Basiscursus cognitieve gedragstherapie (100 uur)  (GB186)

Inschrijven is niet meer mogelijk

Gemiddelde beoordeling > 8
Topdocenten uit de praktijk
CEDEO- / CRKBO-erkend
Mail mij bij nieuwe datumVoeg toe aan wensenlijst
Hoe werk je met cognitieve gedragstherapie? In deze cursus maak je je cognitief gedragstherapeutische vaardigheden eigen toegespitst op verschillende leeftijden, ontwikkelingsfasen, klachten en probleemgebieden. Je legt daarvoor de basis door te duiken in de theorie achter gedragstherapie, het gedragstherapeutisch proces, verschillende leertheorieën en de cognitieve en gedragstherapeutische interventies die daaruit voortvloeien.
 
  • Inhoud

    Deze basiscursus cognitieve gedragstherapie besteedt aandacht aan het werken met kinderen en adolescenten en volwassenen. De basiscursus cognitieve gedragstherapie (100 uur) is opgebouwd uit een inleidend deel van 30 uur en een verdiepend deel van 70 uur.

    In deze cursus wordt gebruik gemaakt van blended learning: een optimale mix van leervormen, zowel klassikaal als online, individuele zelfstudie en samen leren.

    Kijk voor meer informatie over dit opleidingstraject en de eisen voor het lidmaatschap op www.vgct.nl.

    Vermeld op het inschrijfformulier code NIPNVO.
















    Wat kun je verwachten?

    De 100-urige basiscursus is verdeeld in een inleiding van 30 uur en een verdieping van 70 uur.

    Inleiding (30 uur)
    In het inleidende deel ligt de nadruk op het praktisch bezig zijn met elementen uit het gedragstherapeutisch proces. Daarnaast werk je aan het ontwerpen van functie- en betekenisanalyses en therapieplannen.
    Elke bijeenkomst start je met een (korte) bespreking van de theorie en het huiswerk uit de e-learning. Vervolgens worden de verschillende thema’s met behulp van praktische oefeningen, rollenspel en actieve uitwisseling tussen mede-cursisten en met de docent aan de orde gesteld. De theorie wordt schriftelijk en online (via e-learning) getoetst. Daarnaast word je geacht een casus uit eigen praktijk te beschrijven in gedragstherapeutische termen. Kennis en vaardigheid worden ook tijdens de bijeenkomsten getoetst en beoordeeld op inbreng en functioneren in de groep.

    Theoretisch komt het volgende aan bod: het gedragstherapeutisch proces; gedragstherapeutische diagnostische en analysemethoden, verschillende leertheorieën zoals operante en klassieke conditionering, sociaal leren en de cognitieve theorie en de verschillende soorten cognitieve en gedragstherapeutische interventies die hieruit voortvloeien. Verder wordt aandacht besteed aan de therapeutische interactie en het therapeutisch proces, zowel in de individuele behandeling van volwassenen en kinderen en adolescenten, als in de mediatietherapie en de gedragstherapeutische begeleiding van ouders. 

    Het oefenen van therapievaardigheden staat centraal, toegespitst op verschillende leeftijden en ontwikkelingsfasen, klachten en probleemgebieden en de omgeving van het kind en het oefenen met adolescenten en volwassenen. Iedere deelnemer neemt eigen casuïstiek mee en wisselt werkervaringen uit.

    Verdieping (70 uur)
    In het verdiepingsdeel leer je uitgebreid de theorie toepassen op de meest voorkomende psychiatrische stoornissen (angst, stemming) bij verschillende doelgroepen (volwassenen, kind-en adolescenten). Met behulp van evidence based protocollen oefen je verschillende cognitief gedragstherapeutische technieken en deel je deze opgenomen technieken in je subgroep en met de cursusgroep. Daarnaast wordt ook ruim aandacht besteed aan een gedragstherapeutische houding bij de verschillende stoornissen door aandacht voor de therapeutische relatie en motiverende gespreksvoering.

