Aanbod voor de beroepsgroep Kinder- en jeugdpsycholoog NIP

Categorie

Problematiek

Accreditatie

Voor wie

Niveau

Werkveld

Cliënt doelgroep

Behandelvorm

Taakgebied

Startdatum

Weekdag

Omvang

Lesvorm

(Beroeps)opleiding

Nieuw

Psychotherapeutische behandelvormen

De klassieke psychotherapeutische behandelvormen zijn onverminderd actueel, binnen alle leeftijdsgebieden en diverse problematieken. Vanzelfsprekend vind je bij ons de opleidingsonderdelen voor beroepsregistraties, zoals cognitieve gedragstherapie, systeemtherapie, EMDR, MBT en schematherapie. Daarnaast bieden we je diverse specifieke cursussen gebaseerd op een of meerdere van deze behandelvormen.
Toon aanbod (80)

Ggz volwassenen

In ons scholingsaanbod voor het diagnosticeren en behandelen in de basis-ggz staat het kortdurende karakter centraal. In de specialistische ggz gaat het er bij de scholing om dat je wordt toegerust op de toenemende complexiteit en ernst van de zorgvraag.
Toon aanbod (191)

Herstel

Nu eigen kracht in de zorg voorop staat, vindt de herstelbenadering steeds meer weerklank. Het gaat dan ook om begeleidingsvormen die voor alle doelgroepen en in alle werkvelden toepasbaar zijn. Wij bundelen de kennis vanuit diverse methodieken rond herstelondersteunende zorg in cursussen en opleidingen. Samen met onze klanten werken we voortdurend aan praktische toepasbaarheid van de methodieken, mede in het licht van actuele en landelijke ontwikkelingen.
Toon aanbod (60)

POH-GGZ en wijkteams

Praktijkondersteuners huisartsenzorg en de sociale professionals/ gezinswerkers van het buurt- of wijkteam spelen een belangrijke rol in de mentale gezondheid in de wijk. Wij bieden deze professionals inhoudelijke deskundigheidsbevordering, met name op vier thema's: het signaleren van en begeleiden bij een breed spectrum aan psychische problemen, het signaleren van onveiligheid en daarop actie ondernemen, het versterken van het eigen netwerk en krachtgericht en oplossingsgericht hulpverlenen.
Toon aanbod (41)

Jeugd, gezin en onderwijs

Kinderen gezond en veilig laten opgroeien en, als dat nodig is, snel de juiste hulp bieden: dat is het uitgangspunt van ons scholingsaanbod voor professionals die werken met kinderen, jeugdigen en gezinnen. Ons aanbod is oplossings- en handelingsgericht en rust op drie belangrijke pijlers: zorgvuldige diagnostiek, continue aandacht voor veiligheid en oog hebben voor het belang van ouderschap en de rol van specialistische ouder- en gezinsbegeleiding. Uiteraard aangevuld met state-of-the-art inzichten over behandelmethodieken.
Toon aanbod (144)

Ouderen

De ouderenzorg staat volop in de belangstelling. Na een periode met relatief veel aandacht voor dementie neemt de kennis over de specifieke uitingsvormen en behandeling van psychiatrische stoornissen bij ouderen toe. Nog ouder worden en zo lang mogelijk thuis blijven wonen is steeds vaker een complexe opgave voor ouderen. Het is een gezamenlijke uitdaging voor ouderen en hun behandelaren in de eerste lijn en de verplegingszorg hoe de worsteling met het leven op hoge(re) leeftijd en de verlieservaringen wordt beleefd.
Toon aanbod (21)

Forensische zorg

Voor een forensisch opleidingsaanbod dat vooroploopt in het vak werken wij graag samen met De Forensische Zorgspecialisten, Fivoor, Inforsa, Pompestichting, reclassering en andere forensische settingen. De kennis die deze experts en behandelaren voortbrengen, wordt voortdurend vertaald naar nieuw aanbod, met name op het gebied van risicotaxatie en -management en de behandeling van risicofactoren. Deze kennis integreren we ook in opleidingen voor de brede ggz zoals in de opleidingen ggz-agoog en de TOP-3 methodiek voor netwerkzorg.
Toon aanbod (31)

Verstandelijke beperking

Mensen met een lichte verstandelijke beperking vind je niet alleen in instellingen voor verstandelijk gehandicapten, ook hulpverleners in de buurt- en wijkteams, de geestelijke gezondheidszorg en de forensische zorg hebben met deze doelgroep te maken. Dit vraagt specifieke kennis en vaardigheden om goed aan te sluiten bij hulpvragen die er spelen. Wij zetten ons in voor het bijeenbrengen van deze verschillende werkvelden en bundelen expertise vanuit de verschillende kennisgebieden.
Toon aanbod (35)

Autisme

Het praktijkgerichte onderzoek in en voor autismezorg levert bewezen effectieve behandelmethoden op die aansluiten bij het zelfmanagement van mensen met autisme. Dit draagt sterk bij aan de kwaliteit van leven die zij ervaren.
Toon aanbod (29)

