Startdatum:

Basiscursus cognitieve gedragstherapie kinderen en jeugdigen - Verdieping (70 uur) (GB185)

Hoe werk je met cognitieve gedragstherapie bij kinderen en jongeren? In dit verdiepende deel van de basiscursus oefen je met gedragstherapeutische en cognitieve technieken. Je legt daarvoor de basis door te duiken in de theorie achter gedragstherapie en het gedragstherapeutisch proces. Na deze cursus kun je de behandelde technieken zelfstandig onder supervisie toepassen.

Kosten: € 2.050

incl. digitale literatuur en lunch, excl. boeken
Betaling in twee kwartaaltermijnen mogelijk. Wanneer je ook de inleidende cursus van 30 uur ook bij de RINO Groep hebt gevolgd krijg je € 250,- korting. Geef dit aan op het inschrijfformulier.

Inschrijven

Mogelijk t/m 4 september 2018, tenzij eerder vol

Feiten

  • Omvang: 8 lesbijeenkomsten van 9.30 - 16.30 uur plus 8 keer een online meeting van 19.30 - 20.00 uur. De zelfstudie bedraagt 4-8 uur per week.
  • Datums: Online meetings: 9 en 30 oktober, 13 en 27 november, 11 december 2018, 15 en 29 januari, 12 februari 2019
    Lesbijeenkomsten: 16 oktober, 6 en 20 november, 4 en 18 december 2018, 22 januari, 5 en 19 februari 2019
  • Klassikaal: 52 uur
  • Locatie: Utrecht
  • Docenten: drs. Charlotte Aartsendrs. Stephanie Cools
  • Kosten: € 2.050
  • Cursuscode: GB185

Voor wie

  • Gz-psycholoog BIG
  • Psychotherapeut BIG
  • Klinisch psycholoog BIG
  • Klinisch neuropsycholoog BIG
  • Eerstelijnspsycholoog NIP
  • Kinder- en jeugdpsycholoog NIP
  • NVO Orthopedagoog-generalist
  • Basispsycholoog
Lees de volledige doelgroepinformatie
Gz-psycholoog BIG, Psychotherapeut BIG, Klinisch psycholoog BIG, Klinisch neuropsycholoog BIG, Eerstelijnspsycholoog NIP, Kinder- en jeugdpsycholoog NIP, NVO Orthopedagoog-generalist, Basispsycholoog, Orthopedagoog, Gedragstherapeut, Systeemtherapeut, Psychiater, Arts en Jeugdarts

Voor het volgen van het verdiepend gedeelte van de basiscursus gedragstherapie is het een voorwaarde dat je zelf cliënten behandelt met cognitieve gedragstherapie. Je bent afgestudeerd in de sociale wetenschappen of geneeskunde. Basiskennis van psychiatrie (op WO niveau) wordt verondersteld.
Daarnaast ben je gedurende minimaal twee dagen per week werkzaam in de geestelijke gezondheidszorg of in aanverwante sectoren, waar je volgens de verenigingsrichtlijnen therapie kunt uitvoeren in teamverband.

Accreditaties

Accreditatie: NIP, NVO, SKJ, VGCt

Lees meer over de accreditaties

Je ontvangt een certificaat indien je minimaal 90% aanwezig bent geweest en de cursus met goed gevolg hebt afgerond.

De basiscursus cognitieve gedragstherapie (totaal 100 uur) is opgebouwd uit een inleidend deel (30 uur) en een verdiepend deel (70 uur). Deze delen kunnen zowel los van elkaar als gecombineerd gevolgd worden. Meer informatie over het inleidend deel vind je hier. NB: Tussen het einde van het inleidend deel en het begin van het verdiepend deel mag niet meer dan één jaar zijn verstreken. Kijk voor meer informatie over dit opleidingstraject en de eisen voor het VGCt lidmaatschap op www.vgct.nl.

Deze cursus is een vervolg op het 30-uurs inleidend deel van de basiscursus gedragstherapie en stelt je in staat zelfstandig (met supervisie) gedragstherapieën te verrichten. Daartoe worden alle aspecten van het gedragstherapeutisch proces doorgenomen en geoefend, waarbij een groot accent ligt op de cognitieve therapie.

Bij gelijktijdige inschrijving (op dezelfde dag) voor drie of meer cursussen waarvoor accreditatie is toegekend of aangevraagd i.h.k.v. de (her)registratie Kinder- en Jeugdpsycholoog NIP of NVO Orthopedagoog-Generalist, ontvang je 10% korting per cursus. Vermeld op het inschrijfformulier code KJ13A.

Wat leer je?

Een theoretische en praktische verdieping in de gedragstherapie. Deze bouwt voort op de inleiding in de gedragstherapie en leidt je tot diagnostische en therapeutische vaardigheden bij veel voorkomende probleemgebieden (DSM-5).

