Sociale media in de begeleiding van jongeren  (B2442)

Inschrijven is niet meer mogelijk

Inclusief lunch
Docenten uit de praktijk
Gemiddelde beoordeling 8,5
CEDEO- / CRKBO-erkend
Mail mij bij nieuwe datumVoeg toe aan wensenlijst
Hoe begeleid je jongeren bij het gebruik van sociale media? In deze cursus ga je zelf aan de slag met sociale media en leer je met jongeren praten over de positieve en de negatieve kanten ervan. Je ontdekt hoe je sociale media kunt inzetten in de hulpverlening en krijgt handvatten voor een goede online beroepshouding. Met deze kennis en vaardigheden kun je aansluiten bij de wereld van jongeren én sociale media laten bijdragen aan de begeleiding.
 
  • Inhoud

    Uit onderzoek blijkt dat ruim 90% van de Nederlandse jongeren gebruikmaakt van sociale media. Door de komst van smartphones en tablets is het voor hen heel normaal om met grote regelmaat in te loggen op sociale netwerken zoals Facebook en Instagram. Veel professionals die werken met jongeren vinden het moeilijk om hen hierin goed te kunnen begeleiden, vaak omdat ze zelf te weinig kennis hebben van wat jongeren op sociale media doen. Daarnaast wordt er door volwassenen regelmatig argwanend gekeken naar het gebruik van sociale media, omdat er veel negatieve kanten aan lijken te zitten. Dit maakt het gesprek erover met een jongere lastig, want jongeren zien juist vooral de positieve en leuke kanten. Het gesprek over sociale media is echter wel nodig, juist om jongeren te kunnen beschermen tegen de negatieve kanten. Daarom is het voor jou als professional van belang dat je kennis hebt van wat sociale media zijn, wat jongeren er doen en hoe daarbij aangesloten kan worden.

    Het eerste deel van de cursus staat in het teken van kennisoverdracht over sociale media: wat houdt het in, wat doen jongeren er en welke positieve en negatieve kanten hebben sociale media? Vervolgens wordt ingegaan op hoe je als professional het gesprek over sociale media aan kunt gaan met jongeren en hun ouders/opvoeders en hoe je sociale media kunt gebruiken in de begeleiding of hulpverlening. Tevens krijg je informatie over hoe je jouw eigen privacy, maar ook die van de jongere, kunt bewaken bij het gebruiken van sociale media in de begeleiding of hulpverlening.

    Wat leer je?

    • Je leert wat sociale media inhouden, wat jongeren er doen en welke positieve en negatieve kanten sociale media hebben.
    • Je doet inzicht op over hoe je het gedrag van jouw cliënt op sociale media met hem of haar, maar ook met ouders en opvoeders, kunt bespreken.
    • Je doet ervaring op met hoe je sociale media kunt inzetten in de begeleiding/hulpverlening.
    • Je leert wat je als professional wel en niet mag bij het gebruik van sociale media in contact met jouw cliënten.
    • Je doet inzicht op over wat een online beroepshouding is.
    • Je bent in staat om privé en werk online gescheiden te houden.
    • Je leert welke websites handig zijn om up-to-date te blijven over de ontwikkelingen op het gebied van het gebruik van sociale media en welke websites helpend kunnen zijn bij het oplossen van problemen die spelen op sociale media.

    Werkwijze

    Tijdens de cursus zul je sociale media ook daadwerkelijk gaan gebruiken, dus het is hierbij van belang dat je een laptop/tablet of smartphone meeneemt. Er is er veel ruimte voor interactie en het delen van eigen ervaringen.

    De cursus wordt ondersteund met een digitale leeromgeving. Zo heb je altijd toegang tot het lesrooster, digitale literatuur en contact met mededeelnemers en docenten. 

  • Datum
    Datum volgt zo spoedig mogelijk.

    Omvang: 1 lesdag van 9.30-16.30 uur
  • Accreditatie

    Certificaat

    Je ontvangt een certificaat indien je minimaal 90% aanwezig bent geweest en de cursus met goed gevolg hebt afgerond.

  • Doelgroep

    • POH-GGZ
    • Jeugdzorgwerker
    • Sociaal pedagogisch hulpverlener
    • Maatschappelijk werker

  • Docenten
    Sonja Heijkamp

    Sonja Heijkamp

    Sonja Heijkamp is als afgestudeerd Sociaal Pedagogisch Hulpverlener 20 jaar werkzaam geweest in de gehandicaptenzorg als begeleider en coördinerend begeleider. 
    Sinds 2013 zet zij zich middels verschillende activiteiten in voor meer mediawijsheid en digitale vaardigheden bij zorgprofessionals en mensen met een verstandelijke beperking.
    Momenteel is Sonja projectcoördinator Mediawijsheid bij het expertisecentrum van Amerpoort. Daarnaast is zij inhoudelijk betrokken bij verschillende mediawijsheid projecten en initiatieven op landelijk niveau.Lees meer
  • Literatuur
    Verplichte literatuur:
    • Paaij, G. (2018). Als je brein je bedriegt (1e druk). Amsterdam: Uitgeverij Q. ISBN: 9789021409177. NB: Dit boek dien je gelezen te hebben voorafgaand aan de cursus.
    Aanbevolen literatuur: Uiterlijk vijf weken voor de startdatum word je geïnformeerd over eventuele wijzigingen.
  • Reviews
750 ms