Medische psychologie en seksuologie

De inhoudelijke ontwikkeling van de ggz staat ook in deze roerige tijd van herstructurering en transities niet stil. Op alle deelgebieden van het vak zorgen wij dan ook voortdurend voor nieuw scholingsaanbod, ook op het gebied van medische psychologie en seksuologie. Of je nu werkt in een ziekenhuis, huisartsenpraktijk of als vrijgevestigde, we bieden postmaster- en post-hbo opleidingen, maar ook verdiepende cursussen om jezelf verder te ontwikkelen.
Toon aanbod (17)

E-learning module: van DSM-IV naar DSM-5 voor de specialist

Snel inzicht opdoen in wat er nieuw en anders is in de DSM-5, waar en wanneer het jou uitkomt? Deze e-learning module neemt je mee in de veran­de­ringen en laat je zien welke gedachten erachter zitten. Je leert wat de DSM-5 voor consequenties …

Geaccrediteerd

Modulaire opleiding Infant Mental Health specialist

Infant Mental Health (IMH) draait om de basis voor een veilige ont­wikke­ling: een goede band tussen de ouders en het zeer jonge of nog ongeboren kind. De kwaliteit van de ouder-kindrelatie beschermt het kind tegen moeilijkheden in het leven en …

Modulaire opleiding systeemtherapie

Als systeem­thera­peut bekijk je mensen in hun context en betrek je de naasten van een cliënt bij de behan­del­ing. In deze oplei­ding leg je hiervoor de theore­tische basis en oefen je met (gespreks)vaar­dig­heden, inter­venties en attitude. Zo word je …

Basiscursus cognitieve gedragstherapie - accent KJ (100 uur)

Hoe werk je met cogni­tieve gedrags­thera­pie (CGT)? In de cursus ontwik­kel je cognitief gedrags­thera­peu­tische vaar­dig­heden toegespitst op ver­schil­lende leeftijden, ont­wikke­lingsfasen, klachten en probleemgebieden. De basis voor deze ont­wikke­ling …

Eerstvolgende: 17 aug 2020
Geaccrediteerd

Mentaliseren Bevorderende Therapie in gezinnen en systemen (MBT-F)

Hoe verbeter je de relaties binnen gezin­nen waar per­soon­lijkheidsproble­ma­tiek speelt? In deze cursus leer je werken met Mentalisation Based Family Therapy (MBFT). Door men­ta­li­serende processen op gang te brengen, verbeter je de kwaliteit van de …

Eerstvolgende: najaar 2020
Geaccrediteerd

Signaleren, diagnosticeren (m.b.v. DITS-LVB) en indiceren voor behandeling van trauma bij (L)VB en zwakbegaafdheid

Het Diagnostisch Interview Trauma en Stressoren (DITS)-LVB is speciaal ontwik­keld om traumaklachten in kaart te brengen bij mensen met een (licht) ver­stande­lijke beper­king. In deze cursus leer je dit gevalideerde instrument op een betrouwbare …

Eerstvolgende: 2 sep 2020
Geaccrediteerd

Hechtingsgerichte systeemtherapie met Een Taal Erbij

Hoe help je ouders om hun kind te begrijpen en kin­de­ren om zichzelf ver­staan­baar te maken, zodanig dat psycho­patho­logie vermindert? Maak kennis met twee elkaar aan­vullende en versterkende methoden; het werken met poppetjes ‘Een Taal Erbij' en …

Eerstvolgende: 3 sep 2020
Geaccrediteerd

IMH module 7: Integreren van de IMH-visie in werk en persoon

Hoe breng je de visie op de ouder-kindrelatie van Infant Mental Health (IMH) binnen in je team? Leer in deze cursus welke instru­men­ten en voor­beelden je kunt inzetten om je collega's te interesseren en motiveren voor deze benade­ring en de …

Eerstvolgende: 4 sep 2020
Geaccrediteerd

Pivotal Response Treatment (PRT)

Hoe help je kin­de­ren met autisme om vaar­dig­heden als com­muni­ca­tie verder te ontwik­kelen? In deze cursus maak je kennis met Pivotal Response Treatment, een gedrags­thera­peu­tische behan­del­ing die zich richt op belang­rijke kernvaar­dig­heden als …

Eerstvolgende: 7 sep 2020
Geaccrediteerd

Complexe scheidingen

Complexe scheidingen vragen heel wat van jou als hulp­ver­le­ner. In deze cursus doe je inzicht op in de patronen en achter­gronden van dit soort scheidingen en oefen je met de-escalerend han­delen om de situatie voor de kin­de­ren te verbeteren. …

Eerstvolgende: 8 sep 2020
Geaccrediteerd
Nieuw

Yucelmethode bij mensen met een licht verstandelijke beperking (LVB)

Met de Yucelmethode kun je mensen met een licht ver­stande­lijke beper­king beter helpen om knelpunten te analyseren en op te lossen, of een concrete hulpvraag te formuleren. Het 'blokkensysteem' geeft ze meer zicht op hun eigen situatie en leert …