    Blended learning 

    De cursus wordt ondersteund met een digitale leeromgeving. Zo heb je altijd toegang tot het lesrooster, digitale literatuur en contact met mededeelnemers en docenten.

    Zowel voorafgaand aan de lesbijeenkomsten als tussendoor wordt gebruik gemaakt van de digitale leeromgeving. De blended learning bestaat uit het online volgen van mini-colleges, presentaties en videodemonstraties van gedragstherapeutische technieken, video en het maken van verwerkingsopdrachten en toetsen. Je oefent verschillende cognitief gedragstherapeutische technieken in de praktijk en je laat mede-cursisten meekijken met behulp van video-opnames met behulp van Zoom. Ook heb je online interactie met collega-deelnemers en de docent(en), met o.a. een online docentenspreekuur. De klassikale bijeenkomsten vinden tweewekelijks plaats.

    Naast de 100 cursusuren (combinatie van bijeenkomsten en e-learning) dien je rekening te houden met een studiebelasting van 350 huiswerkuren (literatuur bestuderen en huiswerkopdrachten). De studiebelasting vraagt aandacht en organisatie. 





    Wat leer je?

    Je maakt kennis met de gedragstherapie en cognitieve therapie doordat je niet alleen de theorie systematisch krijgt aangeboden, maar deze ook aan de hand van oefeningen leert toepassen. In jouw eigen dagelijkse praktijk kun je de aldus verworven kennis onder supervisie gebruiken, zodat deze onderdeel wordt van jouw handelingsrepertoire.

    Toetsen

    Inleiding
    De theorie wordt schriftelijk en online (via e-learning) getoetst. Daarnaast word je geacht een casus uit eigen praktijk te beschrijven in gedragstherapeutische termen (Mini N=1). Je krijgt na afloop een certificaat van de inleiding wanneer de casus Mini N=1 voldoende is en wanneer aan de minimale presentieverplichting is voldaan.

    Verdieping
    In de verdieping zullen cognitief gedragstherapeutische vaardigheden worden getoetst. Cursisten plaatsen tweewekelijks een uitgevoerde (cognitieve)gedragstherapeutische interventie, die zij zelf hebben uitgevoerd, online met behulp van Zoom. In de klassikale bijeenkomsten komen deze uitgevoerde technieken ook weer terug. Tevens presenteren cursisten de Mini N=1 voor de groep.

  • Datums
    Lesdata

    Omvang

    11 dinsdagen waarvan dag 1 en dag 3 van 9.30 - 13.30 uur en de overige lesdagen van 9.30 - 16.30 uur plus 11 keer een online meeting op dinsdag van 19.30 - 20.00 uur. De zelfstudie bedraagt 4-8 uur per week.

    Datums

    Online meeting op: 30 oktober, 13 november, 11 december 2018, 29 januari, 12 februari, 5 en 19 maart, 2 en 16 april, 14 en 28 mei 2019

    Lesbijeenkomsten op: 6 november, 4 en 18 december 2018, 5 en 19 februari, 12 en 26 maart, 9 april, 7 en 21 mei, 4 juni 2019

    Locatie

    Utrecht
  • Accreditatie
    Accreditatie

    Beroepsregistratie

    Deze 100-urige basiscursus bestaat uit een inleidend deel van 30 uur en een verdiepend deel van 70 uur. Voor beide delen wordt apart accreditatie aangevraagd, vandaar dat je de accreditaties twee keer ziet staan. Het totaal aantal punten per accreditatieregeling betreft de opsomming van beide regels.

    Certificaat

    Je ontvangt een certificaat indien je voldoet aan de volgende eisen:
    - Je bent 100% aanwezig bij de inleiding 30 uur
    - Je bent minimaal 90% aanwezig bij de verdieping 70 uur
    - Je hebt de cursus met goed gevolg afgerond
    - De aanwezigheidseis geldt voor de online-meetings en de face to face bijeenkomsten gezamenlijk.

