De kracht van motiverende gespreksvoering  (A2423)

Van probleem - via motivatie - naar oplossing

€ 530

Selecteer uitvoering:
Inschrijven

Mogelijk t/m 8 mei 2024,
tenzij eerder vol

Gemiddelde beoordeling > 8
Topdocenten uit de praktijk
CEDEO- / CRKBO-erkend
Mail mij bij nieuwe datumVoeg toe aan wensenlijst
Het doel van motiverende gespreksvoering is het op gang brengen van gedragsverandering bij cliënten, via het ontwikkelen van de motivatie. Je verkrijgt kennis van motiverende gespreksvoering en weet deze te vertalen naar de praktijk van de wijk- en buurtteams. Je oefent met gespreksvaardigheden die aansluiten bij motiverende gespreksvoering.
 
  • Inhoud

    Een belangrijk doel van de betrokkenheid door medewerkers uit buurt- of wijkteams en Wmo-consulenten is bijdragen aan de leefsituatie van de inwoners/wijkbewoners. Hierbij staat eigen kracht en kracht van de omgeving centraal. Om deze verandering voor langere termijn op gang te brengen is de persoonlijke motivatie van de cliënt onmisbaar.

    Er is altijd een motivatie bij mensen om iets te veranderen aan hun probleem of probleemsituatie. Toch ervaren mensen vaak ambivalente gevoelens ten opzichte van deze veranderingen. Motiverende gespreksvoering biedt handvatten om de ambivalentie te verhelderen en aan te sluiten bij eigen redenen om al dan niet te veranderen. Hoe je dat doet leer je tijdens deze cursus.

    Wat je kan verwachten tijdens deze cursus:

    • motiverende gespreksvoering in grote lijnen
    • theorie vertalen naar kansen en mogelijkheden
    • samenwerkingsrelatie met de cliënt, coöperatief, evocatief en met respect voor de autonomie
    • weerstand en verandertaal
    • motiverende en oplossingsgerichte werkvormen
    Methodische gespreksvoering wordt steeds in het licht geplaatst van jouw praktijk. Er wordt gediscussieerd aan de hand van beeldmateriaal. Je kunt vragen uit je eigen praktijk inbrengen en vaardigheden oefenen met een trainingsacteur.

    Wat kun je verwachten?

    De cursus wordt ondersteund met een digitale leeromgeving. Zo heb je altijd toegang tot het lesrooster, digitale literatuur en contact met mededeelnemers en docenten.

    Wat leer je?

    Je hebt kennis van motiverende gespreksvoering en weet deze te vertalen naar de praktijk van de wijk- en buurtteams. Je hebt geoefend met gespreksvaardigheden die aansluiten bij motiverende gespreksvoering.

    Klassikale lessen

    Deze scholingsactiviteit vindt klassikaal plaats. We rekenen op je fysieke aanwezigheid.

  • Datums
    Lesdata

    Omvang

    2 woensdagen van 9.30-16.30 uur

    Datums

    12 juni en 3 juli 2024

    Locatie

    Utrecht
  • Accreditatie
    Accreditatie

    Certificaat

    Je ontvangt een certificaat indien je minimaal 90% aanwezig bent geweest en de cursus met goed gevolg hebt afgerond.

  • Doelgroep
    Doelgroep

    • Toegepast psycholoog
    • POH-GGZ
    • Sociaal psychiatrisch verpleegkundige
    • Hbo-verpleegkundige
    • Jeugdzorgwerker
    • Sociaal pedagogisch hulpverlener
    • Maatschappelijk werker
    • Diagnostisch werkende

  • Docenten
    René Groothedde

    René Groothedde

    Rene Groothedde (1982) werkt als opleidingsdocent Social Work aan de Christelijke Hogeschool in Ede. Hij heeft ruime ervaring in de hulpverlening (GGZ en jeugdzorg). Naast zijn baan als docent heeft hij een praktijk/trainingsbureau: ‘Doorzicht Training & Coaching’.
    Rene geeft training in contextueel- en systemisch werken, geweldloos verzet, motiverende gespreksvoering en krachtgericht werken.Lees meer
  • Literatuur
    Miller, W.R. & Rollnick, S. (2014). Motiverende gespreksvoering (3e druk). Gorinchem: Ekklesia. ISBN: 9789075569704
  • Reviews
    Reviews