Eerstvolgende: 9 sep 2020
Geaccrediteerd

Blended Postmaster opleiding diagnostiek bij kinderen en jeugdigen

Psychische en gedragspro­ble­men bij kin­de­ren en jeugdigen vragen om zorgvuldige diag­nos­tiek. In deze oplei­ding leer je hoe je het diag­nos­tisch proces optimaal inricht en uitvoert. Je verdiept je in han­delen vanuit een ont­wikke­lingspsycho­logisch …

Eerstvolgende: 10 sep 2020
Klassikaal: 42 uur
Online: 24 uur
Geaccrediteerd

Diagnostiek van gehechtheidsproblemen bij kinderen en jeugdigen met een verstandelijke beperking

Hoe signaleer je een verstoorde gehechtheid bij kin­de­ren met een ver­stande­lijke beper­king? In deze cursus leer je om de signalen in het gedrag te herkennen die hierbij horen. Ook leer je ze te scoren met ver­schil­lende diag­nos­tische …

Eerstvolgende: 14 sep 2020
Geaccrediteerd

Emotionele ontwikkeling en welbevinden: Diagnostiek (SEO-V en SEO-R²) en interventies

Werk jij met mensen die zorg en behan­del­ing ontvangen binnen de (ver­stande­lijke) gehandi­capten­zorg of GGZ, of die op het (speciaal) onder­wijs zitten? In deze cursus leer je hoe je de SEO (Schaal voor Emotionele Ontwikkeling, V (verkort) en R² …

Eerstvolgende: 14 sep 2020
Geaccrediteerd

Neuropsychologisch onderzoek bij kinderen en jeugdigen

Met neuro­psycho­logisch onder­zoek ga je de relatie na tussen het gedrag en de werking van de hersenen. In deze cursus maak je kennis met een aantal diag­nos­tische tests voor kin­de­ren en jeugdigen. Je leert hoe je een neuro­psycho­logische …

Eerstvolgende: 16 sep 2020
Geaccrediteerd

IMH module 1: Visie en vaardigheden gericht op ouder-kindrelatie in context

Hoe stimuleer je het opbouwen van een veilige band tussen ouders en hun ongeboren of zeer jonge kind? In deze cursus ontdek je hoe belang­rijk een gezonde wisselwerking is tussen ouder(s) en het ongeboren of zeer jonge kind en hoe jij kunt …

Eerstvolgende: 17 sep 2020
Geaccrediteerd

IMH module 8: Behandelen ouder-kindrelatie bij ouder(s) met psychopathologie

Hoe stimuleer je het opbouwen van een veilige band tussen ouders met per­soon­lijkheidsproble­ma­tiek en hun ongeboren of zeer jonge kind? In deze module ontdek je hoe je deze ouders voorbereidt op wat hun kindje nodig heeft en oefen je met …

Eerstvolgende: 18 sep 2020
Geaccrediteerd
Nieuw

Congres Lichaamsgericht werken bij trauma met specifieke focus op Sensorimotor Psychotherapy

Met Sensorimotor Psychothera­py kun je aan je traumabehan­del­ing ook de fysiologische connectie met het trauma toevoegen, als aanvulling op benade­ring vanuit emotie, cognitie en gedrag. Zo reguleer je het zenuwstelsel en fight-flight-freeze …

Eerstvolgende: 21 sep 2020
Geaccrediteerd

Vertaalslag van (ggz-)diagnostiek naar praktisch handelen in het basisonderwijs

Met de invoering van het pas­send onder­wijs volgen meer leer­lingen dan voorheen onder­wijs binnen het reguliere onder­wijs. Er is sprake van een verzwaring van de populatie en vergroting van de diversiteit binnen de klas. Dit vraagt binnen en …

Eerstvolgende: 23 sep 2020
Geaccrediteerd

Gezins(systeem)behandeling bij autisme

Systeemthera­pie en inzicht in de rela­tio­nele context kunnen je helpen bij jouw behan­del­ing van mensen met autisme. Door circulair te denken, kijk je niet alleen naar de cliënt zelf, maar naar het hele gezin en de in stand houdende patronen. …

Eerstvolgende: 25 sep 2020
Geaccrediteerd

Diagnostiek autisme bij kinderen

Het diag­nos­ticeren van kin­de­ren met een autisme­spectrum­stoor­nis is een ingewikkeld proces. Deze cursus verschaft je meer des­kun­dig­heid in het herkennen en beschrijven van kenmerken die horen bij aan­doeningen binnen het spectrum van autis­tische …

Eerstvolgende: 25 sep 2020
Geaccrediteerd
Nieuw

Congres De vaderfactor en schaamte met Stephan B. Poulter

Wil jij de rol van vaders in de ont­wikke­ling van jouw cliënten, mannen én vrouwen, beter begrijpen? Wil je weten hoe ze bijdragen aan o.a. De ont­wikke­ling van schaamte en zelfdestructieve gewoontes of leider­schapsthema’s? Wil je leren over de …

