Totaaloverzicht
Voor alle werkterreinen en beroepen in en rond de ggz vind je bij de RINO Groep passende opleidingen en cursussen.
Congressen en masterclasses
- E-learning: Esther Perel over Covid-19: relationele uitdagingen in het ‘nieuwe normaal’
- Symposium: Als klinisch psycholoog de zorg beter maken
- Congres Lichaamsgericht werken bij trauma met specifieke focus op Sensorimotor Psychotherapy
- Online congres De mens in de 'behandelkamer' met Dirk de Wachter
- Seminar neuropsychotherapie: huwelijk & hersenletsel
- Congres De vaderfactor en schaamte met Stephan B. Poulter
- Masterclass trauma en systeemtherapie: Treating the traumatized child
- Online seminar Corona: jeugd beter begrepen, jeugd beter begeleid
- Online seminar neuropsychotherapie: Persoonlijkheidsveranderingen bij hersenletsel?
Psychotherapeutische behandelvormen
- E-learning: Esther Perel over Covid-19: relationele uitdagingen in het ‘nieuwe normaal’
- Basiscursus cognitieve gedragstherapie - Verdieping (70 uur)
- Applicatiecursus diagnostiek en indicatiestelling voor psychotherapeuten kind en jeugd
- Online congres De mens in de 'behandelkamer' met Dirk de Wachter
- Online seminar Corona: jeugd beter begrepen, jeugd beter begeleid
- Verdieping psychotherapeutische behandelvormen
Psychotherapeutische behandelvormen | Cognitieve gedragstherapie
- Basiscursus cognitieve gedragstherapie - Inleiding (30 uur)
- Acceptance and Commitment Therapy (ACT-HBO)
- Basiscursus cognitieve gedragstherapie - Verdieping (70 uur)
- Basiscursus Mindfulness Based Cognitive Therapy (MBCT)
- Basiscursus cognitieve gedragstherapie - accent KJ (100 uur)
- Acceptance and Commitment Therapy (ACT)
- Post-hbo opleiding cognitief gedragstherapeutisch werker
- Vervolgcursus cognitieve gedragstherapie: CGT binnen het forensisch werkveld (50 uur)
- Vervolgcursus cognitieve gedragstherapie: Behandeling van cliënten met een licht verstandelijke beperking (LVB) (50 uur)
- Introductie: werken met Virtual Reality in de ggz, welzijnssector of forensisch veld
- Angst na Kanker
- Vervolgcursus cognitieve gedragstherapie: trauma, rouw en verwerkingstechnieken (50 uur)
- Behandeling van cliënten met een negatief zelfbeeld
- Vervolgcursus systemische gedragstherapie (50 uur)
- Behandeling van jeugdigen (adolescenten) met een negatief zelfbeeld
- Cognitieve gedragstherapie bij kinderen en jongeren met autisme
- Mindfulness Based Cognitieve Therapie in een medische setting
- Dialectische gedragstherapie
- Dialectische gedragstherapie bij autisme met suïcidaliteit en/of destructief gedrag
- Online opleiding e-health voor zorg- en hulpverleners
- Basiscursus cognitieve gedragstherapie (100 uur)
- Young Professionals: Workshop mindfulness
- Young Professionals: Workshop cognitieve gedragstherapie
- Modulaire opleiding cognitieve gedragstherapie
Psychotherapeutische behandelvormen | Systeemtherapie
- E-learning: Esther Perel over Covid-19: relationele uitdagingen in het ‘nieuwe normaal’
- Theoretisch technische hoofdcursus systeemtherapie, inclusief 12 uur wetenschap
- Narratieve systeemtherapie
- Hechtingsgerichte systeemtherapie met een hoofdrol voor de poppetjes
- Trauma en systeemtherapie: een ingewikkelde, maar noodzakelijke combinatie
- Systeemtherapeutische partnerrelatietherapie
- Vervolgcursus systemische gedragstherapie (50 uur)
- Master SPPO (Systemisch Praktijkgericht Participerend Onderzoek)
- Specialistische cursus Systeemtherapie kind & jeugd
- Post-hbo opleiding NVRG-systeemtherapeutisch werker
- Seminar neuropsychotherapie: huwelijk & hersenletsel
- Congres De vaderfactor en schaamte met Stephan B. Poulter
- Masterclass trauma en systeemtherapie: Treating the traumatized child
- Post-hbo opleiding systeemtherapeutisch medewerker
- Young Professionals: Workshop systeemtherapie
- Systeemtherapie en psychiatrische stoornissen
- Modulaire opleiding systeemtherapie
Psychotherapeutische behandelvormen | Schematherapie
Psychotherapeutische behandelvormen | MBT
- Mentaliseren Bevorderende Therapie bij kinderen (MBT-K)
- Mentaliseren als psychotherapeutisch gereedschap
- Mentaliseren Bevorderende Begeleiding bij cliënten met een verstandelijke beperking
- Verdiepingscursus Mentaliseren Bevorderende Therapie bij kinderen (MBT-K)
- Mentaliseren Bevorderende Therapie in gezinnen en systemen (MBT-F)
Psychotherapeutische behandelvormen | EMDR
- Basiscursus EMDR volwassenen
- Congres Lichaamsgericht werken bij trauma met specifieke focus op Sensorimotor Psychotherapy
- Schematherapie en EMDR
- EMDR binnen de forensische psychiatrie: net even anders
- Herkennen en behandelmogelijkheden van trauma bij mensen met een verstandelijke beperking
- Verdiepingscursus traumadiagnostiek en EMDR therapie bij mensen met een verstandelijke beperking
- Vervolgcursus EMDR bij volwassenen
- EMDR bij mensen met autisme
- Basisopleiding EMDR bij kinderen en jeugdigen
Psychotherapeutische behandelvormen | Overige psychotherapie
- E-learning neuropsychotherapie: Persoonlijkheidsveranderingen bij hersenletsel!
