Datum:

  • 28 maart 2018

Tweedaagse workshop Sensorimotor Psychotherapy (C1806)

voor behandeling van trauma bij kinderen en jongeren

Sensorimotor psychotherapie biedt een lichaamsgerichte toevoeging aan traumabehandelingen. Het vult de benadering vanuit emoties, cognities en gedrag aan met de fysiologische connectie met het trauma. Door hierop aan te grijpen reguleer je het zenuwstelsel en fight-flight-freeze reacties. Je leert oa interventies in te zetten bij kinderen en jongeren die zich traumatische gebeurtenissen niet herinneren of deze niet onder woorden kunnen brengen en het gedereguleerde arrousal-systeem te reguleren.

Kosten: € 495,-

tweedaagse workshop incl. lunch

Inschrijven

Mogelijk t/m 21 maart 2018, tenzij eerder vol

Feiten

  • Omvang: 2 dagen van 9.30 - 17.30 uur
  • Datum: woensdag 28 maart en donderdag 29 maart
  • Locatie: Utrecht
  • Spreker: Mw. dr. Bonnie Goldstein
  • Kosten: € 495,-
  • Cursuscode: C1806

Voor wie

  • Gz-psycholoog BIG
  • Psychotherapeut BIG
  • Klinisch psycholoog BIG
  • Klinisch neuropsycholoog BIG
  • Eerstelijnspsycholoog
  • Kinder- en jeugdpsycholoog NIP
  • NVO Orthopedagoog-generalist
  • Basispsycholoog
Lees de volledige doelgroepinformatie
Gz-psycholoog BIG, Psychotherapeut BIG, Klinisch psycholoog BIG, Klinisch neuropsycholoog BIG, Eerstelijnspsycholoog, Kinder- en jeugdpsycholoog NIP, NVO Orthopedagoog-generalist, Basispsycholoog, Orthopedagoog en Systeemtherapeut

Ook psychomotorisch therapeuten zijn van harte welkom.

Accreditaties

Accreditatie: EMDR, FGzPt, NIP, NVO, NVvP, SKJ, SRVB

Lees meer over de accreditaties

Waarom deze workshop?
Onderzoek toont aan dat trauma en ervaringen in de vroegkinderlijke hechting worden opgeslagen in het lichaam. Kennis van en aandacht voor lichamelijke signalen zoals houdingen, gebaren, bewegingen en spreekstijl maken je therapiesessies rijker. Doordat je sneller inzicht hebt in wat een cliënt (nog) niet kan zeggen of weet biedt dit ingang voor behandeling. Je kunt bijvoorbeeld een, tijdens het trauma ontstane, vastzittende of niet-afgemaakte beweging herkennen en deze met de cliënt afmaken. Hiermee breng je het zenuwstelsel en de herinnering tot rust.

Sensorimotor psychotherapie biedt je inzichten en handvaten die je kunt gebruiken om traumabehandeling te verdiepen en kracht bij te zetten. Het is een goede aanvulling op de benadering vanuit emoties, cognities en gedrag. Je voegt een extra laag toe, namelijk de fysiologische connectie met het trauma, die o.a. leidt tot fight-flight-freeze reacties. Deze benadering is uitstekend te gebruiken als aanvulling op andere behandelvormen, zoals EMDR.

Dit tweedaagse programma is sterk ervarings- en praktijkgericht. Aan de grondslag ligt een brede wetenschappelijke basis, met theorieën uit de Sensorimotor psychotherapie, neurowetenschappen, psychodynamische psychotherapie en gehechtheidstherapie. De workshop wordt gegeven door Dr. Bonnie Goldstein, van het Sensorimotor Psychotherapy Institute, Broomfield USA. De voertaal tijdens de workshop is Engels.

Wat leer je?