Eerstvolgende: 28 sep 2020
Klassikaal: 6 uur
Geaccrediteerd

Behandelen van angst bij kinderen en jongeren

Het voelen van angst is normaal bij kin­de­ren en jongeren, totdat dit leidt tot pro­ble­men. Bijvoor­beeld als de angst heel heftig is of niet past bij de leeftijd van een kind. In deze cursus leer je onder andere hoe je een angststoor­nis snel en …

Eerstvolgende: 29 sep 2020
Geaccrediteerd

Opleiding ouderbegeleiding vanuit een visie op ouderschap in ontwikkeling

In deze 7-daagse oplei­ding leer je om gezins-, opvoedings- en ont­wikke­lingspro­ble­men te benaderen vanuit de ouderschapstheorie. Een ouderschapstheore­tisch en metho­disch kader kan jou als professional in de (jeugd)zorg zowel perspec­tief als …

Eerstvolgende: 29 sep 2020
Klassikaal: 42 uur
Online: 30 uur
Geaccrediteerd

Mentaliseren Bevorderende Therapie bij kinderen (MBT-K)

Onder gedrags- en emotionele pro­ble­men bij kin­de­ren liggen vaak pro­ble­men met men­ta­li­seren. Met een men­ta­li­seren bevor­derende thera­pie kun je dit proces weer op gang krijgen. In deze basis­cursus leer je wat men­ta­li­seren is, hoe het zich …

Eerstvolgende: 30 sep 2020
Geaccrediteerd

Integratieve Therapie voor Gehechtheid en Gedrag (ITGG)

Achter ernstige gedragspro­ble­men bij kin­de­ren en jongeren met een ver­stande­lijke beper­king gaat vaak een verstoorde gehechtheid schuil. Ontdek hoe je deze kin­de­ren en jongeren kunt helpen met een combinatie van gehechtheidsthera­pie en …

Eerstvolgende: 2 okt 2020
Geaccrediteerd

Psychotraumatologie bij kinderen en jongeren

Door pesterijen, mishandeling, misbruik of andere ingrijpende gebeurtenissen kunnen kin­de­ren een posttraumatische stressstoor­nis (PTSS) oplopen. Deze cursus leert je hoe je traumagerelateerde klachten bij kin­de­ren signaleert, uitvraagt en …

Eerstvolgende: 5 okt 2020
Geaccrediteerd

IMH module 2: Ontwikkeling en pathologie in de ouder-kindrelatie

Hoe help je ouders (met psychische pro­ble­men) een band op te bouwen met hun ongeboren of zeer jonge kind? In deze cursus ontdek je welk effect bepaalde ervaringen hebben op ouderschap en hoe je deze ouders en kin­de­ren onder­steunt. Je leert …

Eerstvolgende: 5 okt 2020
Geaccrediteerd
Nieuw

TOP-3 methodiek samenwerken voor veiligheid

Bij gezin­nen en relaties die worstelen met structurele onveiligheid richten hulp­ver­le­ners zich vaak op de aanpak van afzonderlijke pro­ble­men zonder de onveiligheid doeltreffend aan te pakken. De TOP-3 metho­diek voor netwerkzorg biedt …

Eerstvolgende: 6 okt 2020
Geaccrediteerd

Oplossingsgerichte korte (psycho)therapie bij kinderen en jeugdigen

Hoe bied je kin­de­ren en ouders hoop en uitzicht op een snelle oplos­sing voor pro­ble­men die niet al te complex zijn? In deze cursus leer je oplos­sings­gericht te werken met kort­durende behan­deltech­nieken die binnen een beperkt aantal …

Eerstvolgende: 8 okt 2020
Geaccrediteerd

Regievoering voor gedragswetenschappers

Hoe geef je leiding aan een divers samengesteld team zoals een buurt- of wijkteam? Deze cursus geeft je handvatten om collega's met uit­een­lopende eigenschappen en werkwijzen aan te sturen en de regie te voeren, ook in complexe situaties. …

Eerstvolgende: 26 okt 2020
Geaccrediteerd

Verdiepingscursus ouderbegeleiding: werken met partnerschap en opvoederschap van ouders

In deze cursus verdiep je je kennis van de complexe relatie tussen ouderschap, partnerschap en opvoederschap. Je leert hoe je de ouderschapstheore­tische visie consequent kunt toe­pas­sen bij het werken met partnerschap en opvoederschap van …

Eerstvolgende: 27 okt 2020
Klassikaal: 12 uur
Online: 9 uur
Geaccrediteerd

Autisme en hechting

Hechting is een belang­rijke factor in de ont­wikke­ling van mensen met autisme. Tijdens deze cursus ontdek je hoe het samenspel tussen autisme en hechting in elkaar zit en hoe je er in de behan­del­ing rekening mee houdt. Je krijgt de meest actuele …

Eerstvolgende: 2 nov 2020
Geaccrediteerd

Masterclass trauma en systeemtherapie: Treating the traumatized child

Een trauma bij familieleden heeft vaak invloed op alle relaties in de familie. Toch worden deze relaties nauwelijks betrokken bij de behan­del­ing. In deze 3-daagse master­class leert Scott Sells je met het Family Systems Trauma model een …

