Start op:

Kosten: € 1.195

incl. digitale literatuur en lunch, excl. boek (circa ' 20)

In ons sfeervolle huiscafé stel je zelf je maal­tijd samen uit het buffet, verzorgd door onze huis­cateraar VITAM.
10% korting voor VVP-leden, vermeld je lidmaatschapsnummer op het inschrijfformulier

Post-hbo opleiding spelobservatie en Sandplay  (SO19A)

Hoe gebruik je spelobservatie en zandspel als therapeutische methodiek? In deze opleiding leer je hoe je het spelproces begeleidt en er betekenis aan geeft op zo'n manier dat het kind weer verder kan. Je maakt kennis met verschillende methodieken van spelobservatie en zandspel, en oefent met de praktische toepassing.
 

Feiten

  • Omvang: 3 donderdagen en 2 zaterdagen van 09:30 tot 16:30 uur
  • Datums: 31 oktober, 7 november, 21 november, 30 november en 7 december 2019
  • Locatie: Utrecht
  • Docenten: bc. Theresa Foks-Appelmandr. Jellemieke Hees-Stauthamer
  • Docenten

  • Kosten: € 1.195
  • Cursuscode: SO19A

Voor wie

  • Basispsycholoog
  • Orthopedagoog
  • Sociaal pedagogisch hulpverlener
  • Maatschappelijk werker
  • Diagnostisch werkende
  • Vaktherapeut (beeldende therapie)
  • Vaktherapeut (speltherapie)
Basispsycholoog, Orthopedagoog, Sociaal pedagogisch hulpverlener, Maatschappelijk werker, Diagnostisch werkende, Vaktherapeut (beeldende therapie) en Vaktherapeut (speltherapie)

Accreditaties

Accreditatie: Register Vaktherapie, Registerplein, SKJ

Lees meer over de accreditaties

Je ontvangt een certificaat indien je minimaal 90% aanwezig bent geweest en de cursus met goed gevolg hebt afgerond.

De mens onderscheidt zich van dieren door het spel betekenis te geven. Kinderen spelen om te bewegen, te leren, te imiteren en te vergelijken. Ze maken tekeningen en spelen met klei, zand en water. Ze spelen met miniaturen die de echte wereld of de fantasiewereld representeren. Speltherapeuten observeren spel en tekeningen vanuit cognitieve, sociale, emotionele, relationele en symbolische gezichtspunten.
 
Deze opleiding geeft aandacht aan de symbolische betekenis van kindertekeningen en kinderspel. Het is bekend dat kinderen wereldwijd dezelfde tekeningen maken van huizen, mensen en bomen. Zijn er misschien ook signalen in tekeningen die wijzen op een trauma of misbruik? Wat is een symbolische betekenis en hoe kun je die interpreteren?

​​​​​​​Ook besteden we aandacht aan Sandplay: een wereldwijd toegepaste therapie met zand, water en miniaturen ontwikkeld door de Zwitserse Dora Kalff. Je kunt het spelen met zand en water en miniaturen zien als een driedimensionale tekening. Vanuit de analytische theorie van Carl Gustav Jung en Erich Neumann wordt een verband gelegd met de evolutionaire ontwikkeling van de mensheid en de individuele ontwikkeling van het kind. In het zandspel kunnen conflicten worden verbeeld en uitgespeeld. Spelenderwijs vind je zo oplossingen die een helende werking hebben op de psyche van het kind.

Wat leer je?

Veel opleidingen van speltherapeuten gaan uit van de betekenis die het kind zelf aan een onderwerp in het spel of tekening geeft. Het kind krijgt dan hulp bij het vinden van praktische oplossingen voor zijn probleem. In deze opleiding kijken we vooral naar het symbolisch uitdrukken van een probleem. Als je als therapeut de diepere achterliggende oorzaken herkent en begrijpt, en deze vrij kunt uitspelen, kan een blijvende gezonde ontwikkeling tot stand komen. Je leert signalen in tekeningen en kinder- en zandspel herkennen die kunnen wijzen naar een conflict, probleem, trauma, gedrag- of ontwikkelingsstoornis. Ook ontdek je de mogelijkheden van zandspel en leer je wanneer je deze therapievorm kunt inzetten zowel individueel als in groepjes.

