersteund met een digitale leeromgeving. Zo heb je altijd toegang tot het lesrooster, digitale literatuur en contact met mededeelnemers en docenten.  Wil je gezamenlijk met je hele team deze cursus volgen? Dat kan! Deze cursus kan op verzoek incompany in jouw organisatie gegeven worden.

  • Datums
    Lesdata

    Omvang

    8 dinsdagen van 9.30 - 16.30 uur

    Datums

    5 en 12 februari, 5, 19 en 26 maart, 9 april, 7 mei en 4 juni 2019

    Locatie

    Twente
  • Accreditatie
    Accreditatie

    Certificaat

    Je ontvangt een certificaat indien je 100% aanwezig bent geweest en de cursus met goed gevolg hebt afgerond.

  • Doelgroep
    Doelgroep

    • Gz-psycholoog BIG
    • Psychotherapeut BIG
    • Klinisch psycholoog BIG
    • Klinisch neuropsycholoog BIG
    • Eerstelijnspsycholoog NIP
    • Kinder- en jeugdpsycholoog NIP
    • Orthopedagoog-Generalist BIG
    • Basispsycholoog
    • Orthopedagoog
    • Systeemtherapeut
    • Psychiater
    • Arts
    • Jeugdarts
    • Sociaal psychiatrisch verpleegkundige
    • Jeugdverpleegkundige
    • Hbo-verpleegkundige
    • Jeugdzorgwerker
    • Sociaal pedagogisch hulpverlener
    • Maatschappelijk werker
    • Vaktherapeut
    • Vaktherapeut (speltherapie)

  • Docenten
    drs. Saskia Bakker

    drs. Saskia Bakker

    Na mijn academische opleiding tot kinderarts in het Amsterdam UMC heb ik 3 jaar op de zuigelingenafdeling gewerkt. Daar leerde ik veel van de opgenomen kinderen, hun ouders en de verpleegkundigen. Ruim een half jaar later begon ik in het UMC in Utrecht mijn fellowship neonatologie van 2 jaar en 6 maanden. Mijn ogen openden zich voor zoveel kwetsbare, vaak heel kleine, zieke kinderen, die een intensieve behandeling moesten ondergaan om te kunnen overleven.

    Mijn focus ligt ook nu nog op 0-7 jarigen, die zich niet ontwikkelen zoals verwacht, een syndroom blijken te hebben, niet gaan praten, bijzondere uiterlijke kenmerken hebben of bijvoorbeeld een aangeboren aandoening. Voor de ouders ligt er daarmee een zware taak op hun schouders. Sinds ik in 2010 begon met de 2- jarige opleiding tot Infant Mental Health-specialist, ben ik me er steeds van bewust, hoe enorm belangrijk voor elk kind de eerste 1.000 dagen zijn, indien de ouder- kindrelatie zich optimaal van beide kanten kan ontwikkelen. Ouders van een zich anders dan anders ontwikkelend kind draag ik dan ook een heel warm hart toe!
     
     Lees meer
    Carla Brok

    Carla Brok

    Carla Brok is sociaal psychiatrisch verpleegkundige bij Impluz Lees meer
    drs. Arnoud Jansen

    drs. Arnoud Jansen

    Arnoud Jansen is psychiater bij DimenceLees meer
    drs. Marilene de Zeeuw

    drs. Marilene de Zeeuw

    Marilene de Zeeuw is klinisch psycholoog/psychotherapeut, gedragstherapeut en IMH specialist. Zij heeft zich gespecialiseerd in de diagnostiek en behandeling op het gebied van jonge ouder-kindrelaties ofwel onveilige gehechtheid bij baby's, peuters, kleuters en jongeren. Daarnaast is Marilene gespecialiseerd in zwangeren met psychische of psychiatrische problemen, en de behandeling van baby's, peuters en kleuters met regulatieproblemen zoals excessief huilen, slaapproblemen, eetproblemen, gedragsproblemen en trauma. Bij de RINO Groep is Marilene hoofddocent Infancy bij de opleiding tot klinisch psycholoog K&J.Lees meer
    drs. Hanna Stolper

    drs. Hanna Stolper (gastdocent)

    Hanna Stolper is werkzaam als klinisch psycholoog in de Jeugd ggz (Dimence) en Volwassenen (eigen praktijk). Bij Dimence als manager zorg en praktijkopleider voor de psychologische beroepen. Tevens als behandelaar met als specialisme ouder-kind psychotherapie. Supervisor voor diagnostiek en psychotherapie voor de opleiding tot klinisch psycholoog K&J, psychotherapie (K&J) en de opleiding tot (kinder & jeugd)psychiater. Projectleider Contextueel behandelen Volwassenen-Jeugd, waarbij we ons richten op volwassenen die in behandeling zijn voor een persoonlijkheidsstoornis en als ouder(s) een jong kind opvoeden of in verwachting zijn van een baby. Het doel van dit project is de intergenerationele overdracht van psychopathologie te beperken. Aan dit project is in 2012 een innovatieprijs van Dimence toegekend. Hanna is IMH-specialist.Lees meer
  • Literatuur
    Rexwinkel, M., Schmeets, M., Pannevis, C, & Derkx, B. (2011). Handboek Infant Mental Health. Assen, Van Gorcum.
  • Reviews
    Reviews