Eerstvolgende: 2 nov 2020
Klassikaal: 21 uur
Geaccrediteerd

Supervisie Pivotal Response Treatment

Deze super­visie is bedoeld voor mensen die de cursus Pivotal Response Treatment (PRT) al hebben gevolgd. In een kleine groep deel­nemers bepaal je samen bij welke PRT-tech­nieken jullie meer onder­steuning kunnen gebruiken. Daarbij wordt gebruik …

Eerstvolgende: 3 nov 2020
Klassikaal: 6 uur
Geaccrediteerd

Vertaalslag van diagnose en behandeling naar praktisch handelen in het voortgezet onderwijs

Leerlingen met speci­fieke onder­wijsbehoeften vragen veel van de des­kun­dig­heid van onder­wijsprofessionals in het voortgezet onder­wijs. Met deze cursus vergroot je je kennis en vaar­dig­heden op dit gebied. Je leert diag­noses vertalen naar concrete …

Eerstvolgende: 4 nov 2020
Geaccrediteerd
Nieuw

Diagnostiek en behandeling van dyscalculie

Heb jij als ortho­peda­goog of psycho­loog te maken met kin­de­ren die moge­lijk dyscalculie hebben? In deze cursus leer je hoe je kunt bepalen of kin­de­ren dyscalculie hebben en hoe je deze kin­de­ren kunt bege­leiden en behan­delen. Aan bod komen onder …

Eerstvolgende: 4 nov 2020
Geaccrediteerd

Persoonlijkheidsonderzoek bij jongeren met de MMPI-A

De Minnesota Multiphasic Personality Inventory-Adolescents (MMPI-A) is de jongerenversie van de MMPI-2. Dit is wereldwijd de meest gebruikte en onderzochte test voor per­soon­lijkheid en psycho­patho­logie. Met de MMPI-A krijg je inzicht in de …

Eerstvolgende: 5 nov 2020
Geaccrediteerd

Basiscursus Theraplay & MIM

Theraplay is een spelthera­peu­tische inter­ventie voor kin­de­ren met hechtings- of contactproble­ma­tiek. Leer hoe je ouders en kin­de­ren met deze methode (weer) op een positieve manier met elkaar in verbinding brengt. Je oefent met het inzetten van …

Eerstvolgende: 5 nov 2020
Geaccrediteerd

Alles Kidzzz: individueel werken met kinderen met externaliserende gedragsproblemen

Het prog­ram­ma Alles Kidzzz is bedoeld voor kin­de­ren met externaliserende gedragspro­ble­men. Denk aan kin­de­ren die vaak straf krijgen, vinden dat ze vaak de schuld krijgen of die geregeld betrokken raken bij ruzies met andere kin­de­ren. Dit …

Eerstvolgende: 5 nov 2020
Geaccrediteerd

Motiverende gespreksvoering voor gedragswetenschappers

Hoe krijg je je cliënten in beweging om hun gedrag ook echt te veran­deren? Leer hoe je de intrinsieke motivatie van mensen onder­zoekt en vergroot en oefen met gespreksvaar­dig­heden en onderliggende tech­nieken. Doordat je ook weerstand leert …

Eerstvolgende: 6 nov 2020
Geaccrediteerd
Nieuw

Psychische stoornissen rondom fertiliteit, zwangerschap en bevalling

Een op de vijf vrouwen ontwik­kelt psychische klachten tijdens of na hun zwangerschap en bevalling. Hoewel de meesten geen hulp zoeken, zijn deze vrouwen goed te helpen met snelle en focale behan­del­ing. In deze cursus leer je deze psychische …

Eerstvolgende: 6 nov 2020
Geaccrediteerd

Het PrOP-model: kortdurende psychologische interventies bij kinderen en jongeren

Kinderen en jongeren met milde psychische klachten kun je weer op weg helpen met een kort­durende behan­del­ing volgens het PrOP-model. Leer hoe je focust op hoe een kind zelf de pro­ble­men kan leren hanteren en meer zelfredzaam kan worden. Na de …

Eerstvolgende: 16 nov 2020
Geaccrediteerd

Psychodiagnostiek bij het zeer jonge kind (0-6 jarige)

Hoe doe je diag­nos­tisch onder­zoek bij zeer jonge kin­de­ren? In deze cursus krijg je zicht op de speci­fieke kenmerken van de ouder kind relatie - het gedachtengoed van Infant Mental Health (IMH) - en middelen voor diag­nos­tisch onder­zoek die …

Eerstvolgende: 27 nov 2020
Geaccrediteerd

IMH module 6: Trauma binnen de ouder-kindrelatie

Hoe help je ouders met onverwerkte trauma's om een veilige band op te bouwen met hun ongeboren of zeer jonge kind? In deze module ontdek je welke invloed trauma heeft op de ont­wikke­ling van de ouder-kindrelatie en hoe je die kunt behan­delen. Je …

Eerstvolgende: najaar 2020
Geaccrediteerd

Postmaster opleiding verstandelijke beperking

De toename van complexiteit in de zorg voor mensen met een ernstige of matige ver­stande­lijke beper­king met inspiratie en plezier tegemoet treden: Dát willen we bieden met deze nieuwe oplei­ding voor (beginnende) ortho­peda­go­gen en psycho­logen in …

