Deze basiscursus cognitieve gedragstherapie besteedt aandacht aan het werken met kinderen en adolescenten en volwassenen. De basiscursus cognitieve gedragstherapie (100 uur) is opgebouwd uit een inleidend deel van 30 uur en een verdiepend deel van 70 uur. In deze cursus wordt gebruik gemaakt van blended learning: een optimale mix van leervormen, zowel klassikaal als online, individuele zelfstudie en samen leren. Kijk voor meer informatie over dit opleidingstraject en de eisen voor het lidmaatschap op www.vgct.nl. Vermeld op het inschrijfformulier code NIPNVO. |
Basiscursus cognitieve gedragstherapie (100 uur) (GB186)
Inschrijven is niet meer mogelijk
- Inhoud
Wat kun je verwachten?
De 100-urige basiscursus is verdeeld in een inleiding van 30 uur en een verdieping van 70 uur.
Inleiding (30 uur)
In het inleidende deel ligt de nadruk op het praktisch bezig zijn met elementen uit het gedragstherapeutisch proces. Daarnaast werk je aan het ontwerpen van functie- en betekenisanalyses en therapieplannen.
Elke bijeenkomst start je met een (korte) bespreking van de theorie en het huiswerk uit de e-learning. Vervolgens worden de verschillende thema’s met behulp van praktische oefeningen, rollenspel en actieve uitwisseling tussen mede-cursisten en met de docent aan de orde gesteld. De theorie wordt schriftelijk en online (via e-learning) getoetst. Daarnaast word je geacht een casus uit eigen praktijk te beschrijven in gedragstherapeutische termen. Kennis en vaardigheid worden ook tijdens de bijeenkomsten getoetst en beoordeeld op inbreng en functioneren in de groep.
Theoretisch komt het volgende aan bod: het gedragstherapeutisch proces; gedragstherapeutische diagnostische en analysemethoden, verschillende leertheorieën zoals operante en klassieke conditionering, sociaal leren en de cognitieve theorie en de verschillende soorten cognitieve en gedragstherapeutische interventies die hieruit voortvloeien. Verder wordt aandacht besteed aan de therapeutische interactie en het therapeutisch proces, zowel in de individuele behandeling van volwassenen en kinderen en adolescenten, als in de mediatietherapie en de gedragstherapeutische begeleiding van ouders.
Het oefenen van therapievaardigheden staat centraal, toegespitst op verschillende leeftijden en ontwikkelingsfasen, klachten en probleemgebieden en de omgeving van het kind en het oefenen met adolescenten en volwassenen. Iedere deelnemer neemt eigen casuïstiek mee en wisselt werkervaringen uit.
Verdieping (70 uur)
In het verdiepingsdeel leer je uitgebreid de theorie toepassen op de meest voorkomende psychiatrische stoornissen (angst, stemming) bij verschillende doelgroepen (volwassenen, kind-en adolescenten). Met behulp van evidence based protocollen oefen je verschillende cognitief gedragstherapeutische technieken en deel je deze opgenomen technieken in je subgroep en met de cursusgroep. Daarnaast wordt ook ruim aandacht besteed aan een gedragstherapeutische houding bij de verschillende stoornissen door aandacht voor de therapeutische relatie en motiverende gespreksvoering.
Blended learning
De cursus wordt ondersteund met een digitale leeromgeving. Zo heb je altijd toegang tot het lesrooster, digitale literatuur en contact met mededeelnemers en docenten.
Zowel voorafgaand aan de lesbijeenkomsten als tussendoor wordt gebruik gemaakt van de digitale leeromgeving. De blended learning bestaat uit het online volgen van mini-colleges, presentaties en videodemonstraties van gedragstherapeutische technieken, video en het maken van verwerkingsopdrachten en toetsen. Je oefent verschillende cognitief gedragstherapeutische technieken in de praktijk en je laat mede-cursisten meekijken met behulp van video-opnames met behulp van Zoom. Ook heb je online interactie met collega-deelnemers en de docent(en), met o.a. een online docentenspreekuur. De klassikale bijeenkomsten vinden tweewekelijks plaats.
Naast de 100 cursusuren (combinatie van bijeenkomsten en e-learning) dien je rekening te houden met een studiebelasting van 350 huiswerkuren (literatuur bestuderen en huiswerkopdrachten). De studiebelasting vraagt aandacht en organisatie.
Wat leer je?
Je maakt kennis met de gedragstherapie en cognitieve therapie doordat je niet alleen de theorie systematisch krijgt aangeboden, maar deze ook aan de hand van oefeningen leert toepassen. In jouw eigen dagelijkse praktijk kun je de aldus verworven kennis onder supervisie gebruiken, zodat deze onderdeel wordt van jouw handelingsrepertoire.
Toetsen
Inleiding
De theorie wordt schriftelijk en online (via e-learning) getoetst. Daarnaast word je geacht een casus uit eigen praktijk te beschrijven in gedragstherapeutische termen (Mini N=1). Je krijgt na afloop een certificaat van de inleiding wanneer de casus Mini N=1 voldoende is en wanneer aan de minimale presentieverplichting is voldaan.
