Hulpverlenen en begeleiden bij zelfbeschadiging  (D2458)

Achter de littekens

€ 570

Selecteer uitvoering:
Inschrijven

Mogelijk t/m 3 september 2024,
tenzij eerder vol

Gemiddelde beoordeling > 8
Topdocenten uit de praktijk
CEDEO- / CRKBO-erkend
Mail mij bij nieuwe datumVoeg toe aan wensenlijst
Wil jij leren hoe je cliënten die zichzelf beschadigen beter kunt begeleiden en ondersteunen? In deze cursus leer je meer over de oorzaken van zelfbeschadiging en de impact die het heeft op de persoon, diens omgeving en jou als hulpverlener. Je oefent hoe je het gesprek over zelfbeschadigend gedrag kunt voeren met de cliënt en diens naasten. Tijdens deze cursus zijn een ervaringsdeskundige en naaste aanwezig die hun eigen ervaringen met je zullen delen.
 
  • Inhoud

    Niemand snijdt zichzelf zomaar in haar been of slaat zijn hoofd hard tegen een muur. Toch zijn er wereldwijd mensen die dit doen: cijfers variëren van 12 tot 82% binnen klinische populaties (Bresin et al. 2015). Er is weinig bekend over het aantal mensen in Nederland dat zich beschadigt, onderzoek uit 2008 onder middelbare scholieren toont aan dat 12% van de meisjes en 8% van de jongens zich het aflopen jaar had beschadigd (Bun et al., 2012). Wat brengt iemand ertoe om zichzelf te beschadigen en waarom is het zo moeilijk om daarmee te stoppen? Wat betekent zelfbeschadiging voor een naaste? Er zijn veel mythes over dit gedrag: het is een verslaving, het is voor de aandacht, het is om de zin door te drijven… Wat is hiervan waar en wat niet? Bij al dit soort vragen willen we met elkaar stil staan, we belichten de verschillende kanten vanuit het perspectief van de ervaringsdeskundige, van de naaste en vanuit wetenschappelijke en professionele kant.

    Werk je vooral met cliënten met een verstandelijke beperking?
    Dan is deze Leergang zelfverwondend gedrag voor postacademici wellicht interessant voor je.

    De cursusdagen zijn verdeeld over de volgende onderwerpen:

    Dag 1

    • Wat maakt dat iemand dit gedrag laat zien/nodig heeft?
    • Waar komt zelfbeschadigend gedrag vandaan?
    • Wat houdt zelfbeschadigend gedrag in stand?
    • Verklarende modellen als onderliggende oorzaak als (vroegkinderlijk) trauma, omgaan met pijn, zelfbeeld, wat gebeurt er in het brein
    • Zelfbeschadigend gedrag en suïcidaliteit: verschillen en overeenkomsten
    • Impact van zelfbeschadigend gedrag op de hulpverlener zelf: leren reflecteren wat zelfbeschadiging doet met jou als persoon. En hoe dat effect heeft op de begeleiding van de persoon die zichzelf beschadigt. Neem de cliënt serieus door jezelf serieus te nemen.
    Dag 2
    • Wat betekent zelfbeschadiging voor de naaste en hoe kunnen we samenwerken?
    • Hoe ga je het gesprek aan over zelfbeschadiging en zelfbeschadigend gedrag?
    • Onderzoeken van de wanhoop en uitvragen suïcidaliteit
    • Oefenen in gespreksvoering met cliënt 
    • Oefenen in gespreksvoering met naasten (ouders, partner, kinderen)
    • Bejegening en attitude (wat werkt wel en wat niet)
    • Begeleidingsmogelijkheden
      • Veiligheidsplan
      • Zelfbeeld
      • Acceptatie
      • Andere manieren van coping onderzoeken

    Wat kun je verwachten?

    De cursus wordt ondersteund met een digitale leeromgeving. Zo heb je altijd toegang tot het lesrooster, digitale literatuur en contact met mededeelnemers en docenten.

    Wat leer je?

    • Je leert over de impact van zelfbeschadiging op de persoon en diens omgeving.
    • Je bent in staat om invloed te krijgen op je eigen gevoel, gedachten en gedrag bij het begeleiden van iemand die zichzelf beschadigt en wat dit betekent voor jou en je contact met je cliënt.
    • Je leert over de functie, herkomst en mogelijke onderliggende oorzaken van zelfbeschadigend gedrag.
    • Je doet inzicht op over de verschillen en overeenkomsten tussen zelfbeschadiging en suïcide.
    • Je ontwikkelt vaardigheden met handvatten in gespreksvoering met de cliënt en met diens omgeving/naasten.
    • Je doet ervaring op met handvatten in de begeleiding en ondersteuningsmogelijkheden van de cliënt die zichzelf beschadigt.

    Toetsen

    Casusbeschrijving

  • Datums
    Lesdata

    Datums

    Di. 8 oktober van 9.30 - 16.30 uur, Utrecht
    Di. 22 oktober van 9.30 - 16.30 uur, Utrecht

    (Omvang: 12 uur)

    Locatie

    Utrecht
  • Accreditatie
  • Doelgroep
    Doelgroep

    • Basispsycholoog
    • Orthopedagoog
    • POH-GGZ
    • Ggz-agoog
    • Sociaal psychiatrisch verpleegkundige
    • Jeugdverpleegkundige
    • Hbo-verpleegkundige
    • Jeugdzorgwerker
    • Sociaal pedagogisch hulpverlener
    • Maatschappelijk werker
    • Leerkracht/leerlingbegeleider/RT'er
    Deze cursus is onder meer interessant voor basispsychologen werkzaam in de huisartsenpraktijk, wijkteam, factteam of S-GGZ.

  • Docenten
    Hadassa de Goede

    Hadassa de Goede

    dr. Nienke Kool-Goudzwaard

    dr. Nienke Kool-Goudzwaard

    Nienke Kool-Goudzwaard is verpleegkundige niet-praktiserend, verplegingswetenschapper en sr. onderzoeker. Zij werkt sinds 1997 in de GGz, voornamelijk met ernstig getraumatiseerde mensen. Zowel klinisch als poliklinisch. Later is zij zich meer gaan bezighouden met onderzoek waarbij zij zich specifiek richtte op zelfbeschadigend gedrag. In 2015 is zij op dit onderwerp gepromoveerd. Zij ontwikkelde verschillende behandelmodules voor het omgaan met zelfbeschadigend en suïcidaal gedrag. Ook verzorgt zij regelmatig trainingen voor hulpverleners en andere professionals rondom ditzelfde thema. Zij heeft in binnen - en buitenland gepubliceerd, een overzicht is te vinden op LinkedIn. Momenteel werkt zij als onderzoeker bij het Centrum Intensieve Behandeling (CIB) en het Centrum Dubbele Problematiek (CDP) van Parnassia.Lees meer
  • Literatuur
    Verplichte literatuur:
    • Grol, M. van, Kool, N.  (2019) Achter de littekens, hulpverlenen bij zelfbeschadiging (1e druk). Amsterdam: Uitgeverij SWP. ISBN:9789088507908
  • Reviews
    Reviews