Eerstvolgende: najaar 2020
Geaccrediteerd

Opleiding Imaginatie en symbolen bij trauma en gehechtheidsproblematiek

Kinderen en vol­was­senen kunnen moeite hebben om ervaringen of emoties onder woorden te brengen, bij­voor­beeld als er sprake is van preverbaal trauma, een taalbarrière of veel zelfkritiek. Werken met beelden en symbolen is dan effectief. In deze …

Eerstvolgende: 6 jan 2021
Geaccrediteerd

Cognitieve gedragstherapie bij kinderen en jongeren met autisme

Hoe kun je cogni­tieve thera­pie inzetten bij kin­de­ren en jongeren met autisme? Leer hoe je rekening houdt met hun speci­fieke kenmerken en oefen met tech­nieken die werken bij deze doel­groep. Zo kun je bege­lei­ding bieden die past bij hoe deze …

Eerstvolgende: 7 jan 2021
Geaccrediteerd

Vervolgcursus systemische gedragstherapie (50 uur)

Hoe gebruik je cognitief gedrags­thera­peu­tische (CGT) inter­venties in het werken met systemen? In deze ver­volg­cur­sus leer je cognitief gedrags­thera­peu­tische vaar­dig­heden en inter­venties toe­pas­sen op posities, rollen en interacties binnen …

Eerstvolgende: 7 jan 2021
Geaccrediteerd

Postmaster opleiding speltherapie: Spel als psychotherapeutische interventie

Kinderen drukken zich het beste uit in hun spel. Zo kunnen zij hun gevoelens en (nare) ervaringen uitspelen, nieuw gedrag uitproberen, en een andere kijk op zichzelf en de gebeurtenissen om hen heen ontwik­kelen. In deze oplei­ding (voorheen …

Eerstvolgende: 12 jan 2021
Geaccrediteerd
Nieuw

Hoogbegaafdheid bij kinderen en jongeren

Hoogbegaafde kin­de­ren en jongeren in de ggz worden vaak verkeerd gediag­nos­ticeerd. Daardoor krijgen zij niet altijd de juiste hulp. Leer hoe je hun complexe asynchrone ont­wikke­ling en hoge ont­wikke­lingspotentieel kunt signa­leren en …

Eerstvolgende: 13 jan 2021
Geaccrediteerd

Adoptie en pleegzorg

Adoptie en pleegzorg (inclusief gezinshuizen) hebben levenslang impact op geboorte-ouders, kin­de­ren en de nieuwe gezin­nen waar ze opgroeien. De juridische basis en duur van beide verschilt, maar de bete­kenis van het niet kunnen opgroeien in je …

Eerstvolgende: 14 jan 2021
Geaccrediteerd

FOCUS: een groepstraining voor jongeren met ADHD of ADD

Werk jij met jongeren (12-18 jaar) met ADHD of ADD en wil je hen helpen om hun dagelijkse routines beter te organi­se­ren? Met de (cognitief) gedrags­thera­peu­tische groepscursus FOCUS kun je deze jongeren meer inzicht geven in hun ervaren …

Eerstvolgende: 19 jan 2021
Geaccrediteerd

Mentaliseren Bevorderende Begeleiding bij cliënten met een verstandelijke beperking

Mentaliseren is het vermogen om na te denken over de gedachten, emoties en bedoelingen die je eigen gedrag of het gedrag van anderen bepalen. In de cursus leer je hoe je men­ta­li­seren kunt bevor­deren bij cliënten met een ver­stande­lijke (of …

Eerstvolgende: voorjaar 2021
Geaccrediteerd

Probleemgedrag in context: de rol van de gedragskundige

Deze 7-daagse leergang is bedoeld voor gedragskundigen die werken met mensen met een ver­stande­lijke beper­king. Het gaat om je eigen rol en positie als gedragskundige bij het realiseren van veran­de­ringen bij ernstig en aanhoudend probleemgedrag. …

Eerstvolgende: 21 jan 2021
Geaccrediteerd

ADHD bij kinderen en jongeren

ADHD is meer dan slechte concentratie, impulsiviteit en hyperactivi­teit. Deze cursus behan­delt de nieuwste weten­schappe­lijke inzichten over ADHD en comorbide stoor­nissen en pro­ble­men. Je ontdekt dat in de loop van de ont­wikke­ling van kind tot …

Eerstvolgende: 22 jan 2021
Geaccrediteerd

Herkennen en behandelmogelijkheden van trauma bij mensen met een verstandelijke beperking

Mensen met een ver­stande­lijke beper­king lopen een relatief groot risico op trauma. Maar hoe herken je trauma bij deze groep? In deze cursus leer je symp­tomen van posttraumatische stressklachten signa­leren bij kin­de­ren en vol­was­senen met een …