Verdieping
In de verdieping zullen cognitief gedragstherapeutische vaardigheden worden getoetst. Cursisten plaatsen tweewekelijks een uitgevoerde (cognitieve)gedragstherapeutische interventie, die zij zelf hebben uitgevoerd, online met behulp van Zoom. In de klassikale bijeenkomsten komen deze uitgevoerde technieken ook weer terug. Tevens presenteren cursisten de Mini N=1 voor de groep. - Datums
Lesdata Omvang
11 dinsdagen waarvan dag 1 en dag 3 van 9.30 - 13.30 uur en de overige lesdagen van 9.30 - 16.30 uur plus 11 keer een online meeting op dinsdag van 19.30 - 20.00 uur. De zelfstudie bedraagt 4-8 uur per week.Datums
Online meeting op: 30 oktober, 13 november, 11 december 2018, 29 januari, 12 februari, 5 en 19 maart, 2 en 16 april, 14 en 28 mei 2019
Lesbijeenkomsten op: 6 november, 4 en 18 december 2018, 5 en 19 februari, 12 en 26 maart, 9 april, 7 en 21 mei, 4 juni 2019Locatie
Utrecht - Accreditatie
Accreditatie - NIP - Registratie Kinder- en Jeugdpsycholoog15 uur behandeling, 15 uur diagnostiek, 13 uur extra literatuurstudie
- NIP - Registratie Kinder- en Jeugdpsycholoog54 uur, 12 uur diagnostiek, 4 uur overige, 21 uur extra literatuurstudie
- NIP - Herregistratie Kinder- en Jeugdpsycholoog30 uur
- NIP - Herregistratie Kinder- en Jeugdpsycholoog70 uur
- NVO - Registratie Orthopedagoog-Generalist15 uur behandeling, 15 uur diagnostiek, 13 uur extra literatuurstudie
- NVO - Registratie Orthopedagoog-Generalist54 uur behandeling, 12 uur diagnostiek, 4 uur overige, 21 uur extra literatuurstudie
- NVO - Herregistratie Orthopedagoog-Generalist30 uur
- NVO - Herregistratie Orthopedagoog-Generalist70 uur
- SKJ Master - Herreg. Basispsycholoog en Orthopedagoog30 uur
- SKJ Master - Herreg. Basispsycholoog en Orthopedagoog70 uur
- VGCt - Registratie Cognitief Gedragstherapeut70 uur
- VGCt - Registratie Cognitief Gedragstherapeut30 uur
Beroepsregistratie
Deze 100-urige basiscursus bestaat uit een inleidend deel van 30 uur en een verdiepend deel van 70 uur. Voor beide delen wordt apart accreditatie aangevraagd, vandaar dat je de accreditaties twee keer ziet staan. Het totaal aantal punten per accreditatieregeling betreft de opsomming van beide regels.
Certificaat
Je ontvangt een certificaat indien je voldoet aan de volgende eisen:
- Je bent 100% aanwezig bij de inleiding 30 uur
- Je bent minimaal 90% aanwezig bij de verdieping 70 uur
- Je hebt de cursus met goed gevolg afgerond
- De aanwezigheidseis geldt voor de online-meetings en de face to face bijeenkomsten gezamenlijk. - Doelgroep
Doelgroep - Gz-psycholoog BIG
- Psychotherapeut BIG
- Klinisch psycholoog BIG
- Klinisch neuropsycholoog BIG
- Eerstelijnspsycholoog NIP
- Basispsycholoog
- Orthopedagoog
- Gedragstherapeut
- Systeemtherapeut
- Psychiater
- Arts
- Jeugdarts
- Professionals die van plan zijn om gewoon lid van de Vereniging voor Gedragstherapie (VGCt) te worden.
- Professionals die in de praktijk werken met cognitieve gedragstherapie en hun kennis en ervaring willen verdiepen en theoretisch onderbouwen.
Voor het volgen van het verdiepend gedeelte (70 uur) is het een voorwaarde dat je zelf cliënten behandelt. Je dient gedurende minimaal twee dagen per week werkzaam te zijn op het gebied van de geestelijke gezondheidszorg of in aanverwante sectoren, waar je volgens de richtlijnen van de VGCT cognitieve gedragstherapie kunt uitvoeren onder supervisie van een cognitief gedragstherapeut.
Je bent afgestudeerd in de sociale wetenschappen of geneeskunde. Basiskennis van psychiatrie (op WO niveau) wordt verondersteld.
-
Docenten
drs. Charlotte Aartsen
Charlotte Aartsen is Gz-psycholoog en supervisor cognitief gedragstherapeut VGCt. Zij werkt als ZZP-er in de psychiatrie voor verschillende organisaties.Lees meerdrs. Stephanie Cools
Stephanie Cools is Gz-psycholoog en cognitief gedragstherapeut. Zij is werkzaam bij Indigo Midden-Nederland.Lees meer - LiteratuurBoeken waarover de cursisten dienen te beschikken gedurende de cursus:
- Korrelboom, K., & Broeke, E. ten (2014). Geïntegreerde cognitieve gedragstherapie. Handboek voor theorie en praktijk. Bussum: Coutinho.
- Broeke, E. ten, Korrelboom, K. (2009). Praktijkboek geïntegreerde cognitieve gedragstherapie. Protocollaire behandelingen op maat. Bussem: Coutinho
- Keijsers, G.P.J., Minnen, A. van, Verbraak, M., Hoogduin, C.A.L., Emmelkamp, P. (2017). Protocollaire behandelingen voor volwassenen met psychische klachten deel 1. Amsterdam: Boom (ISBN 978 90 895 3713 3) *nieuwe uitgave eind juni 2017*
- Keijsers, G.P.J., Minnen, A. van, Verbraak, M., Hoogduin, C.A.L., Emmelkamp, P. (2017). Protocollaire behandelingen voor volwassenen met psychische klachten deel 2. Amsterdam: Boom (ISBN 9789089537140) *nieuwe uitgave eind juni 2017*
- Korrelboom, K., & Broeke, E. ten (2014). Geïntegreerde cognitieve gedragstherapie. Handboek voor theorie en praktijk. Bussum: Coutinho.
- Reviews
Reviews