Emotionele ontwikkeling in relatie tot probleemgedrag  (D2436)

€ 2.100

Selecteer uitvoering:
Inschrijven

Mogelijk t/m 30 augustus 2024,
tenzij eerder vol

Inclusief lunch
Docenten uit de praktijk
Gemiddelde beoordeling 8,5
CEDEO- / CRKBO-erkend
Mail mij bij nieuwe datumVoeg toe aan wensenlijst
Emotionele ontwikkeling is een belangrijke invalshoek om probleemgedrag te verklaren en te begrijpen. Deze cursus is bedoeld voor academici die werkzaam zijn in de zorg en in hun werk te maken hebben met ernstig en langdurig probleemgedrag. We gaan in op nieuwe ontwikkelingen op het gebied van emotionele ontwikkeling. De cursus wordt inhoudelijk verzorgd door CCE.
 
  • Inhoud

    Het concept ‘emotionele ontwikkeling’ is in de Nederlandse (gehandicapten)zorg ingeburgerd. Ook het gedachtegoed van zowel Heijkoop als Došen is zeer bekend. In deze cursus komen het gedachtegoed van Heijkoop en Došen én verschillende invalshoeken van emotionele ontwikkeling aan bod. Het accent ligt op het vormen van een eigen mening over het concept ‘emotionele ontwikkeling’.

    Deze cursus gaat uit van de visie van CCE (Centrum voor Consultatie en Expertise) op probleemgedrag. De cursus is mede gebaseerd op de uitgebreide kennis en ervaring die CCE heeft opgedaan tijdens haar consultaties aan professionals die dagelijks te maken hebben met cliënten met ernstig en aanhoudend probleemgedrag. Docenten beschikken over zowel theoretische als praktijkgerichte expertise.

    Wat je kan verwachten:

    • emotionele ontwikkeling vanuit de CCE-visie op probleemgedrag
    • de theorie onder het instrument SEO en de huidige ontwikkelingen
    • de relatie tussen stress en probleemgedrag
    • een andere ingang voor emotionele ontwikkeling, het ontdekken van en kritisch kijken naar de theorie van de ervaringsordening
    • de draad tussen begeleider en cliënt als factor bij het ontstaan en voorkomen van probleemgedrag

    Wat leer je?

    Je krijgt kennis en handvatten aangereikt over nieuwe ontwikkelingen en verschillende concepten rondom emotionele ontwikkeling en invalshoeken in relatie tot probleemgedrag, van de kritiek daarop en van het geboden alternatief. Je bent in staat kritisch te kijken naar dit concept. Ook kan je beargumenteerd overwegen hoe en wanneer dit concept het beste aansluit bij je eigen werkpraktijk.

    Werkwijze

    De cursus wordt ondersteund met een digitale leeromgeving. Zo heb je altijd toegang tot het lesrooster, digitale literatuur en contact met mededeelnemers en docenten.


    Bij inschrijving op één dag voor drie of meer activiteiten met accreditatie i.h.k.v. de (her)registratie Kinder- en Jeugdpsycholoog NIP of NVO Orthopedagoog-Generalist, krijg je 10% korting per cursus. Gebruik op je inschrijfformulier kortingscode NIPNVO.

    Klassikale lessen

    Deze scholingsactiviteit vindt klassikaal plaats. We rekenen op je fysieke aanwezigheid.

  • Datums

    Datums

    Vrijdag 4 oktober 2024 van 9.30-17.30 uur
    Dinsdag 15 oktober 2024 van 9.00-17.00 uur
    Vrijdag 8 november 2024 van 9.00-17.00 uur
    Dinsdag 26 november 2024 van 9.00-17.00 uur

    Omvang: 28 contacturen

    Betreft een nieuw programma waarbij de laatste lesdag is uitgebreid van een halve naar een hele dag en op locatie plaatsvindt i.p.v. online

    Locatie

    Utrecht
  • Accreditatie

    Certificaat

    Je ontvangt een certificaat indien je minimaal 90% aanwezig bent geweest en de cursus met goed gevolg hebt afgerond.

  • Doelgroep

    • Gz-psycholoog BIG
    • Klinisch psycholoog BIG
    • Klinisch neuropsycholoog BIG
    • Orthopedagoog-Generalist BIG
    • Verpleegkundig specialist
    Orthopedagogen, Gz-psychologen en andere professionals op post-academisch niveau die werkzaam zijn in de gehandicaptenzorg, jeugdhulp, GGZ en de VVT en belangstelling hebben voor en/of ervaring hebben met probleemgedrag

  • Docenten
    drs. Matthijs Heijstek

    drs. Matthijs Heijstek

    Matthijs Heijstek is orthopedagoog-generalist. Hij is werkzaam als gedragswetenschapper bij Zozijn. Hij is onderzoeker en docent bij de Universiteit Utrecht en doet onderzoek naar stress bij mensen met een verstandelijke beperking. Hij is als docent verbonden aan de opleiding tot orthopedagoog-generalist in Utrecht, Leiden en Amsterdam. Namens de NVO is Matthijs één van de orthopedagogen die zich in de media uitspreekt over de gehandicaptenzorg. Dit doet hij meestal in vorm van artikelen in de landelijke dagbladen.

    Matthijs is auteur van de boeken Methode ARGOS (2014), Werken met De Curve (2014) en Geef mij je hand (2018).

    Lees meer
    drs. Angelique Peters

    drs. Angelique Peters

    Angelique Peters is orthopedagoog-generalist en systeemtherapeut. Zij werkt zelfstandig en is onder andere als consulent verbonden aan het CCE, trainer en supervisor bij diverse kleinere zorginstellingen en is hoofdopleider van de opleiding tot orthopedagoog generalist bij OG-ZON.Lees meer
    drs. Hester Tilstra

    drs. Hester Tilstra

    Hester Tilstra heeft pedagogische wetenschappen gestudeerd (specialisatie orthopedaogogiek/doctoraal behaald) en is aangesloten bij het NIP. Hester is werkzaam als coordinator bij de CCE.Lees meer
    drs. Gerrit Vignero

    drs. Gerrit Vignero

    Drs. Gerrit Vignero werkt 30 jaar als orthopedagoog in MPC Terbank in Leuven. Hij ontwikkelde het model van ‘De draad tussen cliënt en ouder/begeleider’ waarover hij publiceert (uitgeverij Garant) en waaraan hij vorming geeft.Lees meer
    drs. Bianca Vugts

    drs. Bianca Vugts

    Bianca Vugts is gedragsdeskundige en vanuit haar eigen praktijk werkzaam als consulent en trainer. Zij schreef de boeken ‘Werken met ontwikkelingsleeftijden’ (2009) en ‘Werken met ervaringsordening’ (2013). Ze heeft veel ervaring met vastgelopen situaties en daarbij gebruikt ze de ervaringsordening als middel om te komen tot beeldvorming en behandeling.Lees meer
    dr. Lex Wijnroks

    dr. Lex Wijnroks

    Lex Wijnroks is psycholoog, gespecialiseerd in ontwikkelingsneuropsychologie en werkzaam aan de Universiteit van Utrecht. Hij verzorgt onderwijs op het gebied van de neuropsychologische diagnostiek en de hersenontwikkeling. Zijn onderzoek richt zich op de ontwikkeling van jonge risicokinderen en op neuropsychologisch onderzoek bij mensen met een verstandelijke beperking.Lees meer
  • Literatuur
    • Vugts, B. (2013). Werken met Ervaringsordening. Amsterdam: Boom/Nelissen. ISBN 9789024402724
  • Reviews