Eerstvolgende: 22 jan 2021
Geaccrediteerd

Mindfulness voor kinderen en jongeren

In deze cursus leer je hoe je een mind­fulnesstraining aan kin­de­ren en jongeren kunt geven. Mindfulness geeft hen de moge­lijk­heid om hun aan­dachtsfuncties te versterken en hun binnenwereld met een vriendelijke, accepterende houding te …

Eerstvolgende: 29 jan 2021
Geaccrediteerd

VIPP-AUTI

VIPP-AUTI is een kort­durende thuisbege­lei­ding waarbij je video-feed­back geeft aan ouders/verzorgers van een jong kind met (een vermoeden van) autisme. De inter­ventie blijkt een effectieve onder­steuning om, in een vroeg stadium, enkele …

Eerstvolgende: 1 feb 2021
Geaccrediteerd

Verdiepingscursus traumadiagnostiek en EMDR therapie bij mensen met een verstandelijke beperking

Het is vaak ingewikkeld om te bepalen of psychische en gedragspro­ble­men primair het gevolg zijn van onverwerkte beschadigende levenservaringen of dat het symp­tomen zijn van een bijkomende neurobiologische ont­wikke­lingsstoor­nis als ADHD of ASS. …

Eerstvolgende: 5 feb 2021
Geaccrediteerd

Risicotaxatie bij jeugdige zedendelinquenten: training in de J-SOAP D

Hoe schat je het recidiverisico in van jeugdige zedendelinquenten? Leer werken met het taxatie-instrument J-SOAP D en ontdek hoe je vanuit de resultaten een behan­del­plan opstelt. Daarnaast leer je de meest actuele kennis en inzichten op het …

Eerstvolgende: 12 feb 2021
Geaccrediteerd

Diagnostiek in de generalistische basis-ggz

Hoe stel je snel en effectief een diag­nose in de genera­lis­tische basis-ggz? Deze prak­tische cursus neemt je mee in alle stappen van aanmelding tot en met vaststelling van het behan­del­plan. Je leert hoe je doelgericht een intake doet met de …

Eerstvolgende: 6 mrt 2021
Geaccrediteerd

ACT your way voor gedragswetenschappers en behandelaren

Sommige jongeren en jongvol­was­senen hebben last van psychische klachten, keuzestress en perfectionisme. Met ACT your way kun je hen helpen om actief te werken aan een bij hen pas­sende identiteitsont­wikke­ling en autonomie. Deze 2-daagse training …

Eerstvolgende: 8 mrt 2021
Geaccrediteerd

Imaginatie en symbooldrama (KIPB)

Katathyme imaginatieve psycho­thera­pie & Begeleiding (KIPB) is een psychodynamische behan­delmethode waarbij je werkt met beelden en symbolen. Deze methode is effectief als kin­de­ren en vol­was­senen moeite hebben om ervaringen of emoties onder …

Eerstvolgende: 11 mrt 2021
Geaccrediteerd

EMDR bij mensen met autisme

Mensen met een autisme­spectrum­stoor­nis (ASS) zijn extra kwetsbaar voor trauma. EMDR kan ook bij hen klachten door onverwerkte nare herinneringen opheffen. Na deze cursus weet je wanneer en hoe je EMDR kunt toe­pas­sen bij mensen met ASS. Je weet …

Eerstvolgende: 19 mrt 2021
Geaccrediteerd

Praktische psychofarmacologie kinderen en jeugdigen

Vaak worden kin­de­ren behan­deld met een combinatie van thera­pie, ouderbege­lei­ding en medicatie. Het helpt als je als thera­peut inzicht hebt in de psychofarmacologie. In deze cursus leer je de werking en toe­pas­sing van de meest gebruikte …

Eerstvolgende: 19 mrt 2021
Geaccrediteerd

Verdiepingscursus Mentaliseren Bevorderende Therapie bij kinderen (MBT-K)

Dit is het vervolg op de basis­cursus MBT-K. In deze verdiepingscursus leer je een MBT-behan­del­ing voor kin­de­ren opzetten en uitvoeren. Je ontdekt hoe je een MBT-behan­del­plan opstelt en oefent speci­fieke vaar­dig­heden voor het thera­pieproces, …

Eerstvolgende: 31 mrt 2021
Geaccrediteerd

Omgaan met (vermoedens van) ouderverstoting

Kinderen die langdurig een van beide ouders niet meer zien na een scheiding zijn een mondiaal en veel voor­komend verschijnsel. We spreken van ouderverstoting wanneer er voor het afwijzen van dat contact geen gegronde reden bestaat.