  • Doelgroep
    Doelgroep

    • Gz-psycholoog BIG
    • Psychotherapeut BIG
    • Klinisch psycholoog BIG
    • Klinisch neuropsycholoog BIG
    • Eerstelijnspsycholoog NIP
    • Basispsycholoog
    • Orthopedagoog
    • Gedragstherapeut
    • Systeemtherapeut
    • Psychiater
    • Arts
    • Jeugdarts
    Psychologen, psychiaters en werkers in de gezondheidszorg die geïnteresseerd zijn in cognitieve gedragstherapie:
    • Professionals die van plan zijn om gewoon lid van de Vereniging voor Gedragstherapie (VGCt) te worden.
    • Professionals die in de praktijk werken met cognitieve gedragstherapie en hun kennis en ervaring willen verdiepen en theoretisch onderbouwen.
    Voor het volgen van het inleidende gedeelte (30 uur) is het niet noodzakelijk dat je gedurende minimaal twee dagen per week werkzaam bent op het gebied van de geestelijke gezondheidszorg of in aanverwante sectoren, waar je volgens de richtlijnen van de VGCT cognitieve gedragstherapie kunt uitvoeren onder supervisie van een cognitief gedragstherapeut. Het is wel een voorwaarde dat je casuïstiek en ruimte voor oefening creëert. Dit kan in je persoonlijke netwerk zijn, bijvoorbeeld met collega's of studiegenoten of bij een werkervaringsplek.

    Voor het volgen van het verdiepend gedeelte (70 uur) is het een voorwaarde dat je zelf cliënten behandelt. Je dient gedurende minimaal twee dagen per week werkzaam te zijn op het gebied van de geestelijke gezondheidszorg of in aanverwante sectoren, waar je volgens de richtlijnen van de VGCT cognitieve gedragstherapie kunt uitvoeren onder supervisie van een cognitief gedragstherapeut.

    Je bent afgestudeerd in de sociale wetenschappen of geneeskunde. Basiskennis van psychiatrie (op WO niveau) wordt verondersteld. 

  • Docenten
    drs. Charlotte Aartsen

    drs. Charlotte Aartsen

    Charlotte Aartsen is GZ psycholoog en supervisor cognitief gedragstherapeut VGCt. Zij werkt als ZZP-er in de psychiatrie voor verschillende organisaties.Lees meer
    drs. Stephanie Cools

    drs. Stephanie Cools

    Stephanie Cools is Gz-psycholoog en cognitief gedragstherapeut. Zij is werkzaam bij Indigo Midden-Nederland.Lees meer
  • Literatuur
    Boeken waarover de cursisten dienen te beschikken gedurende de cursus:
    • Korrelboom, K., & Broeke, E. ten (2014). Geïntegreerde cognitieve gedragstherapie. Handboek voor theorie en praktijk. Bussum: Coutinho. 
    • Broeke, E. ten, Korrelboom, K. (2009). Praktijkboek geïntegreerde cognitieve gedragstherapie. Protocollaire behandelingen op maat. Bussem: Coutinho 
    • Keijsers, G.P.J., Minnen, A. van, Verbraak, M., Hoogduin, C.A.L., Emmelkamp, P. (2017). Protocollaire behandelingen voor volwassenen met psychische klachten deel 1Amsterdam: Boom (ISBN 978 90 895 3713 3) *nieuwe uitgave eind juni 2017*
    • Keijsers, G.P.J., Minnen, A. van, Verbraak, M., Hoogduin, C.A.L., Emmelkamp, P. (2017). Protocollaire behandelingen voor volwassenen met psychische klachten deel 2Amsterdam: Boom (ISBN 9789089537140) *nieuwe uitgave eind juni 2017*
  • Reviews
    Reviews