Start op:
Kosten: € 825
incl. digitale literatuur en lunch, excl. boeken
Mogelijk t/m 29 februari 2024, tenzij eerder vol
Diagnostiek van gehechtheidsproblemen bij kinderen en jeugdigen met een verstandelijke beperking (A2428)
Hoe signaleer je een verstoorde gehechtheid bij kinderen met een verstandelijke beperking? In deze cursus leer je om de signalen in het gedrag te herkennen die hierbij horen. Ook leer je ze te scoren met verschillende diagnostische instrumenten. Je oefent met het toepassen van deze lijsten in praktijksituaties en met het geven van een begeleidings- of behandeladvies.
Feiten
- Omvang: 3 donderdagen van 9.30-16.30 uur
- Datums: 4 en 18 april en 30 mei 2024
- Locatie: Utrecht
- Docenten: drs. Esther Tigchelaar, drs. Marieke Weijburg-Melis
- Kosten: € 825
- Cursuscode: A2428
Docenten
Voor wie
- Gz-psycholoog BIG
- Eerstelijnspsycholoog NIP
- Kinder- en jeugdpsycholoog NIP
- Orthopedagoog-Generalist BIG
- Basispsycholoog
- Orthopedagoog
Accreditaties
Accreditatie: NIP, NVO, SKJ, vLOGO
Lees meer over de accreditatiesJe ontvangt een certificaat indien je minimaal 90% aanwezig bent geweest en de cursus met goed gevolg hebt afgerond.
Het diagnosticeren van verstoorde gehechtheid vraagt om het leren signaleren van het verstoorde gehechtheidsgedrag. De best practice van Dekker-van der Sande en Janssen (2010) voor het diagnosticeren van gehechtheidsproblemen bij kinderen/jongeren met een visuele en/of verstandelijke beperking is een belangrijke richtlijn hiervoor. De cursus staat uitgebreid stil bij het gebruik van de Lijst Signalen van Verstoord Gehechtheidsgedrag, ontwikkeld door Boris en Zeanah (2005) en het volgen van het stappenplan zoals beschreven door Dekker-van der Sande en Janssen (2010). Hiermee kan gescreend worden of er signalen zijn van verstoorde gehechtheidsgedrag en kan advies worden gegeven m.b.t. vervolgdiagnostiek en/of behandeling. Dit stappenplan is gedeeltelijk overgenomen in de Richtlijn Problematische Gehechtheid voor de Jeugdzorg (2014).
Als je je wilt verdiepen in de behandelmogelijkheden bij gehechtheidsproblematiek, dan adviseren we je de Integratieve Therapie voor Gehechtheid en Gedrag (ITGG).
Wat leer je?
Je verwerft kennis over gehechtheidstheorie en stappenplan, Lijst Signalen van Verstoord Gehechtheidsgedrag (LSVG: afname en scoring) en ontwikkelingsanamnese verstoorde gehechtheid. Tevens maak je kennis met het Clinical Observation of Attachment (COA), het Disturbances of Attachment Interview (DAI) en Story Stem. Tot slot leer je deze kennis toepassen in praktijksituaties aan de hand waarvan je begeleidings- of behandeladvies kunt geven.
Inhoud
- gehechtheidstheorie en stappenplan
- lijst Signalen van Verstoord Gehechtheidsgedrag (LSVG: afname en scoring)
- ontwikkelingsanamnese verstoorde gehechtheid
- kennismaking Clinical Observation of Attachment (COA) en gedragsobservatie
- kennismaking Disturbances of Attachment Interview (DAI) en Story Stem
- behandelmogelijkheden en begeleidingsadvies (o.a. mentaliseren bevorderende begeleiding voor begeleiders)
- bespreking van huiswerkopdracht – eigen casuïstiek
Toetsen
Voor de 3e lesdag bereid je een casuistiek opdracht voor. De cursus wordt afgesloten met een toets en een praktijkopdracht.
Certificaat
Je ontvangt een certificaat indien je minimaal 90% aanwezig bent geweest en de cursus met goed gevolg hebt afgerond.
Incompany en groepskorting
De meeste cursussen van de RINO Groep kunnen ook incompany in jouw organisatie worden gegeven. Ook kun je zelf een deelnemersgroep samenstellen en profiteren van groepskorting met ons Samen SLIM concept. Informeer naar de mogelijkheden.
Wil je gezamenlijk met je hele team deze cursus volgen? Dat kan! Deze cursus kan op verzoek incompany in jouw organisatie gegeven worden.
Accreditatie & Erkenning
- NIP - Registratie Kinder- en Jeugdpsycholoog3 uur behandeling, 15 uur diagnostiek, 3 uur extra literatuurstudie
- NIP - Herregistratie Kinder- en Jeugdpsycholoog18 uur
- NVO - Herregistratie Orthopedagoog-Generalist18 uur
- NVO - Herregistratie basis orthopedagoog18 uur
- SKJ Master - Herreg. Basispsycholoog en Orthopedagoog Erkend
- vLOGO - Vereniging Landelijk Orgaan Gz-opleidingen1,5 ECT Diagnostische modellen en strategieën
Literatuur & Benodigdheden
- Dekker-van der Sande, F., & Janssen, C.G.C. (2010). Signaleren van verstoord gehechtheidsgedrag: Best practice voor het diagnosticeren van gehechtheidsproblemen bij kinderen/jongeren met een visuele en/of licht verstandelijke beperking. Amsterdam: Boom Lemma Uitgevers. ISBN 9789059313620.
Aanbevolen literatuur:
- Dekker, F., & Sterkenburg, P., (2015). Mentaliseren kan je leren: Introductie in Mentaliseren Bevorderende begeleiding(MBB). Doorn: Bartiméus reeks. ISBN 9789491838354.
De cursus wordt ondersteund met een digitale leeromgeving. Zo heb je altijd toegang tot het lesrooster, digitale literatuur en contact met mededeelnemers en docenten.
Docenten
Enthousiast geworden?
Schrijf je meteen in!
Heb je vragen over deze opleiding of cursus?
Bel of mail ons en vermeld daarbij de code: A2428 zodat we je snel kunnen helpen.
030 230 84 50infodesk@rinogroep.nl