Startdatum:

Vervolgcursus cognitieve gedragstherapie: de therapeutische relatie bij persoonlijkheidsstoornissen (50 uur) (GV19B)

Deze cursus richt zich op de casusconceptualisatie, functie en betekenisanalyse van de therapeutische relatie en de behandelfase bij ernstiger psychopathologie, zoals persoonlijkheidsstoornissen.

Kosten: € 1.545

incl. digitale literatuur en lunch, excl. boeken (circa € 120)
Je ontvangt 10% korting op de cursusprijs wanneer je het webinar van Walter de Vries hebt gevolgd bij de VGCt. Stuur als bewijs het certificaat mee. www.vgct.nl/artikelen/verenigingsactiviteiten/public/2017/20-november-webinar-de-therapeutische-relatie-walter-de-vries

Inschrijven

Mogelijk t/m 18 december 2018, tenzij eerder vol

Feiten

  • Omvang: lesdag 1 en 8 van 9.00 tot 17.00 uur, overige dagen van 9.30 tot 16.30 uur
  • Datums: 22 en 29 januari, 19 februari, 5 en 19 maart, 3, 17 en 24 april 2019
  • Locatie: Utrecht
  • Docent: drs. Walter de Vries
  • Docent

  • Kosten: € 1.545
  • Cursuscode: GV19B

Voor wie

  • Gz-psycholoog BIG
  • Psychotherapeut BIG
  • Klinisch psycholoog BIG
  • Klinisch neuropsycholoog BIG
  • Eerstelijnspsycholoog NIP
  • Basispsycholoog
  • Orthopedagoog
  • Psychiater
Lees de volledige doelgroepinformatie
Gz-psycholoog BIG, Psychotherapeut BIG, Klinisch psycholoog BIG, Klinisch neuropsycholoog BIG, Eerstelijnspsycholoog NIP, Basispsycholoog, Orthopedagoog, Psychiater en Arts

Gedragstherapeuten (in opleiding ) met ervaring met langerdurende psychotherapie, klinisch psychologen (i.o), psychotherapeuten (i.o) .

Accreditaties

Accreditatie: FGzPt, NIP, NVO, NVP, SKJ, VGCt

Lees meer over de accreditaties

Je krijgt een certificaat indien je voor 90% aanwezig bent geweest en de cursus met goed gevolg hebt afgerond.

Schema opleiding cognitieve gedragtherapie

Wat leer je?

Doel van de cursus is dat de cursist, handvaten en vaardigheden aanleert om als persoon met meer zelfvertrouwen, durf en inzicht de therapeutische relatie vorm te kunnen geven. Hij of zij zal een casusconceptualisatie kunnen maken van de therapeutische relatie. Hij of zij zal op attitudeniveau interventies kunnen inzetten. Hij of zij zal oefenen met het hanteren van conflicten en weerstand in de behandeling. Hij of zij zal meer inzicht krijgen in zijn eigen valkuilen, grenzen en mogelijkheden in de therapeutische relatie.

Doelgroep

  • Gz-psycholoog BIG
  • Psychotherapeut BIG
  • Klinisch psycholoog BIG
  • Klinisch neuropsycholoog BIG
  • Eerstelijnspsycholoog NIP
  • Basispsycholoog
  • Orthopedagoog
  • Psychiater
  • Arts

Gedragstherapeuten (in opleiding ) met ervaring met langerdurende psychotherapie, klinisch psychologen (i.o), psychotherapeuten (i.o) .

Inhoud

Uitgangspunt van deze cursus is het evidence based gegeven dat de therapeutische relatie belangrijker is dan behandeltechnieken bij de effectiviteit van psychotherapie en dat zogenaamde derde generatie gedragstherapieën de therapeutische relatie meer en meer centraal stellen als vehikel tot emotionele verandering bij de cliënt. We werken met casuïstiek van persoonlijkheidsproblematiek, en complexe angst- somatoforme en depressieve stoornissen.
In deze cursus wordt daarom door middel van literatuurbespreking en theoretische reflectie en vooral door ervaringsoefeningen, rollenspelen en (peer)feedback uitgebreid stilgestaan bij de verschillende aspecten van de therapeutische relatie in psychotherapie in het algemeen en de gedragstherapie in het bijzonder volgens een fasegericht (op de schematherapie gebaseerd) model dat ook direct in de therapeutische relatie zelf kan worden toegepast; te weten: traumadeel/overlevingsdeel/gezond deel.
Hierbij wordt gebruik gemaakt van inzichten uit de literatuur van de verschillende vormen van psychotherapie over de therapeutische relatie, van verschillende oefeningen die het vermogen tot het vormgeven van bovenstaande aspecten bevorderen. De cursus versterkt je vermogen jezelf en de therapeutische relatie als instrument in te zetten tot gedragsverandering.

Varianten
Deze cursus kan worden aangeboden in een K&J (adolescenten) en een V&O variant. Afhankelijk van de werksetting worden de literatuur (zie literatuurlijst) en opdrachten tijdens de bijeenkomsten en huiswerkopdrachten na de bijeenkomst aan de setting aangepast.

Toetsen

De cursus wordt afgerond met een theoretische toets (en nabespreking) en toetsclinic: demonstratie van attitude/interventie bij persoonlijkheidsproblematiek op video.

Certificaat

Je krijgt een certificaat indien je voor 90% aanwezig bent geweest en de cursus met goed gevolg hebt afgerond.

Incompany en groepskorting

Wil je gezamenlijk met je hele team deze cursus volgen? Dat kan! Deze cursus kan op verzoek incompany in jouw organisatie gegeven worden.

Je kunt ook zelf een deelnemersgroep samenstellen en profiteren van groepskorting. Bekijk de voordelen van een Samen SLIM-groep.

Literatuur & Benodigdheden

  • De therapeutische relatie - Anton Hafkenscheid, de Tijdstroom, 2014

Voor K&J-variant
  • Loose, C.;Graaf,P.;Zarbock,G. - Schematherapie met kinderen en jongeren, Amsterdam: Nieuwezijds, 2015, ISBN: 9789057124198
  • Southam-Gerow, M.A. - Emotieregulatie bij kinderen en adolescenten, Amsterdam: Hogrefe, 2014, ISBN: 97809079729876
Voor V&O-variant
  • Arntz, A, Jacob, G. - Schematherapie - een praktische handleiding, Amsterdam: Nieuwezijds, 2012, ISBN 9789057123542
  • Berking, M. - Emotieregulatie, training voor psychotherapeuten, klinisch psychologen en psychiaters, Houten: Bohn, Stafleu en van Loghum, 2017, ISBN: 9789036814102

Uiterlijk vijf weken voor de startdatum word je geïnformeerd over eventuele wijzigingen.

De cursus wordt ondersteund met een digitale leeromgeving. Zo heb je altijd toegang tot het lesrooster, digitale literatuur en contact met mededeelnemers en docenten.

  • Docent: drs. Walter de Vries
  • Docent

    Enthousiast geworden?
    Schrijf je meteen in!

    Heb je vragen over deze opleiding of cursus?

    Bel of mail ons en vermeld daarbij de code: GV19B zodat we je snel kunnen helpen.

    030 230 84 50infodesk@rinogroep.nl