Eerstvolgende: 7 apr 2021
Geaccrediteerd

Basisopleiding EMDR bij kinderen en jeugdigen

Eye Movement Desensitization and Reprocessing (EMDR) is een effectief bewezen behan­delmethode om nare ervaringen te verwerken. Tijdens deze oplei­ding leer je het behan­delprotocol van EMDR toe­pas­sen bij kin­de­ren en jeugdigen en oefen je met je …

Eerstvolgende: 12 apr 2021
Geaccrediteerd

Hulpverlening aan getraumatiseerde vluchtelingenkinderen en -gezinnen

Voortdurende stress bij getraumatiseerde vluchtelingenkin­de­ren vormt een verhoogd risico op psychische pro­ble­men. In deze cursus leer je hoe je als hulp­ver­le­ner de behan­del­ing van zowel het kind als het gezin effectiever kunt maken. In welke …

Eerstvolgende: 20 mei 2021
Geaccrediteerd

Modified Interaction Guidance (MIG)

De Modified Interaction Guidance (MIG) is een gedrags­thera­peu­tische videofeed­back inter­ventie voor baby's en peuters met ouders die een achter­grond hebben van onverwerkt verlies en trauma. Deze inter­ventie is gebaseerd op de gehechtheidstheorie …

Eerstvolgende: voorjaar 2021
Geaccrediteerd

IMH module 5: Behandelen van de ouder-kindrelatie

Hoe behan­del je ouders en zeer jonge kin­de­ren zodat er weer sprake kan zijn van gezond en veilig opgroeien? In deze module doe je ervaring op met inter­venties waarmee je de (aanstaande) ouder, het kind, en de ouder en het kind gezamenlijk …

Eerstvolgende: voorjaar 2021
Geaccrediteerd

IMH module 3-S: Observeren van de ouder-kindrelatie/babyobservatie

Het samenspel tussen een ouder en een zeer jong of nog ongeboren kind zegt veel over de onderlinge relatie. In deze module ontdek je hoe je de interactie tussen ouder en kind observeert en hoe je daar bete­kenis aan geeft. Ook leer je hoe je de …

Eerstvolgende: voorjaar 2021
Geaccrediteerd
Nieuw

Master SPPO (Systemisch Praktijkgericht Participerend Onderzoek)

Ben jij werk­zaam in zorg, welzijn of organi­satieadvies en wil je je graag verder specialiseren in onder­zoek en innovatie, om zo jouw beroepsprak­tijk en organi­satie te veran­deren en verbeteren? De Master SPPO is een tweejarige deel­tijdoplei­ding …

Eerstvolgende: najaar 2021

IMH cursus 4: Kortdurende focusgerichte interventies

Hoe vind je de juiste ingang in gezin­nen met zeer jonge of nog ongeboren kin­de­ren? In deze cursus ontdek je hoe je door de ogen van het kind kunt kijken naar de ouder-kindrelatie en hoe je daar je behan­del­ing van die relatie op aanpast. Je …

Nog niet gepland
Geaccrediteerd

KOPP: Kwetsbaar Ouderschap en Psychiatrische Problematiek

Kinderen van ouders met psychia­trische pro­ble­men verdienen speciale aan­dacht om te voor­komen dat ze zelf pro­ble­men ontwik­kelen. In deze cursus leer je deze ouders bege­leiden en onder­steunen in hun ouderschap. Je ontdekt hoe je samenwerkt vanuit …

Eerstvolgende: Incompany

Risicotaxatie in de klinische praktijk: training in de SAPROF Youth Version

Voor een zo volledig moge­lijke risicotaxatie van gewelddadig gedrag breng je naast risicofactoren ook factoren in kaart die de risico's juist verlagen. Dat kan met de SAPROF. In deze cursus leer je werken met de SAPROF-YV: een …

Eerstvolgende: Incompany

DSM-5 op maat

De veran­de­ringen die de DSM-5 met zich meebrengt zijn fundamenteler dan je op het eerste gezicht zou denken. Voor veel zorginstel­lingen zijn echter niet alle veran­de­ringen relevant, omdat ze niet met alle proble­ma­tieken te maken hebben. Met …

Eerstvolgende: Incompany
Nieuw

Risicotaxatie in de ambulante praktijk: training in de RAF GGZ voor jongeren

De RAF GGZ is een risicotaxatie-instrument speciaal voor de ambu­lante foren­sische ggz. In deze training leer je de RAF GGZ toe­pas­sen voor het inschatten van risico's in het gedrag van je jonge cliënten. En je ontdekt wat je er nog meer mee …

Eerstvolgende: Incompany

Basisopleiding Steunend Relationeel Handelen (SRH) voor jongeren en gezin

Steunend Relationeel Han­delen (SRH) is een prak­tische metho­diek die professionals in staat stelt op een syste­ma­tische wijze een bege­lei­dingsrelatie op te bouwen met een jongere (leeftijd 12 tot 23 jaar) en zijn gezin. De oplei­ding heeft het …

Eerstvolgende: Incompany

Risicotaxatie in de ambulante praktijk: training in de RAF GGZ

De RAF GGZ is een risicotaxatie-instrument speciaal voor de ambu­lante foren­sische ggz. In deze incompany training leer je de RAF GGZ toe­pas­sen voor het inschatten van risico's in het gedrag van je cliënten. En je ontdekt wat je er nog meer mee …

Eerstvolgende: Incompany

Training Disturbances of Attachment Interview (DAI)

Hoe onderscheid je verstoorde gehechtheid van niet-pathologische hechtings­problema­tiek? Ontdek in deze incompany cursus hoe je het diag­nos­tisch proces verrijkt met het perspec­tief van de opvoeder. Je oefent met het afnemen, scoren en …

Eerstvolgende: Incompany