Startdata:

Lichamelijke aspecten van trauma en gehechtheidsproblematiek (A1902)

(Neuro)biologische factoren in de diagnostiek en behandeling van volwassenen

Hechting ligt aan de basis van psychische gezondheid én van een goede therapeutische relatie. Deze cursus geeft je inzichten, ervaringen en technieken die je helpen bij de behandeling van mensen met ernstig trauma in hun voorgeschiedenis. Je wordt je bewust van de impact van de emotionele reacties van je cliënten op jou en krijgt handvatten om daarmee om te gaan.

Kosten: € 855

incl. digitale literatuur en lunch, excl. boek (ongeveer € 100)

In ons sfeervolle huiscafé stel je zelf je maal­tijd samen uit het buffet, verzorgd door onze huis­cateraar The Colour Kitchen. Zij geven mensen met een afstand tot de arbeids­markt een nieuwe kans door ze op te leiden tot horeca­professionals.

Meer weten?

Mogelijk t/m 4 maart 2019

Je krijgt bericht als er plaats vrijkomt. Bij veel belang­stelling plannen we extra data.

Feiten

  • Omvang: 3 donderdagen van 9.30-16.30 uur
  • Datums: 7 en 21 maart en 11 april 2019
  • Locatie: Utrecht
  • Docent: drs. Milka van Est
  • Docent

  • Kosten: € 855
  • Cursuscode: A1902

Voor wie

  • Gz-psycholoog BIG
  • Psychotherapeut BIG
  • Klinisch psycholoog BIG
  • Eerstelijnspsycholoog NIP
  • Systeemtherapeut
  • Psychiater
Gz-psycholoog BIG, Psychotherapeut BIG, Klinisch psycholoog BIG, Eerstelijnspsycholoog NIP, Systeemtherapeut en Psychiater

Accreditaties

Accreditatie: FGzPt, NIP, NVRG, NVvP

Lees meer over de accreditaties

Je ontvangt een certificaat indien je minimaal 90% aanwezig bent geweest en de cursus met goed gevolg hebt afgerond.

Gezond psychisch functioneren vraagt een adequate interactie met de externe wereld en regulering van alle interne belevingen, waaronder emoties. Psychisch functioneren en disfunctioneren is biologisch verankerd en zichtbaar in reactiepatronen, beweging en houding.

Vanaf het allereerste leven zijn we in interactie met onze binnen- en buitenwereld. De primaire verzorgers, met wie we de eerste hechtingsrelaties aan gaan, helpen ons een weg te vinden in alle nieuwe prikkels door een primair non-verbale dialoog. Deze niet- talige dans van wederzijdse beïnvloeding blijft ons hele leven actief, ook als er sprake is van incidentele of langdurige onveiligheid.

In trauma, of dat nu hechtingstrauma, ontwikkelingstrauma, vroegkinderlijk trauma, chronisch of incidenteel trauma is, overschrijdt de grootte van de prikkels het vermogen om deze te verwerken. Evolutionaire oude mechanismen worden in stelling gebracht om te overleven. Dit is waarmee onze cliënten bij ons komen. Dit is waarmee ze in onze kamer zitten en ons beïnvloeden.
En wij, met onze eigen biologische bagage, behandelen onze cliënten met specifieke behandeltechnieken. Maar hoezeer laten we ons door hen beïnvloeden, merken we dat op en zo ja, wat doen we ermee?

Wat leer je?