- Co-BEPP, kort en krachtig
- Oplossingsgerichte korte (psycho)therapie bij kinderen en jeugdigen
- Behandeling complexe dissociatieve stoornissen – fase 1
- Provocatieve technieken in de behandeling
- Congres Lichaamsgericht werken bij trauma met specifieke focus op Sensorimotor Psychotherapy
- Applicatiecursus diagnostiek en indicatiestelling voor psychotherapeuten kind en jeugd
- Basiscursus groepsdynamica
- Affect Fobie Therapie (AFT)
- Oplossingsgerichte korte psychotherapie
- Interpersoonlijke psychotherapie (IPT) bij depressie
- Supervisorencursus psychotherapie
- Online congres De mens in de 'behandelkamer' met Dirk de Wachter
- Applicatiecursus psychopathologie, diagnostiek en indicatiestelling voor psychotherapeuten
- Postmaster opleiding speltherapie: Spel als psychotherapeutische interventie
- Affect Fobie Therapie (AFT) - Vervolgopleiding
- Seminar neuropsychotherapie: huwelijk & hersenletsel
- Online seminar neuropsychotherapie: Persoonlijkheidsveranderingen bij hersenletsel?
- Young Professionals: Workshop psychotherapeutische aspecten
- Modulaire opleiding psychotraumatherapeut
Ggz volwassenen
- E-learning: Esther Perel over Covid-19: relationele uitdagingen in het ‘nieuwe normaal’
- E-learning Wet verplichte ggz (Wvggz)
- E-learning neuropsychotherapie: Persoonlijkheidsveranderingen bij hersenletsel!
- Online congres De mens in de 'behandelkamer' met Dirk de Wachter
- Diagnostiek en behandeling van dwang, preoccupaties en rituelen bij autisme
- Seminar neuropsychotherapie: huwelijk & hersenletsel
- Online seminar neuropsychotherapie: Persoonlijkheidsveranderingen bij hersenletsel?
Ggz volwassenen | Psychopathologie en diagnostiek
- E-learning module: van DSM-IV naar DSM-5 voor de specialist
- E-learning Wet verplichte ggz (Wvggz)
- Ontwikkelingsprofiel
- Stalking Risk Profile: risicotaxatie en management bij stalkers
- Psychische stoornissen rondom fertiliteit, zwangerschap en bevalling
- Hoogbegaafde volwassenen in de ggz
- Applicatiecursus diagnostiek en indicatiestelling voor psychotherapeuten kind en jeugd
- Emotionele ontwikkeling en welbevinden: Diagnostiek (SEO-V en SEO-R²) en interventies
- Diagnostiek en behandeling van gecompliceerde rouw
- Basiscursus psychopathologie volwassenen
- Diagnostiek in de generalistische basis-ggz
- Psychische stoornissen bij zwangere en pas bevallen vrouwen
- Training in de HCR-20: V3
- Differentiaaldiagnostiek dissociatieve stoornissen, ernstige persoonlijkheidsstoornissen, nabootsing
- Neuropsychologisch onderzoek bij 6-60 jarigen voor psychodiagnostisch werkenden
- Applicatiecursus psychopathologie, diagnostiek en indicatiestelling voor psychotherapeuten
- Ontwikkelingspsychologie
- Diagnostiek en behandeling van volwassenen en ouderen met hersenletsel
- Specialistische diagnostiek bij verslaving en psychiatrie
- Toepassen van de SCID-5-P bij persoonlijkheidsstoornissen
- Congres De vaderfactor en schaamte met Stephan B. Poulter
- Screening bij stalking
- Risicotaxatie in de ambulante praktijk: training in de RAF GGZ
- Young Professionals: Workshop een goede intake (V&O)
- Neuropsychologie bij kinderen, jeugdigen en volwassenen voor hbo'ers
- Psychofarmaca en medicatieveiligheid
- Dubbele diagnose
Ggz volwassenen | Begeleiding en behandeling
- E-learning neuropsychotherapie: Persoonlijkheidsveranderingen bij hersenletsel!
- Yucelmethode
- Post-hbo opleiding forensische psychiatrie
- Nut en noodzaak van conflicten in therapiegroepen
- Co-BEPP, kort en krachtig
- Werken met levenslijnen: de levensboekmethode
- De psychose van binnenuit bekeken
- Werkbegeleiding en supervisie
- Aanpak vervuiling en hoarding
- Behandeling complexe dissociatieve stoornissen – fase 1
- De kracht van motiverende gespreksvoering
- Praktische psychofarmacologie bij volwassenen en ouderen
- Motiverende gespreksvoering voor gedragswetenschappers
- Positieve psychologie in de praktijk
- De patiënt met een ernstige psychiatrische aandoening (EPA) in de huisartsenpraktijk
- Hoogbegaafde volwassenen in de ggz
- Stabilisatieprogramma voor traumaverwerking
- Yucelmethode bij mensen met een licht verstandelijke beperking (LVB)
- Affect Fobie Therapie (AFT)
- Slaap en de behandeling van slaapstoornissen
- Hechtingsgerichte systeemtherapie met een hoofdrol voor de poppetjes
- Oplossingsgerichte korte psychotherapie
- Adoptie en pleegzorg
- Het KOP-model: kortdurende behandeling binnen de generalistische basis-ggz en POH-GGZ
- Beknopte Eclectische Psychotherapie voor PTSS (BEPP)
- Opleiding Imaginatie en symbolen bij trauma en gehechtheidsproblematiek
- Introductie: werken met Virtual Reality in de ggz, welzijnssector of forensisch veld
- Post-hbo opleiding bemoeizorg
- Angst na Kanker
- Supervisorencursus psychotherapie
- Suïcidepreventie: werken aan hoop
- Post-hbo opleiding ggz-agoog
- Behandeling van cliënten met een negatief zelfbeeld
- Complexe scheidingen
- Trauma en systeemtherapie: een ingewikkelde, maar noodzakelijke combinatie
- Verrassende interventies bij behandeling van trauma, depressie en angst
- Post-hbo opleiding NVRG-systeemtherapeutisch werker
- Diagnostiek en behandeling van volwassenen en ouderen met hersenletsel
- Blended behandelen en begeleiden
- Verdiepingscursus gezinsgerichte schematherapie
- TOP-3 methodiek samenwerken voor veiligheid
- Cursus psychotraumahulpverlener
- Korte opleiding Relatietherapie (KOR)
- Dialectische gedragstherapie
- Imaginatie en symbooldrama (KIPB)
- Forensische psychiatrie binnen de RIBW: net even anders
- Affect Fobie Therapie (AFT) - Vervolgopleiding
- Basisopleiding Steunend Relationeel Handelen
- Congres De vaderfactor en schaamte met Stephan B. Poulter
- Post-hbo opleiding forensisch psychiatrisch werken
- Online opleiding e-health voor zorg- en hulpverleners
- Online seminar neuropsychotherapie: Persoonlijkheidsveranderingen bij hersenletsel?
