Traumabehandeling met Sensorimotor Psychotherapy  (C1806)

Training met speciale aandacht voor kinderen en jongeren

Inschrijven is niet meer mogelijk

Gemiddelde beoordeling > 8
Topdocenten uit de praktijk
CEDEO- / CRKBO-erkend
Mail mij bij nieuwe datumVoeg toe aan wensenlijst
Met Sensorimotor psychotherapy kun je aan je traumabehandeling ook de fysiologische connectie met het trauma toevoegen, als aanvulling op de benadering vanuit emoties, cognities en gedrag. Zo reguleer je het zenuwstelsel en fight-flight-freeze reacties. Dr. Bonnie Goldstein van het Sensorimotor Psychotherapy Institute, USA, komt naar Nederland om je te leren optimaal gebruik te maken van Sensorimotor psychotherapy technieken in de behandeling van kinderen, jongeren en hun gezinnen.
 
  • Inhoud

    Onderzoek toont aan dat trauma en ervaringen in de vroegkinderlijke hechting worden opgeslagen in het lichaam. Kennis van en aandacht voor lichamelijke signalen zoals houdingen, gebaren, bewegingen en spreekstijl maken je therapiesessies rijker. Doordat je sneller inzicht hebt in wat een cliënt (nog) niet kan zeggen of weet, biedt dit ingang voor behandeling. Je kunt bijvoorbeeld een, tijdens het trauma ontstane, vastzittende of niet-afgemaakte beweging herkennen en deze met de cliënt afmaken. Hiermee breng je het zenuwstelsel en de herinnering tot rust.

    Sensorimotor psychotherapy biedt je inzichten en handvaten die je kunt gebruiken om traumabehandeling te verdiepen en kracht bij te zetten. Het is een goede aanvulling op de benadering vanuit emoties, cognities en gedrag. Je voegt een extra laag toe, namelijk de fysiologische connectie met het trauma, die o.a. leidt tot fight-flight-freeze reacties. Deze benadering is uitstekend te gebruiken als aanvulling op andere behandelvormen, zoals EMDR.

    Dit tweedaagse programma is sterk ervarings- en praktijkgericht. Aan de grondslag ligt een brede wetenschappelijke basis, met theorieën uit de Sensorimotor psychotherapy, neurowetenschappen, psychodynamische psychotherapie en gehechtheidstherapie. De training wordt gegeven door Dr. Bonnie Goldstein, van het Sensorimotor Psychotherapy Institute, Broomfield USA. De voertaal tijdens de workshop is Engels.

    Wat kun je verwachten?

    In deze intensieve, interactieve training is aandacht voor transformatieve momenten, het herkennen hiervan en de uitdagingen die dit met zich meebrengt voor de therapeut. Het continue proces van lichaamsgericht, impliciet, non-verbaal gedrag en de complexe interactie tussen de psychologische ervaring, procedureel leren en sensorische informatieverwerking komen aan bod. Dit wordt geïllustreerd door een verkenning van bewegingspatronen, gebaren, houdingen, spreekstijl en andere non-verbale signalen.

    Je leert diverse lichaamsgerichte interventies in te zetten, te bepalen welke je wanneer kiest en hoe je dit integreert in je behandelplan. Je maakt je Sensorimotor psychotherapy technieken eigen en leert zelfregulatie en sociale vaardigheden te versterken, weerbaarheid te bevorderen en nieuwe competenties te ontwikkelen. Je doet dit vanuit een sfeer van nieuwsgierigheid, spel en ontdekking.

    Met een mind-body-brain lens behandelen we een breed scala aan behandelvormen. Het is een interactief programma waarin onder andere gewerkt wordt met klinische vignetten, casuïstiek, ervaringsgerichte oefeningen en videobeelden.

    Over de spreker
    Bonnie Goldstein, PhD, is a Child and Adolescent Consultant for the Lifespan Learning Institute. She is a practicing psychotherapist, specializing in child, adolescent, family and group treatment. She is the author of Understanding, Diagnosing and Treating Attention Deficit Disorder/Hyperactivity Disorder in Children and Adolescents; The Handbook of Infant, Child and Adolescent Psychotherapy; A Guide to Diagnosis and Treatment, Volumes I & II; and A Text for Children and Their Families; I Will Know What to Do: A Guide to Dealing with Trauma, and the Forthcoming Adolescent Dilemmas.

    Wat leer je?

      Tijdens dit tweedaagse programma leer je:
    • wat het effect is van trauma en gehechtheid op kinderen en jongeren
    • psycho-educatieve interventies in te zetten bij ouders en verzorgers over het effect van trauma op het lichaam en zenuwstelsel
    • een Sensorimotor psychotherapy benadering toe te passen, waarbij je gebruik maakt van kennis over het lichaam om de lading onder woorden te doorgronden en het somatische narratief van kinderen en jongeren te bereiken
    • non-verbale signalen te identificeren
    • Sensorimotor psychotherapy technieken in te zetten om zelfregulatie, sociale vaardigheden en weerbaarheid te versterken
    • mindfulness technieken bij kinderen en jongeren toe te passen
    • lichaamsgerichte interventies in te zetten om het gedereguleerde arrousal-systeem bij kinderen en jongeren te reguleren
    • interventies te gebruiken in situaties waarin het kind of de jongere zich traumatische gebeurtenissen niet kan herinneren of deze niet onder woorden kan brengen
    • een sfeer te creëren van nieuwsgierigheid, speelsheid en ontdekken, om zo kinderen en jongeren te involveren in de behandeling

  • Datum
    Lesdata

    Omvang

    2 dagen van 9.30 - 17.30 uur

    Datum

    woensdag 28 maart en donderdag 29 maart

    Locatie

    Boothstraat 7, 3512 BT Utrecht
  • Accreditatie
  • Doelgroep
    Doelgroep

    • Gz-psycholoog BIG
    • Psychotherapeut BIG
    • Klinisch psycholoog BIG
    • Klinisch neuropsycholoog BIG
    • Eerstelijnspsycholoog NIP
    • Kinder- en jeugdpsycholoog NIP
    • Orthopedagoog-Generalist BIG
    • Basispsycholoog
    • Orthopedagoog
    • Systeemtherapeut
    Ook psychomotorisch therapeuten zijn van harte welkom.

  • Sprekers
    dr. Bonnie Goldstein

    Spreker: dr. Bonnie Goldstein

    Bonnie Goldstein, PhD, is a Child and Adolescent Consultant for the Lifespan Learning Institute. She is a practicing psychotherapist, specializing in child, adolescent, family and group treatment. She is the author of Understanding, Diagnosing and Treating Attention Deficit Disorder/Hyperactivity Disorder in Children and Adolescents; The Handbook of Infant, Child and Adolescent Psychotherapy; A Guide to Diagnosis and Treatment, Volumes I & II; and A Text for Children and Their Families; I Will Know What to Do: A Guide to Dealing with Trauma, and the Forthcoming Adolescent Dilemmas. Lees meer
  • Reviews
    Reviews