  • Je raakt vertrouwd met gehechtheidtheorieën en hun belang voor de therapeutische relatie, zowel waar het om de patiënt als om jezelf gaat.
  • Je krijgt inzicht in het belang van vroeg trauma en hechtingervaringen bij psychische disfunctioneren in het volwassen leven.
  • Je krijgt inzicht in de klinische betekenis van neurobiologische concepten als de polyvagus theorie en spiegelneuronen
  • Je leert te kijken naar lichamelijke veranderingen door traumata in de voorgeschiedenis en hoe dit de vrijheid in het hier en nu beperkt
  • Je verwerft inzichten, ervaringen en technieken die het behandelen van mensen met ernstig trauma in hun voorgeschiedenis kan faciliteren.
  • Je wordt meer bewust van de impact van de emotionele reacties van jouw patiënten op jezelf als therapeut, en je krijgt handvatten aangereikt hoe hier mee om te gaan

Inhoud

  • emoties en hun functie in het dagelijkse leven
  • het autonome zenuwstelsel, polyvagus theorie
  • gehechtheid, het belang van vroege gehechtheidsrelaties voor het ontwikkelende brein
  • affectregulatie als kernbegrip, met aandacht voor de interacties binnen het gezin die hiervoor de basis vormen
  • neurobiologische afweermechanismen en overlevingsstrategieën, bron van hulp en klachten
  • lichamelijke reacties en het non-verbale geheugen
  • de rol van spiegelneuronen in gehechtheid
  • leren kijken; er valt heel veel te zien als je kijkt
  • vroege gehechtheidsrelaties en hun verband met hechtingsstijlen en copingstrategieën op volwassen leeftijd
  • mentaliseren: de rol van gehechtheid bij het ontwikkelen van mentaliserend vermogen. De relatie tussen mentaliserend vermogen en empathie
  • overdracht en tegenoverdracht in het kader van vroege gehechtheidsrelaties: de gehechtheidservaringen van de therapeut en de begrenzing van wat bereikbaar is in therapie vanuit de mogelijkheden en beperkingen van de therapeut
  • de ‘non-specifieke factor’ in psychotherapie in het kader van gehechtheid, trauma en de neurobiologische reacties van zowel therapeut als cliënt
  • de therapeut als veilige ouder, geraakt maar niet ontregeld door het verhaal van zijn/haar cliënt en het vermogen tot mentaliseren van de therapeut

Certificaat

Je ontvangt een certificaat indien je minimaal 90% aanwezig bent geweest en de cursus met goed gevolg hebt afgerond.

Incompany en groepskorting

Wil je gezamenlijk met je hele team deze cursus volgen? Dat kan! Deze cursus kan op verzoek incompany in jouw organisatie gegeven worden.

Je kunt ook zelf een deelnemersgroep samenstellen en profiteren van groepskorting. Bekijk de voordelen van een Samen SLIM-groep.

Literatuur & Benodigdheden

  • Wallin, D. J. (2015). Gehechtheid in psychotherapie. Uitgeverij Nieuwezijds; ISBN-13: 978 90 5712 302 3
  • Van der Kolk, B. (2014). Trauma sporen. Uitgeverij Mens! ISBN 9789463160315

Aanbevolen literatuur:
  • Ogden, P. (2006).Trauma and the Body. W.W. Norton & Company, New York - London. ISBN-13: 978 0 393 70457 0
  • Vermettten, E. (2012). Handboek Posttraumatische stressstoornissen. De Tijdstroom uitgeverij. ISBN 13: 978 90 5895 121 9
  • Iacoboni, M. (2008. Het spiegelende brein. Uitgeverij Nieuwezijds; ISBN-13: 978 90 5712 276 7

Uiterlijk vijf weken voor de startdatum word je geïnformeerd over eventuele wijzigingen.

De cursus wordt ondersteund met een digitale leeromgeving. Zo heb je altijd toegang tot het lesrooster, digitale literatuur en contact met mededeelnemers en docenten.

  • Docent: drs. Milka van Est
  • Docent

    Enthousiast geworden?
    Schrijf je in voor de wachtlijst.

    Je krijgt bericht als er plaats vrijkomt.
    Bij veel belangstelling plannen we extra data.

    Heb je vragen over deze opleiding of cursus?

    Bel of mail ons en vermeld daarbij de code: A1902 zodat we je snel kunnen helpen.

    030 230 84 50infodesk@rinogroep.nl