- Post-hbo opleiding systeemtherapeutisch medewerker
- Young Professionals: Workshop motiverende gespreksvoering
- Indiceren van zorg bij psychische stoornissen in de WMO
- Geweldloze communicatie
- Modulaire opleiding cognitieve gedragstherapie
- Modulaire opleiding systeemtherapie
- Modulaire opleiding psychotraumatherapeut
- Basisopleiding Steunend Relationeel Handelen (SRH)
- Omgaan met cliënten met een borderline persoonlijkheidsstoornis
- Omgaan met agressie en (dreiging van) geweld binnen de ggz
- Omgaan met psychiatrie in de maatschappelijke opvang
- Met de cliënt werken aan het netwerk
Ggz volwassenen | Basis-ggz
- E-learning module: van DSM-IV naar DSM-5 voor de specialist
- Rouwbegeleiding
- De psychose van binnenuit bekeken
- Acceptance and Commitment Therapy (ACT-HBO)
- Basiscursus Mindfulness Based Cognitive Therapy (MBCT)
- Psychische stoornissen rondom fertiliteit, zwangerschap en bevalling
- Acceptance and Commitment Therapy (ACT)
- Praktische psychofarmacologie bij volwassenen en ouderen
- Provocatieve technieken in de behandeling
- Positieve psychologie in de praktijk
- De patiënt met een ernstige psychiatrische aandoening (EPA) in de huisartsenpraktijk
- Beroepsgeheim: regelgeving, uitzonderingen en praktijk
- Basiscursus groepsdynamica
- Oplossingsgerichte korte psychotherapie
- Basiscursus psychopathologie volwassenen
- Diagnostiek in de generalistische basis-ggz
- Het KOP-model: kortdurende behandeling binnen de generalistische basis-ggz en POH-GGZ
- Suïcidepreventie: werken aan hoop
- Behandeling van cliënten met een negatief zelfbeeld
- Het PrOP-model: kortdurende psychologische interventies bij kinderen en jongeren
- Blended behandelen en begeleiden
- Korte opleiding Relatietherapie (KOR)
- ACT your way voor gedragswetenschappers en behandelaren
- Congres De vaderfactor en schaamte met Stephan B. Poulter
- Online opleiding e-health voor zorg- en hulpverleners
- Neuropsychologie bij kinderen, jeugdigen en volwassenen voor hbo'ers
- Modulair leertraject generalistische basis-ggz
- Modulaire opleiding cognitieve gedragstherapie
Ggz volwassenen | Specialistische ggz
- E-learning module: van DSM-IV naar DSM-5 voor de specialist
- E-learning neuropsychotherapie: Persoonlijkheidsveranderingen bij hersenletsel!
