Vertalen van neurodiagnose naar praktisch handelen bij kinderen en jeugdigen  (B2323)

Doorgronden van en betekenis geven aan onderzoeksgegevens

€ 505

Inschrijven is niet meer mogelijk

Gemiddelde beoordeling > 8
Topdocenten uit de praktijk
CEDEO- / CRKBO-erkend
Mail mij bij nieuwe datumVoeg toe aan wensenlijst
In de jeugdhulpverlening wordt er volop intelligentie- en neuropsychologisch onderzoek uitgevoerd. De betekenis van deze gegevens is niet altijd makkelijk leesbaar en zeker niet eenvoudig om te zetten naar handelen in de praktijk. In deze cursus leer je intelligentie- en neuropsychologische onderzoeken te lezen en betekenis te geven, en om te zetten in hulpverlening. Zo kun je zorg bieden die beter is toegepast op wat jouw cliënt nodig heeft.
 
  • Inhoud

    Werk je in de (kinder- en jeugd)psychiatrie, de jeugdzorg en andere hulpverleningsvelden, en ben je nog minder ervaren in het omzetten van de neuropsychologische diagnostiek? Dan is deze cursus iets voor jou. Om deel te nemen is het handig dat je beschikt over psychologische onderzoeken die in jouw werkomgeving zijn gerealiseerd. Deze kun je gebruiken als materiaal om in de cursus mee te werken.
     

    Wat kun je verwachten?

    Op de eerste lesdag gaan we in op intelligentieonderzoek en onderzoek naar geheugen. Tijdens de tweede lesdag staat het onderzoek naar aandacht en executieve functies centraal.

    De volgende onderwerpen komen aan bod: 

    • De relatie tussen hersenen en gedrag
    • (Neuro)psychologische diagnostiek; welk gedrag van de cliënt verwijst naar welke neurologische functie? 
    • Instrumenten voor neuropsychologische diagnostiek; wat meet je en wat betekent dit voor de alledaagse vaardigheden van de cliënt?
    • Wat wordt er geconcludeerd en wat betekent dat voor je handelen als hulpverlener? Hoe leg je dit uit aan de cliënt?
    • Illustratie aan de hand van enkele beelden, bijvoorbeeld ADHD, ASS en hechting

    Wat leer je?

    Na het doorlopen van deze cursus beschik je over meer kennis om een psychologisch onderzoek en in het bijzonder een intelligentie- en neuropsychologisch onderzoek te kunnen begrijpen. Je leert hoe je de bevindingen uit het onderzoek kunt omzetten in hulpverlening. Zodoende kun je zorg bieden die beter is toegepast op wat de cliënt nodig heeft.

    Toetsen

    Je rondt deze cursus af door het interpreteren van een door de docent aangereikt intelligentie- en neuropsychologisch onderzoek.

    Werkwijze

    De cursus wordt ondersteund met een digitale leeromgeving. Zo heb je altijd toegang tot het lesrooster, digitale literatuur en contact met mededeelnemers en docenten.  Wil je gezamenlijk met je hele team deze cursus volgen? Dat kan! Deze cursus kan op verzoek incompany gegeven worden.
    VVP-leden krijgen 10% korting. Activeer op het inschrijfformulier de kortingscode VVP en vermeld je VVP-lidmaatschapsnummer in het opmerkingenveld.

  • Datums
    Lesdata

    Omvang

    2 woensdagen van 9.30-16.30 uur

    Datums

    22 maart en 19 april 2023

    Locatie

    Zwolle
  • Accreditatie
    Accreditatie

    Certificaat

    Je ontvangt een certificaat indien je minimaal 90% aanwezig bent geweest en de cursus met goed gevolg hebt afgerond.

  • Doelgroep
    Doelgroep

    • Basispsycholoog
    • Orthopedagoog
    • Toegepast psycholoog
    • POH-GGZ
    • Jeugdzorgwerker
    • Sociaal pedagogisch hulpverlener
    • Maatschappelijk werker
    • Diagnostisch werkende
    • Vaktherapeut
    • Vaktherapeut (speltherapie)
    • Leerkracht/leerlingbegeleider/RT'er

  • Docenten
    drs. Marina Reijns

    drs. Marina Reijns

    Marina Reijns is Gz-psycholoog, klinisch psycholoog en psychotherapeut. Zij is werkzaam bij Fier, psychotraumacentrum.Lees meer
  • Literatuur
  • Reviews
    Reviews