In deze vierdaagse theoretische, maar zeker ook ervaringsgerichte, basiscursus maak je kennis met de theorie en praktische beoefening van MBT-K, mentaliseren bevorderende therapie voor kinderen in de leeftijd van 5 tot 12 jaar. We besteden aandacht aan verschillende theoretische concepten die samenhangen met de ontwikkeling van het mentaliseren en hoe deze samenkomen in diagnostiek en behandeling van latentiekinderen. Bij de start van een MBT-K traject is goede diagnostiek belangrijk. Je leert hoe je het mentaliserend profiel van een kind en ouders in kaart brengt en dit profiel vervolgens vertaalt naar een behandelplan/focusformulering. Vervolgens is er aandacht voor verschillende interventietechnieken en methodes om behandeling voor kinderen en hun ouders vanuit dit model vorm te geven.
Omdat mentaliseren onder andere zo sterk samenhangt met authenticiteit en ervaren in het contact in het hier en nu wordt ruim aandacht besteed aan ervaringsgerichte werkvormen in deze cursus. Er wordt veel gebruik gemaakt van ervaringsgerichte oefeningen en voorbeelden uit de praktijk van de docenten en van jezelf. Naast de theoretische aspecten is er in deze cursus veel aandacht voor het bevorderen van een mentaliserende houding bij de deelnemers. Dit betekent dat er geregeld gebruik zal worden gemaakt van interactieve vormen en dat er een eigen inbreng van de deelnemers wordt verwacht evenals een bereidheid om naar zichzelf te kijken. Wil je je na deze cursus nog verder verdiepen in MBT-K? Bekijk dan de cursus MBT-K & Trauma van Centrum Hecht.
De volgende onderwerpen komen aan de orde:
- introductie mentaliseren
- mentaliseren en hechting
- ontwikkeling van mentaliseren en de pre-mentaliserende modi
- mentaliseren bij latentie-kinderen
- problemen met mentaliseren herkennen bij kinderen
- mentaliserend vermogen van ouders in kaart brengen
- MBT-K uitgangspunten
- mentaliseren als attitude: de therapeutische relatie
Bekijk hier de verschillende verdiepingscursussen die door de docenten in eigen beheer worden verzorgd.