- Nut en noodzaak van conflicten in therapiegroepen
- Ontwikkelingsprofiel
- Basiscursus EMDR volwassenen
- Behandeling complexe dissociatieve stoornissen – fase 1
- Applicatiecursus diagnostiek en indicatiestelling voor psychotherapeuten kind en jeugd
- Vervolgcursus Schematherapie in groepen
- Mentaliseren als psychotherapeutisch gereedschap
- Diagnostiek en behandeling van gecompliceerde rouw
- Leergang Zelfverwondend gedrag
- Vervolgcursus cognitieve gedragstherapie: Behandeling van cliënten met een licht verstandelijke beperking (LVB) (50 uur)
- Beknopte Eclectische Psychotherapie voor PTSS (BEPP)
- Introductie: werken met Virtual Reality in de ggz, welzijnssector of forensisch veld
- Schematherapie en EMDR
- Diagnostiek en behandeling van dwang, preoccupaties en rituelen bij autisme
- Behandeling van cliënten met een negatief zelfbeeld
- Basiscursus schematherapie
- Omgaan met onbegrepen gedrag bij (kwetsbare) ouderen
- Mentaliseren Bevorderende Therapie in gezinnen en systemen (MBT-F)
- Applicatiecursus psychopathologie, diagnostiek en indicatiestelling voor psychotherapeuten
- Probleemgedrag in context: de rol van de gedragskundige
- Basiscursus schematherapie
- Diagnostiek en behandeling van volwassenen en ouderen met hersenletsel
- Vervolgcursus EMDR bij volwassenen
- Korte opleiding Relatietherapie (KOR)
- EMDR bij mensen met autisme
- Vervolgcursus schematherapie
- Dialectische gedragstherapie
- Specialistische diagnostiek bij verslaving en psychiatrie
- Affect Fobie Therapie (AFT) - Vervolgopleiding
- Dialectische gedragstherapie bij autisme met suïcidaliteit en/of destructief gedrag
- Congres De vaderfactor en schaamte met Stephan B. Poulter
- Indiceren van zorg bij psychische stoornissen in de WMO
- Modulaire opleiding psychotraumatherapeut
Ggz volwassenen | Trauma
- Co-BEPP, kort en krachtig
- Werken met levenslijnen: de levensboekmethode
- Basiscursus EMDR volwassenen
- Behandeling complexe dissociatieve stoornissen – fase 1
- Imaginatie en Rescripting met kinderen, jeugdigen en volwassenen
- Lichamelijke aspecten van trauma en gehechtheidsproblematiek
- Stabilisatieprogramma voor traumaverwerking
- Diagnostiek en behandeling van gecompliceerde rouw
- Signaleren, diagnosticeren (m.b.v. DITS-LVB) en indiceren voor behandeling van trauma bij (L)VB
- Beknopte Eclectische Psychotherapie voor PTSS (BEPP)
- Opleiding Imaginatie en symbolen bij trauma en gehechtheidsproblematiek
- Introductie: werken met Virtual Reality in de ggz, welzijnssector of forensisch veld
- Schematherapie en EMDR
- Differentiaaldiagnostiek dissociatieve stoornissen, ernstige persoonlijkheidsstoornissen, nabootsing
- Vervolgcursus cognitieve gedragstherapie: persoonlijkheidsproblematiek en trauma (50 uur)
- Vervolgcursus cognitieve gedragstherapie: trauma, rouw en verwerkingstechnieken (50 uur)
- Trauma en systeemtherapie: een ingewikkelde, maar noodzakelijke combinatie
- Verrassende interventies bij behandeling van trauma, depressie en angst
- EMDR binnen de forensische psychiatrie: net even anders
- Diagnostiek en behandeling van traumagerelateerde stoornissen bij ouderen
- Herkennen en behandelmogelijkheden van trauma bij mensen met een verstandelijke beperking
- Herkennen en begeleiden van traumagerelateerde klachten bij ouderen
- Vervolgcursus EMDR bij volwassenen
- Cursus psychotraumahulpverlener
- Masterclass trauma en systeemtherapie: Treating the traumatized child
- Modulaire opleiding psychotraumatherapeut
Herstel
Herstel | SRH, Strengths Model en FACT
- SRH-Coachdagen
- SRH-Docentendagen
- Workshop krachtgericht werken met jongeren aan hun copingstrategieën
- Yucelmethode bij mensen met een licht verstandelijke beperking (LVB)
- Post-hbo opleiding ggz-agoog
- Forensische psychiatrie binnen de RIBW: net even anders
- Yucelmethode
- Basisopleiding Steunend Relationeel Handelen
- Basisopleiding Steunend Relationeel Handelen bij jongeren en gezinnen
- Basisopleiding Steunend Relationeel Handelen (SRH) voor jongeren en gezin
- Geweldloze communicatie
- De Bubbel
- Outreachende aanpak achter de voordeur
- Inleiding SRH
- Basisopleiding Steunend Relationeel Handelen (SRH)
- Aanvullende module SRH: Winst met leefstijl
- Aanvullende module SRH: de Yucelmethode
- Verdiepingsmodule SRH en bemoeizorg
- Verdiepingsmodule SRH en mensen met autisme
- Introductiedag SRH – ITB: toeleiden naar werken, leren en recreëren
- Verdiepingsmodule SRH - ITB: toeleiden naar werken, leren en recreëren
- Implementatie Steunend Relationeel Handelen (SRH)
- SRH voor behandelaren
- Opleiding tot Coach SRH
- Docentenopleiding Steunend Relationeel Handelen
- Het Strengths Model
- FACT en SRH, een perfect paar
- FACT voor (SG)LVB
- Leidinggeven aan teams met uitgangspunt SRH
- Teamgerichte werkbegeleiding/coaching met uitgangspunt SRH
- Omgaan met psychiatrie in de maatschappelijke opvang
Herstel | Liberman Modules
- Training Liberman module 7: Terug naar de samenleving
- Training Liberman module 4: Omgaan met verslaving
- Training Liberman module 2: Omgaan met psychotische symptomen
- Training Liberman module 3: Omgaan met vrije tijd
- Terugkomdag gecertificeerde train-de-trainers Liberman
- Training Liberman module 1: Omgaan met antipsychotische medicatie
- Training Liberman module 5: Omgaan met werk
- Training Liberman module 6: Omgaan met sociale relaties en intimiteit
- Praktijkoefendag
- TCBS-dag
POH-GGZ en wijkteams
POH-GGZ en wijkteams | POH-GGZ
- Rouwbegeleiding
- Gedrags- en stemmingsproblemen bij dementie
- Slaap en de behandeling van slaapstoornissen
- Post-hbo opleiding cognitief gedragstherapeutisch werker
- Opleiding Praktijkondersteuner Huisartsenzorg GGZ (POH-GGZ)
- Basiscursus psychopathologie volwassenen
- Het KOP-model: kortdurende behandeling binnen de generalistische basis-ggz en POH-GGZ
- ACT your way voor post-hbo
- Psychische stoornissen bij zwangere en pas bevallen vrouwen
- Het PrOP-model: kortdurende psychologische interventies bij kinderen en jongeren