Doelgroep

  • Gz-psycholoog BIG
  • Psychotherapeut BIG
  • Klinisch psycholoog BIG
  • Klinisch neuropsycholoog BIG
  • Eerstelijnspsycholoog NIP
  • Kinder- en jeugdpsycholoog NIP
  • NVO Orthopedagoog-generalist
  • Basispsycholoog
  • Orthopedagoog
  • Gedragstherapeut
  • Systeemtherapeut
  • Psychiater
  • Arts
  • Jeugdarts
Voor het volgen van het verdiepend gedeelte van de basiscursus gedragstherapie is het een voorwaarde dat je zelf cliënten behandelt met cognitieve gedragstherapie. Je bent afgestudeerd in de sociale wetenschappen of geneeskunde. Basiskennis van psychiatrie (op WO niveau) wordt verondersteld.
Daarnaast ben je gedurende minimaal twee dagen per week werkzaam in de geestelijke gezondheidszorg of in aanverwante sectoren, waar je volgens de verenigingsrichtlijnen therapie kunt uitvoeren in teamverband.

Inhoud

Verdiepen van kennis van leertheorieën:

  • eigen maken van alle aspecten van het gedragstherapeutisch proces, waaronder het oefenen in het opstellen van holistische theorie, het maken van probleem-analyses (functie-analyse, betekenis-analyse)
  • verdiepen van kennis over cognitieve principes en oefenen van cognitieve technieken, toegepast op vele probleemgebieden zoals angststoornissen, depressie, persoonlijkheidsstoornissen
Er ligt een duidelijk accent op de integratie van theorie en praktijk. Verder wordt een groot appèl gedaan op je zelfwerkzaamheid door inbreng van eigen casuïstiek. Technieken worden systematisch door middel van rollenspel geoefend. Als toetsing geldt de mate van participatie tijdens de diverse onderdelen, een schriftelijke toetsing van de theorie en een eindwerkstuk van een praktijkcasus met functie-analyse, betekenisanalyse en therapieplan.

Digitale leeromgeving
De cursus wordt ondersteund met een digitale leeromgeving. Zo heb je altijd toegang tot het lesrooster, digitale literatuur en contact met mededeelnemers en docenten.

Zowel voorafgaand aan de lesbijeenkomsten als tussendoor wordt gebruik gemaakt van de digitale leeromgeving. De blended learning bestaat uit het online volgen van mini-colleges presentaties en videodemonstraties van gedragstherapeutische technieken, video en het maken van verwerkingsopdrachten en toetsen. Je oefent verschillende cognitief gedragstherapeutische technieken in de praktijk en je laat mede-cursisten meekijken met behulp van video-opnames met behulp van Zoom. Ook heb je online interactie met collega-deelnemers en de docent(en), met o.a. een online docentenspreekuur. De klassikale bijeenkomsten vinden tweewekelijks plaats.

Naast de 70 cursusuren (combinatie van bijeenkomsten en e-learning) dien je rekening te houden met een studiebelasting van 245 huiswerkuren (literatuur bestuderen en huiswerkopdrachten). De studiebelasting vraagt aandacht en organisatie.

Toetsen

In de verdieping worden cognitief gedragstherapeutische vaardigheden getoetst. Je plaatst tweewekelijks een uitgevoerde (cognitieve)gedragstherapeutische interventie, die jij zelf hebt uitgevoerd, online met behulp van Zoom. In de klassikale bijeenkomsten komen deze uitgevoerde technieken ook weer terug. Tevens presenteer je de Mini N=1 voor de groep.

Certificaat

Je ontvangt een certificaat indien je minimaal 90% aanwezig bent geweest en de cursus met goed gevolg hebt afgerond.

Incompany en groepskorting

Wil je gezamenlijk met je hele team deze cursus volgen? Dat kan! Deze cursus kan op verzoek incompany in jouw organisatie gegeven worden.

Je kunt ook zelf een deelnemersgroep samenstellen en profiteren van groepskorting. Bekijk de voordelen van een Samen SLIM-groep.

Accreditatie & Erkenning

Literatuur & Benodigdheden

  • Korrelboom, C.W. & Broeke, E. ten (2014). Geïntegreerde cognitieve gedragstherapie. Bussum: Coutinho (ISBN 9789062833467).
  • Broeke, E. ten & Korrelboom, C.W. (2009). Praktijkboek Geïntegreerde cognitieve gedragstherapie. Bussum: Coutinho (ISBN 9789046901335).
  • Keijsers, G.P.J., Minnen, A. van, Verbraak, M., Hoogduin, C.A.L., Emmelkamp, P. (2017). Protocollaire behandelingen voor volwassenen met psychische klachten deel 1. Amsterdam: Boom (ISBN 978 90 895 3713 3)
  • Keijsers, G.P.J., Minnen, A. van, Verbraak, M., Hoogduin, C.A.L., Emmelkamp, P. (2017). Protocollaire behandelingen voor volwassenen met psychische klachten deel 2. Amsterdam: Boom (ISBN 9789089537140)
  • Braet C. en Bögels, S. (2013). Protocollaire behandelingen voor kinderen en adolescenten met psychische klachten deel 2. Amsterdam: Boom H13 EMDR, H14 Write junior, H5 sova voor kinderen met autismespectrumstoornis.
Uiterlijk vijf weken voor de startdatum word je geïnformeerd over eventuele wijzigingen.

Docenten

Enthousiast geworden?
Schrijf je meteen in!

Heb je vragen over deze opleiding of cursus?

Bel of mail ons en vermeld daarbij de code: GB185 zodat we je snel kunnen helpen.

030 230 84 50infodesk@rinogroep.nl