    Tijdens dit tweedaagse programma leer je:
  • wat het effect is van trauma en gehechtheid op kinderen en jongeren
  • psycho-educatieve interventies in te zetten bij ouders en verzorgers over het effect van trauma op het lichaam en zenuwstelsel
  • een Sensorimotor Psychotherapy benadering toe te passen, waarbij je gebruik maakt van kennis over het lichaam om de lading onder woorden te doorgronden en het somatische narratief van kinderen en jongeren te bereiken
  • non-verbale signalen te identificeren
  • Sensorimotor Psychotherapy technieken in te zetten om zelfregulatie, sociale vaardigheden en weerbaarheid te versterken
  • mindfulness technieken bij kinderen en jongeren toe te passen
  • lichaamsgerichte interventies in te zetten om het gedereguleerde arrousal-systeem bij kinderen en jongeren te reguleren
  • interventies te gebruiken in situaties waarin het kind of de jongere zich traumatische gebeurtenissen niet kan herinneren of deze niet onder woorden kan brengen
  • een sfeer te creëren van nieuwsgierigheid, speelsheid en ontdekken, om zo kinderen en jongeren te involveren in de behandeling

Doelgroep

  • Gz-psycholoog BIG
  • Psychotherapeut BIG
  • Klinisch psycholoog BIG
  • Klinisch neuropsycholoog BIG
  • Eerstelijnspsycholoog
  • Kinder- en jeugdpsycholoog NIP
  • NVO Orthopedagoog-generalist
  • Basispsycholoog
  • Orthopedagoog
  • Systeemtherapeut
Ook psychomotorisch therapeuten zijn van harte welkom.

Inhoud

We beginnen met het opfrissen en verdiepen van kennis over identiteitsontwikkeling, affectregulatie, (non-)verbale communicatie en sociale vaardigheden. Vervolgens bespreken we de impact van trauma en gehechtheid op deze aspecten en op het lichaam en zenuwstelsel. We verhelderen het belang van het somatisch narratief in de behandeling van kinderen, jongeren en hun gezinnen.

In deze intensieve, interactieve workshop is aandacht voor transformatieve momenten, het herkennen hiervan en de uitdagingen die dit met zich meebrengt voor de therapeut. Het continue proces van lichaamsgericht, impliciet, non-verbaal gedrag en de complexe interactie tussen de psychologische ervaring, procedureel leren en sensorische informatieverwerking komen aan bod. Dit wordt geïllustreerd door een verkenning van bewegingspatronen, gebaren, houdingen, spreekstijl en andere non-verbale signalen.

Je leert diverse lichaamsgerichte interventies in te zetten, te bepalen welke je wanneer kiest en hoe je dit integreert in je behandelplan. Je maakt je Sensorimotor psychotherapie-technieken eigen en leert zelfregulatie en sociale vaardigheden te versterken, weerbaarheid te bevorderen en nieuwe competenties te ontwikkelen. Je doet dit vanuit een sfeer van nieuwsgierigheid, spel en ontdekking.

Met een mind-body-brain lens behandelen we een breed scala aan behandelvormen. Het is een interactief programma waarin onder andere gewerkt wordt met klinische vignetten, casuïstiek, ervaringsgerichte oefeningen en videobeelden.

Over de spreker
Bonnie Goldstein, PhD, is a Child and Adolescent Consultant for the Lifespan Learning Institute. She is a practicing psychotherapist, specializing in child, adolescent, family and group treatment. She is the author of Understanding, Diagnosing and Treating Attention Deficit Disorder/Hyperactivity Disorder in Children and Adolescents; The Handbook of Infant, Child and Adolescent Psychotherapy; A Guide to Diagnosis and Treatment, Volumes I & II; and A Text for Children and Their Families; I Will Know What to Do: A Guide to Dealing with Trauma, and the Forthcoming Adolescent Dilemmas.

Certificaat

Spreker

Enthousiast geworden?
Schrijf je meteen in!

Heb je vragen over deze bijeenkomst?

Bel of mail ons en vermeld daarbij de code: C1806 zodat we je snel kunnen helpen.

030 230 84 50infodesk@rinogroep.nl