- Slaap en de behandeling van slaapstoornissen bij kinderen en jongeren
- Blended behandelen en begeleiden
- Psychiatrische aandoeningen bij ouderen
- Online seminar Corona: jeugd beter begrepen, jeugd beter begeleid
- De psychose van binnenuit bekeken
- Positieve psychologie in de praktijk
- De patiënt met een ernstige psychiatrische aandoening (EPA) in de huisartsenpraktijk
- Werken met levenslijnen: de levensboekmethode
POH-GGZ en wijkteams | Wijkteams
- Regievoering voor gedragswetenschappers
- Post-hbo opleiding bemoeizorg
- Opleiding ouderbegeleiding vanuit een visie op ouderschap in ontwikkeling
- Complexe scheidingen
- Hulpverlening aan kinderen en hun gescheiden ouders, mogelijkheden en valkuilen
- Sociale media in de begeleiding van jongeren
- Online seminar Corona: jeugd beter begrepen, jeugd beter begeleid
- Vierdaagse basistraining Signs of Safety
- Gezinsdiagnostiek
- Incredible Years: gedragstherapeutische oudertraining in opvoedvaardigheden
- Traumasensitief hulpverlenen
- Gespreksvoering met ouders: samen optrekken in het belang van het kind
- Aanpak vervuiling en hoarding
- Werken met levenslijnen: de levensboekmethode
- De kracht van motiverende gespreksvoering
- Indiceren van zorg bij psychische stoornissen in de WMO
- Outreachende aanpak achter de voordeur
- Basispsychiatrie in de wijk
- Begeleiden in participatie
- Groepscoaching in het sociale wijkteam
- Modulaire opleiding Infant Mental Health generalist (IMH-consulent DAIMH)
- Basisopleiding Steunend Relationeel Handelen (SRH)
- Introductiedag SRH – ITB: toeleiden naar werken, leren en recreëren
- Het Strengths Model
- FACT en SRH, een perfect paar
Jeugd, gezin en onderwijs
Jeugd, gezin en onderwijs | Psychopathologie en diagnostiek
- E-learning module: van DSM-IV naar DSM-5 voor de specialist
- Gezinsdiagnostiek
- Emotionele ontwikkeling en welbevinden: Diagnostiek (SEO-V en SEO-R²) en interventies
- Blended Postmaster opleiding diagnostiek bij kinderen en jeugdigen
- Ontwikkelingspsychologie en psychopathologie bij kinderen en jongeren en (jong-)volwassenen
- Diagnostiek in de generalistische basis-ggz
- Neuropsychologisch onderzoek bij kinderen en jeugdigen
- Persoonlijkheidsonderzoek bij jongeren met de MMPI-A
- Behandelen van angst bij kinderen en jongeren
- Post-hbo opleiding spelobservatie en Sandplay
- Psychodiagnostiek bij het zeer jonge kind (0-6 jarige)
- Hoogbegaafdheid bij kinderen en jongeren
- Slaap en de behandeling van slaapstoornissen bij kinderen en jongeren
- Neuropsychologisch onderzoek bij 6-60 jarigen voor psychodiagnostisch werkenden
- Ontwikkelingspsychologie
- Risicotaxatie bij jeugdige zedendelinquenten: training in de J-SOAP D
- Diagnostiek en behandeling (ernstige, enkelvoudige) dyslexie
- ADHD bij kinderen en jongeren
- Congres De vaderfactor en schaamte met Stephan B. Poulter
- Online seminar Corona: jeugd beter begrepen, jeugd beter begeleid
- Young Professionals: Workshop een goede intake (K&J)
- Neuropsychologie bij kinderen, jeugdigen en volwassenen voor hbo'ers
- Risicotaxatie in de klinische praktijk: training in de SAPROF Youth Version
- Risicotaxatie in de ambulante praktijk: training in de RAF GGZ voor jongeren
Jeugd, gezin en onderwijs | Begeleiding en behandeling
- Regievoering voor gedragswetenschappers
- Oplossingsgerichte korte (psycho)therapie bij kinderen en jeugdigen
- Vertaalslag van diagnose en behandeling naar praktisch handelen in het voortgezet onderwijs
- Assertiviteitstrainingen PrOP-model
- Hulpverlening aan getraumatiseerde vluchtelingenkinderen en -gezinnen
- Basiscursus cognitieve gedragstherapie - accent KJ (100 uur)
- Vertalen van neurodiagnose naar praktisch handelen bij kinderen en jeugdigen
- Spreken of preken? Over heldere communicatie met pubers en jongeren
- Imaginatie en Rescripting met kinderen, jeugdigen en volwassenen
- Motiverende gespreksvoering voor gedragswetenschappers
- Gespreksvoering met ouders: samen optrekken in het belang van het kind
- Workshop krachtgericht werken met jongeren aan hun copingstrategieën
- VIPP-AUTI
- Mindfulness voor kinderen en jongeren
- Adoptie en pleegzorg
- Opleiding Imaginatie en symbolen bij trauma en gehechtheidsproblematiek
- ACT your way voor post-hbo
- Behandelen van angst bij kinderen en jongeren
- Complexe scheidingen
- Post-hbo opleiding spelobservatie en Sandplay
- Het PrOP-model: kortdurende psychologische interventies bij kinderen en jongeren
- Hoogbegaafdheid bij kinderen en jongeren
- Diagnostiek en behandeling van dyscalculie
- Vertaalslag van (ggz-)diagnostiek naar praktisch handelen in het basisonderwijs
- Slaap en de behandeling van slaapstoornissen bij kinderen en jongeren
- Behandeling van jeugdigen (adolescenten) met een negatief zelfbeeld
- Postmaster opleiding speltherapie: Spel als psychotherapeutische interventie
- FOCUS: een groepstraining voor jongeren met ADHD of ADD
- Een integratieve benadering voor de aanpak van jongeren met complexe gedragsproblemen
- Post-hbo opleiding NVRG-systeemtherapeutisch werker
- Praktische psychofarmacologie kinderen en jeugdigen
- Minder Boos en Opstandig – Revised (MB&O-R): groepsbehandeling (herzien) en individuele behandeling (nieuw) van gedragsproblemen
- Imaginatie en symbooldrama (KIPB)
- Diagnostiek en behandeling (ernstige, enkelvoudige) dyslexie
- Sensorische informatieverwerking bij kinderen met autisme
- Basisopleiding EMDR bij kinderen en jeugdigen
- Sociale media in de begeleiding van jongeren
- ACT your way voor gedragswetenschappers en behandelaren
- ADHD bij kinderen en jongeren
- Basisopleiding Steunend Relationeel Handelen bij jongeren en gezinnen
- Congres De vaderfactor en schaamte met Stephan B. Poulter
- Online opleiding e-health voor zorg- en hulpverleners
- Online seminar Corona: jeugd beter begrepen, jeugd beter begeleid
- Post-hbo opleiding systeemtherapeutisch medewerker
- Communiceren met kinderen, kun je leren!