Inhoud

De volgende onderwerpen komen tijdens deze opleiding aan bod:

  • de ontwikkeling en betekenis van allerlei soorten spel en tekeningen
  • hoe vind je een symbolische betekenis van een object, figuur of beeld, aan de hand van een specifieke methode gebaseerd op de Freudiaanse en Jungiaanse theorie?
  • hoe herken je signalen in tekeningen en spel die kunnen wijzen op een trauma, conflict, probleem, gedrag- of ontwikkelingsstoornis?
  • de theorie en praktijk van verschillende methoden van zandspel, zoals Sandplay en Sandtray therapie: Welke methode is geschikt voor individuele therapie en welke voor groepjes van kinderen? Hoe kan een collectie miniaturen eruit zien? Welk soort zand en zandbakken kun je gebruiken? Hoe verloopt een sessie met zandspel?
  • basisconcepten van de Jungiaanse Sandplay theorie: de aanwezigheid en het belang van archetypen in een Sandplay proces; je maakt en ervaart een persoonlijk en gezamenlijk zandbeeld; we bespreken een casusvoorbeeld van Sandplay therapie met een kind
Elke lesdag bestaat uit:
  • theoretisch deel aan de hand van PowerPoint presentatie en/of videomateriaal
  • zelfervaring opdoen: gedeelte waarin je zelf speelt of tekent of een zandspel doet, individueel of in subgroepen
  • praktijkdeel waarin we voorbeelden van cursisten bespreken, eventueel met videomateriaal van kinderspel en/of tekeningen. Gelegenheid tot het stellen van vragen en discussie

Toetsen

Tijdens de tweede lesdag ontvang je een huiswerkopdracht die in bijeenkomst 3 en 4 wordt toegepast.

Certificaat

Je ontvangt een certificaat indien je minimaal 90% aanwezig bent geweest en de cursus met goed gevolg hebt afgerond.

Incompany en groepskorting

De meeste cursussen van de RINO Groep kunnen ook incompany in jouw organisatie worden gegeven. Ook kun je zelf een deelnemersgroep samenstellen en profiteren van groepskorting met ons Samen SLIM concept. Informeer naar de mogelijkheden.

Wil je gezamenlijk met je hele team deze opleiding volgen? Dat kan! Deze opleiding kan op verzoek incompany in jouw organisatie gegeven worden.

Accreditatie & Erkenning

Beroepsregistratie

Deze opleiding leidt niet op tot speltherapeut. Op de website van de NVVS (Nederlandse Vereniging Van Speltherapeuten, zie www.speltherapie.net) vind je een overzicht van opleidingen die leiden tot een registratie als speltherapeut.

Literatuur & Benodigdheden

Theresa Foks-Appelman. Kinderen geven tekens. De betekenis van kindertekeningen vanuit het perspectief van de analytische theorie. Uitgeverij Eburon.

De opleiding wordt ondersteund met een digitale leeromgeving. Zo heb je altijd toegang tot het lesrooster, digitale literatuur en contact met mededeelnemers en docenten.

  • Docenten: bc. Theresa Foks-Appelmandr. Jellemieke Hees-Stauthamer
  • Docenten

    Enthousiast geworden?

    Meld je aan als belangstellende.
    Stuur mij bericht zodra er data bekend zijn en de inschrijving opent.

    Heb je vragen over deze opleiding of cursus?

    Bel of mail ons en vermeld daarbij de code: SO19A zodat we je snel kunnen helpen.

    030 230 84 50infodesk@rinogroep.nl