- Young Professionals: Workshop helder communiceren met kinderen
- Young Professionals: Workshop kindertekeningen in (spel)diagnostiek
- Leefklimaat in de residentiele zorg
- Basisopleiding Steunend Relationeel Handelen (SRH) voor jongeren en gezin
- Modulaire opleiding Infant Mental Health generalist (IMH-consulent DAIMH)
- Modulaire opleiding Infant Mental Health specialist
- Modulaire opleiding cognitieve gedragstherapie
- Modulaire opleiding systeemtherapie
Jeugd, gezin en onderwijs | Infant Mental Health
- Psychische stoornissen rondom fertiliteit, zwangerschap en bevalling
- IMH module 3-G: Observeren van de ouder-kindrelatie/baby-observatie
- IMH module 8: Behandelen ouder-kindrelatie bij ouder(s) met psychopathologie
- Psychodiagnostiek bij het zeer jonge kind (0-6 jarige)
- IMH module 1: Visie en vaardigheden gericht op ouder-kindrelatie in context
- IMH module 4: Kortdurende focusgerichte interventies, gericht op (aankomend) ouderschap en/of ouder-kindrelatie
- IMH module 5: Behandelen van de ouder-kindrelatie
- IMH module 7: Integreren van de IMH-visie in werk en persoon
- Modulaire opleiding Infant Mental Health generalist (IMH-consulent DAIMH)
- Modulaire opleiding Infant Mental Health specialist
Jeugd, gezin en onderwijs | Gezin en ouderschap
- Gezinsdiagnostiek
- Hulpverlening aan getraumatiseerde vluchtelingenkinderen en -gezinnen
- Psychische stoornissen rondom fertiliteit, zwangerschap en bevalling
- Gezinsgesprekken
- Gespreksvoering met ouders: samen optrekken in het belang van het kind
- Theoretisch technische hoofdcursus systeemtherapie, inclusief 12 uur wetenschap
- Opleiding ouderbegeleiding vanuit een visie op ouderschap in ontwikkeling
- Complexe scheidingen
- Incredible Years: gedragstherapeutische oudertraining in opvoedvaardigheden
- Hulpverlening aan kinderen en hun gescheiden ouders, mogelijkheden en valkuilen
- Oudercursus ACTief Opvoeden (gebaseerd op Acceptance and Commitment Therapy)
- Post-hbo opleiding NVRG-systeemtherapeutisch werker
- Omgaan met (vermoedens van) ouderverstoting
- Minder Boos en Opstandig – Revised (MB&O-R): groepsbehandeling (herzien) en individuele behandeling (nieuw) van gedragsproblemen
- Congres De vaderfactor en schaamte met Stephan B. Poulter
- Verdiepingscursus ouderbegeleiding: werken met partnerschap en opvoederschap van ouders
- Post-hbo opleiding systeemtherapeutisch medewerker
- Modulaire opleiding Infant Mental Health generalist (IMH-consulent DAIMH)
- Modulaire opleiding Infant Mental Health specialist
- KOPP: Kwetsbaar Ouderschap en Psychiatrische Problematiek
Jeugd, gezin en onderwijs | Veiligheid
- Complexe scheidingen
- TOP-3 methodiek samenwerken voor veiligheid
- Vierdaagse basistraining Signs of Safety
- Masterclass trauma en systeemtherapie: Treating the traumatized child
- Congres De vaderfactor en schaamte met Stephan B. Poulter
- Outreachende aanpak achter de voordeur
- Verdieping complexe scheidingen met geweld
Jeugd, gezin en onderwijs | Trauma en gehechtheid
- Mentaliseren Bevorderende Therapie bij kinderen (MBT-K)
- Hulpverlening aan getraumatiseerde vluchtelingenkinderen en -gezinnen
- Imaginatie en Rescripting met kinderen, jeugdigen en volwassenen
- Basiscursus Theraplay & MIM
- Psychotraumatologie bij kinderen en jongeren
- Signaleren, diagnosticeren (m.b.v. DITS-LVB) en indiceren voor behandeling van trauma bij (L)VB
- Hechtingsgerichte systeemtherapie met een hoofdrol voor de poppetjes
- Adoptie en pleegzorg
- Intergenerationeel trauma
- Opleiding Imaginatie en symbolen bij trauma en gehechtheidsproblematiek
- Traumasensitief hulpverlenen
- Verdiepingscursus Mentaliseren Bevorderende Therapie bij kinderen (MBT-K)
- Mentaliseren Bevorderende Therapie in gezinnen en systemen (MBT-F)
- Verdiepingscursus traumadiagnostiek en EMDR therapie bij mensen met een verstandelijke beperking
- Masterclass trauma en systeemtherapie: Treating the traumatized child
Jeugd, gezin en onderwijs | Onderwijs
- Workshop krachtgericht werken met jongeren aan hun copingstrategieën
- Hoogbegaafdheid bij kinderen en jongeren
- Diagnostiek en behandeling van dyscalculie
- Vertaalslag van (ggz-)diagnostiek naar praktisch handelen in het basisonderwijs
- Minder Boos en Opstandig – Revised (MB&O-R): groepsbehandeling (herzien) en individuele behandeling (nieuw) van gedragsproblemen
- Diagnostiek en behandeling (ernstige, enkelvoudige) dyslexie
- ACT your way voor gedragswetenschappers en behandelaren
- Online seminar Corona: jeugd beter begrepen, jeugd beter begeleid
- Hulpverlening aan getraumatiseerde vluchtelingenkinderen en -gezinnen
- Vertaalslag van diagnose en behandeling naar praktisch handelen in het voortgezet onderwijs
- Gespreksvoering met ouders: samen optrekken in het belang van het kind
- Alles Kidzzz: individueel werken met kinderen met externaliserende gedragsproblemen
- Vertalen van neurodiagnose naar praktisch handelen bij kinderen en jeugdigen
Ouderen | Psychopathologie en diagnostiek
- E-learning module: van DSM-IV naar DSM-5 voor de specialist
- Ontwikkelingsprofiel
- Persoonlijkheidsstoornissen bij ouderen
- Diagnostiek en behandeling van traumagerelateerde stoornissen bij ouderen
- Neuropsychologische diagnostiek in de psychogeriatrie en ouderenpsychiatrie
- Diagnostiek en behandeling van volwassenen en ouderen met hersenletsel
- Herkennen en begeleiden van traumagerelateerde klachten bij ouderen
- Psychiatrische aandoeningen bij ouderen
Ouderen | Begeleiding en behandeling
- Praktische psychofarmacologie bij volwassenen en ouderen
- Affect Fobie Therapie (AFT)
- Gedrags- en stemmingsproblemen bij dementie
- Oplossingsgerichte korte psychotherapie
- Psychofarmacologie bij ouderen
- Geïntegreerde analyse en aanpak van probleemgedrag in de ouderenzorg
- Omgaan met onbegrepen gedrag bij (kwetsbare) ouderen
- Diagnostiek en behandeling van traumagerelateerde stoornissen bij ouderen
- Herkennen en begeleiden van traumagerelateerde klachten bij ouderen
- Psychiatrische aandoeningen bij ouderen
- Dialectische gedragstherapie
- Oplossingsgerichte gespreksvoering met ouderen
Forensische zorg
Forensische zorg | Risicotaxatie en diagnostiek
- E-learning module: van DSM-IV naar DSM-5 voor de specialist
- Risicotaxatie bij zedendelinquenten STATIC-(R), STABLE-2007, ACUTE-2007 (SSA)
- Stalking Risk Profile: risicotaxatie en management bij stalkers
- Risicotaxatie in de klinische praktijk: training in de SAPROF
- Training in de HCR-20: V3
- FARE - Forensisch Ambulante Risico Evaluatie
- Een integratieve benadering voor de aanpak van jongeren met complexe gedragsproblemen
- Risicotaxatie bij jeugdige zedendelinquenten: training in de J-SOAP D
- Diagnostiek van psychopathie: training in de PCL-R
- Screening bij stalking
- Risicotaxatie in de ambulante praktijk: training in de RAF GGZ
- Risicotaxatie in de ambulante praktijk: training in de RAF GGZ voor jongeren
- Risicotaxatie in de klinische praktijk: training in de SAPROF Youth Version
- Risicotaxatie van gewelddadig gedrag bij vrouwen: training in de FAM
Forensische zorg | Begeleiding en behandeling
- Post-hbo opleiding forensische psychiatrie
- Nut en noodzaak van conflicten in therapiegroepen
- Training Liberman module 7: Terug naar de samenleving
- Vervolgcursus cognitieve gedragstherapie: CGT binnen het forensisch werkveld (50 uur)
- Opleiding Werken met mensen met een licht verstandelijke beperking en complexe problematiek
- Introductie: werken met Virtual Reality in de ggz, welzijnssector of forensisch veld
- Behandelprogramma Pas op de grens
- EMDR binnen de forensische psychiatrie: net even anders
- Probleemgedrag in context: de rol van de gedragskundige
- Basistraining Mannenhulpverlening - geweld in afhankelijkheidsrelaties
- Dwangreductie en de-escalatie binnen de forensische zorg, ggz en het gevangeniswezen
- TOP-3 methodiek samenwerken voor veiligheid
- Forensische psychiatrie binnen de RIBW: net even anders
- Post-hbo opleiding forensisch psychiatrisch werken
- Motiverende gespreksvoering: training voor de forensische zorg
- (SG)LVB-problematiek vraagt specifieke zorg
- Dubbele diagnose
- Basisopleiding Steunend Relationeel Handelen (SRH)
- Omgaan met agressie en (dreiging van) geweld binnen de ggz
Verstandelijke beperking
Verstandelijke beperking | Psychopathologie en diagnostiek
- Emotionele ontwikkeling in relatie tot probleemgedrag
- Diagnostiek van gehechtheidsproblemen bij kinderen en jeugdigen met een verstandelijke beperking
- Emotionele ontwikkeling en welbevinden: Diagnostiek (SEO-V en SEO-R²) en interventies
- Psychopathologie bij volwassenen met een lichte verstandelijke beperking
- Postmaster opleiding diagnostiek en behandeling (SG)LVB
- Leergang Zelfverwondend gedrag
- Persoonlijkheidsproblematiek bij mensen met lichte verstandelijke beperking (LVB)
- Signaleren, diagnosticeren (m.b.v. DITS-LVB) en indiceren voor behandeling van trauma bij (L)VB
- Psychopathologie bij kinderen met een verstandelijke beperking
- Postmaster opleiding verstandelijke beperking
- Psychopathologie bij mensen met een verstandelijke beperking voor mbo- en hbo-geschoolden
Verstandelijke beperking | Begeleiding en behandeling
- Gespreksvoering met ouders: samen optrekken in het belang van het kind
- Yucelmethode bij mensen met een licht verstandelijke beperking (LVB)
- Post-mbo opleiding autisme
- Postmaster opleiding diagnostiek en behandeling (SG)LVB
- Opleiding Werken met mensen met een licht verstandelijke beperking en complexe problematiek
- Leergang Zelfverwondend gedrag
- Persoonlijkheidsproblematiek bij mensen met lichte verstandelijke beperking (LVB)
- Vervolgcursus cognitieve gedragstherapie: Behandeling van cliënten met een licht verstandelijke beperking (LVB) (50 uur)
- Mentaliseren Bevorderende Begeleiding bij cliënten met een verstandelijke beperking
- Autisme en een verstandelijke beperking
- Behandelprogramma Pas op de grens
- Herkennen en behandelmogelijkheden van trauma bij mensen met een verstandelijke beperking
- Een integratieve benadering voor de aanpak van jongeren met complexe gedragsproblemen
- Probleemgedrag in context: de rol van de gedragskundige
- Diagnostiek, begeleiding en behandeling van suïcidaliteit bij mensen met een VB
- Verdiepingscursus traumadiagnostiek en EMDR therapie bij mensen met een verstandelijke beperking
- Seksuele gezondheid van mensen met een verstandelijke beperking
- Integratieve Therapie voor Gehechtheid en Gedrag (ITGG)
- Hulpverlenen aan slachtoffers van loverboyproblematiek
- Herkennen van en omgaan met cliënten met een licht verstandelijke beperking
- Leefklimaat in de residentiele zorg
- Postmaster opleiding verstandelijke beperking
- Samenwerken met verwanten bij mensen met een licht verstandelijke beperking
- Bejegening en communicatie bij jongeren met een licht verstandelijke beperking
- Veel culturen, één zorg
- (SG)LVB-problematiek vraagt specifieke zorg
- FACT voor (SG)LVB
Autisme
Autisme | Psychopathologie en diagnostiek
- E-learning module: van DSM-IV naar DSM-5 voor de specialist
- Autisme en hechting
- Diagnostiek autismespectrumstoornissen bij volwassenen
- VIPP-AUTI
- Leergang Zelfverwondend gedrag
- Diagnostiek en behandeling van dwang, preoccupaties en rituelen bij autisme
- Autisme en comorbiditeit
- Diagnostiek autisme bij kinderen
- Modulair leertraject autisme bij volwassenen en ouderen
- Autisme bij vrouwen
- Modulair leertraject autisme bij kinderen en jeugdigen
Autisme | Begeleiding en behandeling
- VIPP-AUTI
- Pivotal Response Treatment (PRT)
- Emotieregulatie en stressmanagement met cognitieve gedragstherapie bij mensen met ASS
- Post-mbo opleiding autisme
- Gezins(systeem)behandeling bij autisme
- Post-hbo opleiding autismedeskundige
- Leergang Zelfverwondend gedrag
- Seksualiteit bij mensen met autisme
- Basiscursus begeleiden van mensen met autisme
- Post-hbo autismespecialist: comorbiditeit naast autisme
- Cognitieve gedragstherapie bij kinderen en jongeren met autisme
- Psycho-educatie aan ouders en hun kind met autisme
- Supervisie Pivotal Response Treatment
- EMDR bij mensen met autisme
- Sensorische informatieverwerking bij kinderen met autisme
- Dialectische gedragstherapie bij autisme met suïcidaliteit en/of destructief gedrag
- Online opleiding e-health voor zorg- en hulpverleners
- Modulair leertraject autisme bij volwassenen en ouderen
- Modulair leertraject autisme bij kinderen en jeugdigen
- Verdiepingsmodule SRH en mensen met autisme
- Omgaan met normaal begaafde (jong)volwassenen met autisme binnen RIBW en dagbesteding
Medische psychologie en seksuologie | Medische psychologie
- Psychische stoornissen rondom fertiliteit, zwangerschap en bevalling
- Psychosociale oncologie voor geestelijk verzorgers
- Angst na Kanker
- Postmaster cursus medische psychologie
- Mindfulness Based Cognitieve Therapie in een medische setting
- Post-hbo opleiding psychosociale zorg door oncologieverpleegkundigen
- Online opleiding e-health voor zorg- en hulpverleners
Medische psychologie en seksuologie | Seksuologie
- Risicotaxatie bij zedendelinquenten STATIC-(R), STABLE-2007, ACUTE-2007 (SSA)
- Opleiding consulent seksuele gezondheid NVVS
- Seksualiteit bij mensen met autisme
- Post-hbo opleiding seksuologie
- Post academische opleiding seksuoloog
- Seksuele gezondheid van mensen met een verstandelijke beperking
- Scholing tot supervisor NVVS
- ASG Algemene Scholing Aanvullende Seksuele Hulpverlening (AS-ASH)
Young Professionals
- Young Professionals: Workshop cognitieve gedragstherapie
- Young Professionals: Workshop een goede intake (K&J)
- Young Professionals: Workshop een goede intake (V&O)
- Young Professionals: Workshop groepsdynamische processen
- Young Professionals: Workshop helder communiceren met kinderen
- Young Professionals: Workshop kindertekeningen in (spel)diagnostiek
- Young Professionals: Workshop mindfulness
- Young Professionals: Workshop motiverende gespreksvoering
- Young Professionals: Workshop psychotherapeutische aspecten
- Young Professionals: Workshop systeemtherapie